Salomon s max vs lange xt 130 lv

Svedstrom

Ny medlem
Hej
Är sugen på ett par nya pjuck och valet står mellan Salomon s max vs lange xt 130 lv. Jag har en dröm om att i framtiden ta ngn randonékurs/resa och har därför kikat lite på langemodellen. Samtidigt var s maxen grymt sköna. Oavsett pjäxval funderar jag på att formspruta ett par innerskor kanske mest för att unna mig det lilla extra samt få till ett grymt hälgrepp. Åker i bästa fall 2 offpist veckor (liftnära) och söker en pjäxa som skall kunna leva med mig ett bra tag. Är medvetna om att det är två olika pjucks.....

Tips, tankar idéer för att göra mig än mer förvirrad.

Shreddinator

Ny medlem
Har själv kört s max carbon 130 denna vinter i cirkus 100+ skiddagar, både fritt men även som skidlärare. (rekommenderas ej pga förstör fötterna med en sån styp av pjäxa i skidskola haha)

Har du som mål att börja tura så rekommenderar jag att gå på langen (ifall den passar din fot) gick två turer med rambindning och s max. Detta gjorde ont.
Freeride pjäxorna nuförtiden med kombination av tech bindning funkar hur bra som helst i systemet men huvudsakligen offpist. När du testat din första topptur så är jag ganska säker på att valet av techsko med krut i (såsom Langen) kombinerat med shift eller kingpin kommer möta alla dina förväntningar och lite till.

Däremot om du har som mål att bomba pist med pistsmiskare upp till 85mm allmountain så kan jag tänka mig att s maxen kommer bli roligare. Det är otroligt mycket ös i dem pjäxorna.

Senast ändrad:

Svedstrom

Ny medlem
Åker på ett par völkl kendo i pist och även utanför om det är lite vindpackat annars blir det rossignol sky 7hd.

Svedstrom

Ny medlem
Som jag fattar det är langepjäxorna anpassade för alpinbindningar men kan utrustas med grip walk. Har ställt frågan till lange och väntar på svar. Men vad jag kan utläsa på deras forum verkar jag fattat det rätt.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Jag åker i s-max 120 race 17/18 och Atomic Hawx ultra xtd-130 18/19. Bägge fyller sina funktioner, men är olika. Min kompis kör med pjäxor enligt bild, men håller på och formar dem om efter sin fot.

dallan

Medlem
TopiNieminen sa:
Jag åker i s-max 120 race 17/18 och Atomic Hawx ultra xtd-130 18/19. Bägge fyller sina funktioner, men är olika. Min kompis kör med pjäxor enligt bild, men håller på och formar dem om efter sin fot.
Mm hade nog testat ultra XTD om smax sitter bra, tycker inte langen erbjuder liknande grepp men det är mitt tycke.

Svedstrom

Ny medlem
Dear mister Svedstrom,
Thank you for your interest in Lange.
The Lange XT Free 130 LV from the 2018-2019 season are compatible with the norm ISO 5355.
Best regards,
The Dynastar Lange Team !

Det tolkar jag som de passar med vanlig alpinbindning???

eriC1

Medlem
Svedstrom sa:
Dear mister Svedstrom,
Thank you for your interest in Lange.
The Lange XT Free 130 LV from the 2018-2019 season are compatible with the norm ISO 5355.
Best regards,
The Dynastar Lange Team !

Det tolkar jag som de passar med vanlig alpinbindning???
Dem passar, följer med två olika sulor också så det verkligen passar i allt. Dock skulle jag absolut inte köpa den pjäxan om den uteslutande ska användas i vanlig bindning. Har haft 17-18 och 18-19 modellen och dem har varit ungefär av samma kvalitet i skalmaterialet som frigolit. Vanliga bindningar har ätit upp häldelen rejält, bara efter runt 10 dagar har dom sett lika slitna ut som mina 5 år gamla Lange rx130. Det är möjligt att dem uppdaterat materialet i årets modell, så kan bara svara på hur det varit för mig.

Det är en grymt fin pjäxa åkmässigt, och jag älskar den verkligen för kortare turer med bredare skidor, dock försöker jag använda dem mestadels i tech-bindning. Det har funkat bättre i vanlig bindning på senaste 18/19 modellen med medföljande lägre sulor, samt att man är väldigt försiktig när man smällen ner hälen i bindningen. Är man lite sne med foten och det är varmt i luften får man räkna med djupa repor eller bucklor.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp