Salomon SuperAxe 9

Salomon SuperAxe 9
Super-Axe är slalom skidor - dvs model tävling. Om du nu inte har för avsikt att tävla eller att köra i pistade backar för att imponera med kortsvängar för fjortisar rekomenderar jag ett annat skidval!

Salomon SuperAxe 9
Hymi snackar skit. SuperAxe 9 är inte alls någon tävlingsskida, utan en relativt mjuk pistskida för medelåkaren. 9:an är modellen under SuperAxe Series som är toppmodellen i serien. Både Seriesskidan och 9:an är riktigt lättåkta skidor. Livliga är nog det ord som bäst beskriver 9:an. Roligt som fan när det är välpistat, men de är lite svåra att få fast när det är isigt. SuperAxeskidorna riktar sig i allmänhet till åkare som prioriterar pistegenskaper. Den kan sägas vara en efterföljare till Axendo som fanns ett par år.
Salomons tävlingsserie 2000 hette EquipeAxe. Då snackar vi markant annorlunda egenskaper.

Salomon SuperAxe 9
åker på superaxe 9 3v på 176 cm (är även så lång själv och väger ca 65 kg) och är nöjd. Dessa funkar bra för mig både i pisten och utanför.

Nackdelen kan vara att de är lite svåra att få fast då det är riktigt hårt och isigt i pisten

Salomon SuperAxe 9
Förra året fanns Superaxe Equipe som var tävlingmodell i två varianter, som friåkning fanns Superaxe series också den i två varianter 2V och 3V.

Men i år är alla Superaxe friåkningsskidor och någon series finns inte utan i år är heter den Superaxe 10 och har pilotsystem och något kortare sidoskärningsradie än 9:an som monteras med vanlig bindning, jag åkte förra säsongen på Superaxe Series 2V, men har haft inbrott och har nu beställt ett par Superaxe 9 och vi får väl se hur den fungerar. Midjan är ju lite bredare i år, men jag hoppas ändå den är lika rapp från kant till kant, nu saknas bara snön.............ha en go vinter

Tillbaka
Topp