Salomon Streetracer SRP?

Tecman

Ny medlem
Salomon Streetracer SRP?
Ska försöka fixa ett par bra pistskidor till de där förädiska dagarna i bla storstenshöjdens något korta och oftast isiga backar. Mina Pocket Rocket trivs desvärre inget bra där..

Har testat Streetracer 10 och har under ett tag försökt komma över ett par beg utan reslultat.
Har efter ett oplanerat men intressant samtal med en snubbe på stadium blivit upplyst att Salomon Streetracer 10 och SRP är motsvarande modeller.

Blev aningen fundersam och har suttit och surfat runt lite (inklusive salomons hemsida) utan att hitta Streetracer SRP på ngt annat ställe än stadium (dvs inte på salomon heller). Kan detta vara en specialmodell endast för stadium? (olika grafik)

Någon som testat denna eller vet vad det är för typ av skida? Kanske någon som jobbar på stadium?

Tack på förhand

/N

Salomon Streetracer SRP?
Tjaa... Jag vet ingenting om SRPen, men jag tänkte ta chansen och berätta lite om Streetracern.

Efter att ha testat diverse skidor av typ SL-carvers och Crossskidor föll mitt val på ett par 170 cm Streetracer 10. Det som tilltalade mig var att de är extremt kvicka och lättsvängda och kan i det närmaste svängas med ren telepatisk kraft. Är man ute efter mycket sväng finns få skidor som ger lika mycket. I lägre hastigheter och på mjukare underlag ger de här skidorna verkligen genuin skidglädje.

Men... när det börjar gå fort, backet börjar luta rejält och dessutom är hård räcker inte skidorna till. Istället för en lättsvängd carver får du då en instabil plattform som svarar dåligt på kantisättning och tenderar till att bara gå rakt ned i fallinjen.

Jag sålde mina 10or och köpte ett par 165 cm Rossignol 9S istället. Ett par SL-carvers som är långt ifrån lika lekfulla som Streetracern men å andra sidan håller linjen i alla lägen.

Vill du ha en SL-cruiser är Streetracer 10 (eller motsvarande) rätt val. Vill du pressa skidorna i snäva svängar i höga hastigheter ska du istället titta på någon annan skida!

That´s all folks! / MM

PS! Jag väger strax över 90 kg vilket naturligtvis påverkar min upplevelse, är du betydligt lättare upplever du troligtvis skidan som stabilare ... DS!

Salomon Streetracer SRP?
SRP skidan är ett nytt tillägg i SR familjen, samma konstruktion som SR 10 men med sämre bindning och utan Prolink kostar i och med det 4995:-

Salomon Streetracer SRP?
Alltid lika kul med bra och välformulerade svar!

Tack grabbar, detta bör göra mitt val lite lättare, naturligtvis vill jag gärna ha mer feedback om det är någon som har ngt övriga att förtydliga. mm

/N

Salomon Streetracer SRP?
Håller med mountain man, skulle nog se efter andra modeller, Head SL, Ross 9S, Scott Genius SDR eller något liknande om du vill ha en skida som kan pressas lite hårdare.

Salomon Streetracer SRP?
Mountain Man - Jasså likt Jon Skolmens Dynastar från -84 =) (Sällskapsresan 2)

Blandade nog ihop Prolink med Pilotsystemet..

ViktorAsander - Verkar lovande!

/ N

Salomon Streetracer SRP?
Njaa... På åttiotalet var det popoulärt med någon form av vibrationsdämpare i brättet (spetsen) på skidorna. Dynastar hade som du noterat en liten hjärtformad tyngd, men mest avancerad var nog Spalding som hade en liten genomskinlig behållare med nått pulver (eller vad det kvicksilver ...).

Pilot är Salomons system för att fästa bindningen medan Prolink är benämningen på dämpningen.

Såg föresten att de hade ett par 165 cm Streetracer 10 från förra säsongen för 4495:- i Stadium i Borlänge. Men är du är du fast för Streetracern föreslår jag att du tar en titt på Salomon EQ 10 SC (så hette den förra året), skidan har samma mått som Streetracern men klarar tuffare körning tack vare att den är betydligt mer dämpad och något hårdare. En lättkörd och kvick SL-Carver.

MVH/MM

Salomon Streetracer SRP?
Jaha, nu e det klart och fixat..

Blev ett par Salomon Equipe 10 SC Pilot istället.. känns bra, men de är ej testade än =(

/ N

Tillbaka
Topp