Salomon Rocker2 vs Line Mr Pollard's Opus

Tuco

Ny medlem
Någon som kan hjälpa en vilsen själ i skidköpardjungeln?

Har hittat bra pris (tror jag) på dessa två men vet inte vilka jag ska välja..

Salomon Rocker 2 (184cm) med Sth14 för 5100.-
Line Mr Pollard's Opus (185cm) med Griffon Schizo 13 för 5350.-

Är ca 185cm, 70kg. Åker mestadels i Åre och då blir det primärt raviner och baksida. Spenderar inte så mycket tid i park men något hopp och lite snurr då och då..

Tacksam för hjälp! :)

Senast ändrad:
Om du ska ha den i blandat före så är dock Rocker 2an något bred i min smak. I uppkörda hårda pucklar ger bredden en del jobbiga vridningar i knän och fotleder. Har tyvärr bara provat den i såna förhållanden.

Tack för svar! Det uppskattas!
Och ja, det kommer ju (tyvärr) bli en del socialåkande i uppkörd pist också. Speciellt nu i slutet av säsongen så det ska absolut tas i betraktning.

För den typ av åkning som man kan anta kommer att ske skulle jag iof föreslå andra skidor än dessa två. Hur bestämd är du kring att det måste vara dessa två?

Pillard sa:
För den typ av åkning som man kan anta kommer att ske skulle jag iof föreslå andra skidor än dessa två. Hur bestämd är du kring att det måste vara dessa två?
Nej det måste inte vara någon av just dehär två. Det var mest att jag har hittat de två för bra pris.
Jag är inte typen som åker stenhårt och droppar 10 meters klippor.. max 5 skulle jag tro. Men jag gillar att trycka på medelhårt i uppkörd offpist i brist på orörda puderfält. Gillar även att ha en del sväng i skidorna. Så inte så mycket mer än 25 i radie helst
Vilka andra skidor tänkte du på?

Finns ganska många. Själv är jag helt såld på mina egna Bibby eller Katana men det finns massor. Det som jag ser som problemet med dessa är att Opus är väldigt mjuk, det kan bli lite jobbigt ifall du vill åka fort i uppkörd och stökig terräng. Sen upplevde jag själv rocker2 som väldigt bred. Antagligen sjukt härligt i puder men i uppkört hårt underlag blir det jobbiga vridningar. Det sjuka är att när jag dagen efter körde samma terräng med bara några mm smalare bibby så märktes inte bredden av alls som ett problem.

Provade rocker2 i tämligen varierade förhållanden och blev överraskad över hur stabil den upplevdes. Fick personligen ingen upplevelse av vridningar i diverse kroppsdelar under åkningen. Båda dessa är väl kanske inte förstavalet för hårda pucklar heller, men om du ska ha dem som enda skida så får du väl räkna med att de kan kännas lite stora i vissa lägen. Åkte på 192an 172cm/65kg och har insett att om skidan skulle vara för "större åkning" så är 192an helt bra, men för att få en mer lekfull skida så skulle jag föredra 184an...

Gracias amigos!
Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte hört talas om Bibbyn men har googlat lite och de verkar ju också förnuftiga. Men av de två jag nämnde så tolkar jag det som att största skillnaden är att Opusen är mjukare och mer lekfull än Rockern som är mer stabil. Och så jättestort kommer jag inte åka så 184 räcker nog.
Tack för hjälpen!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp