Salomon QST 106 17/18 Längd?

hhugo

Medlem
Tjena!

Jag funderar på att slå till på ett par Salomon QST 106 från denna vinter i och med rea samt inga större förändringar på 2019-modellen. Hur bör jag tänka kring längden? Jag är 181 lång, ska jag köra på 181-varianten eller gå upp på 186an?

Tacksam för svar!

/Hugo

Kan även lägga till att jag också söker efter ett par bra bindningar, gärna topptursbindningar. Tips uppskattas!

Din längd spelar mindre roll än din vikt så hur mkt väger du?

//Jens, Salomon/Atomic

188cm är den längre varianten, inte 186. 181 blir en smidig skida som kommer att kännas lagom i pisten. 188 blir lättare att hantera när det är planande åkning och mer snö. En smaksak.

Senast ändrad:
Jag är 176 lång och väger 65kg och kört på 188 hela säsongen. Funkat kanonbra dock kan det mycket väl vara så att jag föredrar något längre skidor. Har inte upplevt dem som klumpiga eller svårhanterliga i pist utan mer tvärtom.

Vad gäller bindningar kan jag pinga för Fritschi Tecton om du väljer pjäxor med tech inserts. Fungerat bra tillsammans med skidan, pålitlig i alla fören och lätt uppför.

Fr4dde sa:
Jag är 176 lång och väger 65kg och kört på 188 hela säsongen. Funkat kanonbra dock kan det mycket väl vara så att jag föredrar något längre skidor. Har inte upplevt dem som klumpiga eller svårhanterliga i pist utan mer tvärtom.

Vad gäller bindningar kan jag pinga för Fritschi Tecton om du väljer pjäxor med tech inserts. Fungerat bra tillsammans med skidan, pålitlig i alla fören och lätt uppför.
Tack för bra svar! Såg nu att skidan tagit slut i 188, och av någon anledning lutade jag mer åt 81an, så kan bli den. Är bara bindningar som måste bestämmas... köra på alpin-tur eller rena turbindningar enligt dig? Och tech eller inte?

Ja det beror ju på hur mycket du planerar att gå? Ofta räcker en rambindning gott och väl. Ska du gå tech blir det generellt dyrare (rätta mig om jag har fel här) dock kan det ju vara en god investering om du fastnar för att traska uppför.

Fr4dde sa:
Ja det beror ju på hur mycket du planerar att gå? Ofta räcker en rambindning gott och väl. Ska du gå tech blir det generellt dyrare (rätta mig om jag har fel här) dock kan det ju vara en god investering om du fastnar för att traska uppför.
Svårt att säga, tänkte göra säsong på skidorna, så kan antingen bli jättemycket eller jättelite. Rent åkmässigt, är det någon skillnad på ram och tech? Annars nästan värt att lägga lite extra på tech

hhugo sa:
Fr4dde sa:
Svårt att säga, tänkte göra säsong på skidorna, så kan antingen bli jättemycket eller jättelite. Rent åkmässigt, är det någon skillnad på ram och tech? Annars nästan värt att lägga lite extra på tech
Aha ja där är stor skillnad men tror du själv måste läsa in dig lite på ämnet innan du bestämmer dig. Jag skickar med lite länkar så att du kan bilda dig en egen uppfattning vad som passar dig och det du vill göra på berget bäst!

https://www.backcountry.com/explore/all-about-at-bindings
https://www.rhythmjapan.com/blog/frame-bindings-vs-tech-bindings-whats-best-backcountry-touring/

MnO sa:
188cm är den längre varianten, inte 186. 181 blir en smidig skida som kommer att kännas lagom i pisten. 188 blir lättare att hantera när det är planande åkning och mer snö. En smaksak.
Just så. OP, du kommer sannolikt kunna hantera båda längderna och du väljer vad som passar din åkning bäst. Personligen tycker jag 181an är roligare men det beror på var i skidhögen den här skidan befinner sig. Är det den bredaste skidan så kanske 188 är att föredra för att öka flyt, men är den nånstans mitt i breddsegmentet så kan 181 vara bättre för att få den lite snärtigare i pisten.

//Jens

snej sa:
MnO sa:
Just så. OP, du kommer sannolikt kunna hantera båda längderna och du väljer vad som passar din åkning bäst. Personligen tycker jag 181an är roligare men det beror på var i skidhögen den här skidan befinner sig. Är det den bredaste skidan så kanske 188 är att föredra för att öka flyt, men är den nånstans mitt i breddsegmentet så kan 181 vara bättre för att få den lite snärtigare i pisten.

//Jens
Tack och bock

Fr4dde sa:
hhugo sa:
Fr4dde sa:
Aha ja där är stor skillnad men tror du själv måste läsa in dig lite på ämnet innan du bestämmer dig. Jag skickar med lite länkar så att du kan bilda dig en egen uppfattning vad som passar dig och det du vill göra på berget bäst!

https://www.backcountry.com/explore/all-about-at-bindings
https://www.rhythmjapan.com/blog/frame-bindings-vs-tech-bindings-whats-best-backcountry-touring/
Det här är ju ytterst personligt. Generellt så ger ju rambindning en lite bättre dämpning i kontakten med skidan och det ger oftast också en säkrare utlösningsfunktion. För egen del har jag nu åkt på tech sen säsongen 14/15 och kan inte påstå att jag märker nån åkmässig skillnad. Då åker jag på Beast 16 så vikten är ju rätt hög. Frun åker på Vipec och har inga problem alls. Vill du ha en trygg utlösning hävdar ju vissa att du måste ha utlösningen i tån och i dagsläget är det väl bara Vipec och Tecton som kan erbjuda det. Till hösten kommer ju också Salomon/Atomic med Shift och om den håller vad den lovar ska ju den matcha rambindningen helt vad gäller utlösning.

Uppför märker alla stor skillnad. Det är en stor skillnad mellan att lyfta bindningen i varje steg eller att slippa. Det är också en stor skillnad i att leden hamnar längre bak och det känns mer naturligt. Nedför märker vissa stor skillnad och vissa, som jag, märker inget alls. Jag märkte dock enorm skillnad när jag försökte köra Dynafit Radical 1.0. Det gick inte att åka i pist utan det tjuvlöste konstant. Just det här med vad som tjuvlöser eller inte är ju enormt individuellt. Det är som med Marker Tour. Jag har en kompis som åkt i flera år på dem, helt utan problem. En annan kompis köpte ett par och de tjuvlöste 4-5 ggr första dagen. Han kunde inte åka alls.

Så rent krasst, tänker du gå en del men vill snåla; köp ett par Beast. Tänker du inte gå så mycket; köp ett par begagnade Duke/Baron. Tänker du gå mycket och vill ha det bästa idag; köp Tecton. Vill du ha det bästa av två världar, kan vänta till nästa säsong och behöver inte snåla; köp ett par Shift i höst och hoppas på att den saknar barnsjukdomar.

Hej
@snej (och alla andra) du verkar insatt i Salomon och Qst 106. Står i valet och kvalet mellan 181 och 188 2018/2019 årsmodell. Är 186cm lång och väger 82kg. Förstod på dig att vikten spelade mest roll.

Funderar på att sätta på en shift bindning och ha dom som primära skidor i Sverige. Dvs en del pist och skogsåkning, och tura när tillfälle ges.
Vill alltså inte riskera att bli för klumpig i pist och skog.

Vad tror du? :)

P.s Har ett par fetare lagg för dom där perfekta puderdagarna. Men ibland kan man ju inte ta med två par skidor.

Kort svar: 181

Längre svar: 181 cm

:D

Egentligen kan du nog välja vilken som, men med syftet att åka en del pist i kombination med att den svenska skogen inte direkt är jättegles så skulle jag gå på den kortare. Det är trots allt inga mil som skiljer och den kortare kommer ju även att bli lättare att gå uppför med. Hade du haft samma fundering för Alperna så hade den längre sannolikt varit rätt, men jag tycker ändå att du ska ta den kortare för svensk åkning.

//jens, Salomon/Atomic

jizzlobber sa:
Hej
@snej (och alla andra) du verkar insatt i Salomon och Qst 106. Står i valet och kvalet mellan 181 och 188 2018/2019 årsmodell. Är 186cm lång och väger 82kg. Förstod på dig att vikten spelade mest roll.

Funderar på att sätta på en shift bindning och ha dom som primära skidor i Sverige. Dvs en del pist och skogsåkning, och tura när tillfälle ges.
Vill alltså inte riskera att bli för klumpig i pist och skog.

Vad tror du? :)

P.s Har ett par fetare lagg för dom där perfekta puderdagarna. Men ibland kan man ju inte ta med två par skidor.

Tillbaka
Topp