Salomon Scream Pilot Xtra Hot/Salamon Scream limited edition/Head M85/Fisher Big stix 80/Volkl Karma

streimert

Medlem
Salomon Scream Pilot Xtra Hot/Salamon Scream limited edition/Head M85/Fisher Big stix 80/Volkl Karma
Jag är intressesad av en skida som är hyfsad över hela berget (om det nu går att få).
Idag har jag ett par Atomic Freeride 11:20, som är mkt bra men j..ligt tunga och kanske något smala i midjan. Dessutom har jag nyligen införskaffat ett par Gotama för ren offpist åkning. Jag är 183cm lång och väger ca 93-94kg och gillar att köra rätt så aggresivt.

Jag skulle uppskatta om ni har några synpunkter beträffande val mellan någon av ovanstående, eller några egna tips.

tjena!!

varför inte köra på samma märke? Völkl Karma verkar ju vara en väldigt bra skida för både pisten o för parken..

mitt tips iaf!

Med tanke på din vikt och aggresiva åkstil så är Head 85 det självklara valet. Gå på minst 188 cm.

kan rekommendera Head Monster 85. Kör själv på ett par sådana och är vansinnigt nöjd. Väger dock 70 kg och är 182 cm, funkar bra ändå trots flugvikt. Jäkligt allsidig skida

Köp Köp!

Jag rekommenderar Völkl Karma. Kör på 177:or, är själv 180 och väger 75-80-nånstans. Kan vara så att Karma är lite för mjuka för tyngre åkare men funkar riktigt bra för mig. Bra komplement till mina Head Monster 103:or.
Head 85:or tycker jag är något tyngre och lite mer fartstabila än Karma. Salomon ligger väl nånstans där emellan. Big Stix 80 (det är väl de oranga, va?) tycker jag kändes mer åt Karmahållet möjligen lättare ändå och mindre midja.

Kör hårt!

Det som talar för Salomon Scream X-tra Hot är priset. De kostar ca 3900 på Inter Sport. Jag köpte själv dessa för en månad sedan för att använda på samma sätt som du. Tyvärr har jag ännu bara hunnit pröva dessa i pist, men är positivt överraskad. Jag var rädd att de skulle fladdra men är riktigt fartstabila. Vissa klagar på att Salomon är tråkiga och intetsägande. Förstår inte riktigt var det kommer ifrån, de fungerar iaf för min agressiva stil. Hur skidan står sig mot de övriga kan jag inte svara på eftersom jag inte prövat dessa. Jag är 174 cm och väger 76 kg.

har själv ett par karma tycker det är den ultimata skidan för dina behov!

Kör själv med Big Stix 8.6 nu... är extremt nöjd. Lätta och fartstabila! Funkar bra i hårdpist, men utanför eller i en uppkörd pist regerar de!
Väger ca 90kg, 186cm lång och kör med 190cm på skidorna.
Lycka till med köpet!

Kör på ett par Dynastar Legend 8000, 184:or. Riktigt sköna och allsidiga. 84kg/185cm

Völkl är lite specialla i känslan, skulle jag (som stor Völklfan) säga. Så, om du gillar känslan i dina Gotama är Karma den självklara komplementet. Jag provade dem för första gången i helgen (Gotaman också för övrigt) och körde då en kort längd (177cm, jag väger 67kg) men tidigare har jag kört alla längder av serien G41-G4-AX4, och mina favvosar geonom tiderna är trollkarlsårsmodellen av Explosiv i längd 190.

Det jag hann känna av Karman var att det känns solid och har bra grepp i sig om man går in rätt i skäret (långt ifrån Exlplosivens grepp dock). Dock är det definitivt en mer utpräglad twintip än föregångaren G4/AX4. SKdan är mer mittmonterad, flexen är annorlunda, midjan sitter längre fram och skidan är förhållandevis bredare bak. Det gör att jag tycker Karman känns lite "mindre" än G4:an i meningen att man får lite mindre stabilitet i uppkörda förhållanden. Det är liksom rätt lite framskida och bakskidan snarare stör i deta sammanhang. För lite mer rena pistförhållanden är dock skidan superskön. Uppkört funkar med, men man får hålla balansen själv istället för att lite på skidan, liksom. Om du inte är en som åker mycket baklänges och trixar så är en variant att ta att hyfsat lång Karma och kanske bakmontera någon centimeter. Det skulle helt klart göra skidan vassare i lite puder också.

Annars är en reflektion att även om en skida i denna klassen på papperet (eller historiskt) känns som det skulle vara en bra skida även offpist, så är allt bredare som kommit (typ Explosiv och ) kommer kännas som en nödlösning om du hamnar offpist med dem. Det är konstigt, men så är det. Så, att tro att en skida som Karman kommer vara "för hela berget" är lite av en illusion när du har Gotaman i bagaget. Karman (och många andra skidorn i klassen som nämnts) är grymma för i princip all typ av piståkning. De funkar dessutom bra även offpist. I den meningan är de alltså för hela berget. Men, skillnaden i offpist mot en skida som Gotaman är trots allt så stor att du aldrig kommer våga låta Gotaman vara hemma om de finns den minsta chans för lite halvschysst offpist. Du är tyvärr redan bortskämd långt förbi det läge då EN skida kommer göra dig nöjd. Med det i bakhuvudet kanske du ändå kan välja en lite kortare Karma och få en mer utpräglad pistskida som blir roligare i flackare backar och ändå klarar bra med fart. Möjligen kan öven en kortare bakmonteras lite om du inte trixar mycket.

HitMe

Tillbaka
Topp