Salomon Shade 165 hur stora boots? Hur mkt får foten sticka ut?

fr165621

Ny medlem
Hej.Jag undrar om det är någon som kan säga ungefär hur mkt skorna får sticka ut utan att de blir toe- eller heeldrag?
Jag har köpt en Salomon Shade 165 och strl 45 boots.
Bindingarna är inställda med 15 grad. vinkel bak och 33 fram. På bakfoten sticker tårna ut ungf. 3,4 cm och hälen 3,0.
På framfoten sticker endast tårna ut 3,4 cm. Kommer jag att kunna åka på det här eller är det bara att skicka bräda och skaffa en bredare bräda?
På stadium sa en expedit att det borde gå? Är det ngn som har ngn erfarenhet/kunskap om detta?
Det finns ju ingen info på Salomons hemsida.
Tacksam för alla svar
Mvh Tom.

"På stadium sa en expedit att det borde gå"

No offence Tom, men expediterna på stadium är i regel inte de mest tillförlitliga när det gäller frågor om snowboard, så han/hon kan ha haft fel.

3-4 cm låter lite i mesta laget tycker jag, men det beror lite på vad du har för bindningar. Salomon brukar ha rejäla tå och hälramper på sina bindningar så att fötterna kommer upp lite och då kanske ditt överhäng kan funka. Jag personligen skulle aldrig använda en bräda med så mycket toe/heeldrag, men det där är väldigt personligt. Du kanske är van vid en del överhäng och då kanske det funkar.

Men jag undrar lite över den främre foten. Går det verkligen inte att centrera bindningen så att du får lika mycket överhäng på båda sidor? Att åka med en massa överhäng på tåsidan och ingen på hälsidan låter inte särskit bra. Det brukar finnas centreringsmöjligheter på bindningarna.

Rent generellt tycker jag inte att varken tårna eller hälen ska sticka ut mer än 1,5-2 cm och om du ska ha mer överhäng åt något håll så är det bättre på hälsidan för du lutar dig aldrig lika mycket bakåt som framåt när du åker.

Det är inge problem att ha den storleken på boats. jag har också en shade 165 och 45 på skorna. det är bara att sentrera skorna så de sticker ut lika mycket på båda sidorna och du får garanterat aldrig hugg.

Om du mot förmodan får hugg så byt inte brädan. Byt till salomon skor om du inte har de. Dom har mycket mindre skor. Alltså skälva skalet på skorna är tunnare. Och så kan du ju sätta frambindningen så långtfram och bakbindningen så långt bak som du står bekvämt. Shaden är inte mycket skuren men du tjänar säkert några millimeter på brädans brädd.

Tack för svaren. jag har försökt centrera bidningarna bättre och bakfoten sticker nu endast ut ungefär 2,5 cm på tå- och hälsidan, framfoten mkt mindre iom att det är större vinkel på framfotens bindning (SP1). Jag känner mig dock fortfarande tveksam. Borde inte det ultimata ändå vara att brädan är lika bred som fötterna, dvs så att de inte sticker ut alls?
För dig verkar det ju ha gått bra, Trongen. Har du inte dragit omkull ngn gång pga av att tår eller häl dragit i?
Kanske ngn annan som har ngn åsikt/erfarenhet om det här med brädans bredd?

Det här är ett infekterat område. Jag har alldelens för stora fötter för de flesta brädor vilket medför visst drag. I pist eller flack offpist är det inga som helst problem. Problemen kommer när du ska åka där det är brant och hårt. Kan du inte nypa fast stålkanten hela vägen är du körd. Jag har varit med om det själv och det är fan otäckt att veta att du inte kan stanna upp när du väl börjat åka. För er som åkt mörkhålan i narvik vet att insteget är hyfsat brant och ofta vindpinat. Dessutom går det åt vänster vilket innebär heeldrag för oss regularer. Flera stycken som droppade in före mig satte sig på arslet och gled, studsade, hoppade och rullade ner 100m. Skitskoj! Nae, fr165621 acceptera inget drag förihelvete! Annars är föregående skribenters tips för att minimera draget mkt bra.

Tom, jag har inte ramlat någon gång pågrund av att tår eller häl fastnat. men det kan bero på att jag kör regular duck som vissa kallar det. det betyder att mina bindningar står (bild)---> ( / ) Och med sånna instelningar så har jag ganska mycket vinkel. jag kommer inte ihåg de exakta grad antalet men det är ente mer överhäng än 1-2cm.

Du säger att du har SP1 bindningar och det är en fördel när man har stora fötter, dom har en ganska hög botten, skälv kör jag på SP2:er. men stick ut i någon backe om testa om du får hugg. annars är det bara att fortsätta vinkla bindningarna.

Antingen går det eller så får du byta bräda.

Nu drar jag upp jättegammal tråd, men hur har det gått?? Funderar själv över precis samma sak... ska jag köpa en 165 shade, sp1 bindningar... har oxå stl 45...

Nu drar jag upp jättegammal tråd, men hur har det gått?? Funderar själv över precis samma sak... ska jag köpa en 165 shade, sp1 bindningar... har oxå stl 45...

Hur är brädan annars? Funderar också på att köpa en. (men jag har 42-43 så jag ska väl inte ha samma poblem..)

Hej Tom!

Själv kör jag på en 165cm bräda o har 47 o skostorlek.. och det funkar bra för mig.. men det är svårt att hitta boots som är små för deras storlek.. salomon, northwave och ngra burton moddeler vet jag är bra.. så de e ingen ide att byta brädan om nu du känner att du går i för mkt ( oftast tå kant ) så skulle jag rekomendera dig att köpa nya boots som är lite mindre för dess storlek ..

Lycka till

Tillbaka
Topp