Salomon suspect 10/11 eller Armada pipe cleaner?

Fiddeponken

Ny medlem
Valet står alltså mellan ett par Salomon suspect 10/11 eller ett par Armada Pipe cleaner 09/10.

Jag är en stor kille på 183 som väger 90 kg och åker aggressivt.. Skulle se mig själv som medel i parken men på stark uppgång. priset är ungefär det samma och har tänkt att antingen ha marker griffon eller Salomon sth 14 driver på. Måste välja ganska snabbt så skulle vilja ha era åsikter om dessa 2 skidor och bindningar !

Peace boys !

I och med att du väger 90 kg och kör aggressivt så skulle jag säga att du bör välja sth 14 driver, då den går högre på din-skalan och tådelen är samma som på sth 16, som är en väldigt omtyckt bindning. Skidorna får någon annan uttala sig om.

jag har lite svårt att minnas hur PC'n flexar (den är ju lite styvare än AR-skidorna, men de är ju i sin tur mjuka), men Suspecten är en hyfsat styv skida jämfört med majoriteten av parkskidorna där ute... Jag skulle säga att det är väldigt jämnt, kanske att Suspecten pallar din vikt lite bättre. Det är ungefär lika bra hållbarhet på båda, det finns åkare som har pajjat både Armada och Salomon, och det finns folk som har haft par som har hållit hur bra som helst.

Om du har möjlighet att titta på annat (med tanke på att du köper nya Salomon), spana in Pro Pipe'n eller förra årets Dumont. Snäppet kralligare än Suspect, vilket bör passa dig bättre. Nu har du iofs inte sagt något om vilka skidor du gillar, men jag antar bara att du inte gillar pissmjuka grejer...

Nej du har ju rätt. Grejen är att just på dem 2 skidorna har jag fått VÄLDIGT bra pris från vårt kära "conrad" och jag har redan ett par k2 disoderly från förra året med griffon. De har börjat spricka i kanterna och så. Så tänkte bunkra upp nu om det finns möjlighet. Men Carled om du får välja mellan dem 2 vilka skulle du då välja..? eller vad finns det annars du kan rekommendera.. kolllade även på Coreupt colby west?

Nej de gör dem inte. Kolla med bindning också. det skijer några hundralappar som kan va svårt att plocka upp ur fickan sådär bara !

Svårt val, men jag har varit löjligt nöjd med mina Dumont och Suspecten har en lite tajtare svängradie, så jag hade valt Suspecten! Jag kan inte säga något om Coreupt och jag kommer inte på något som motsvarar Suspect/PC i prestanda för aggressiv åkare.

ja kör med förra årets suspect med sth 14 och är sjukt nöjd! som alla andra skidor så pajjar lacken på ovansidan men allt annat e felfritt. vet inte så mycket om pipe cleanern men ja rekomenderar suspecten starkt.

Asså jag funderar starkt på att köpa suspect.. men jag är lite osäker om det skulle nu gå sönder då jag beställer från conrad.. Men risken att suspect går sönder är väl lika stor som vilken skida som hellst egentligen eller?

Carled sa:
jag har lite svårt att minnas hur PC'n flexar (den är ju lite styvare än AR-skidorna, men de är ju i sin tur mjuka), men Suspecten är en hyfsat styv skida jämfört med majoriteten av parkskidorna där ute... Jag skulle säga att det är väldigt jämnt, kanske att Suspecten pallar din vikt lite bättre. Det är ungefär lika bra hållbarhet på båda, det finns åkare som har pajjat både Armada och Salomon, och det finns folk som har haft par som har hållit hur bra som helst.

Om du har möjlighet att titta på annat (med tanke på att du köper nya Salomon), spana in Pro Pipe'n eller förra årets Dumont. Snäppet kralligare än Suspect, vilket bör passa dig bättre. Nu har du iofs inte sagt något om vilka skidor du gillar, men jag antar bara att du inte gillar pissmjuka grejer...
Enligt armadas hemsida är ju pipecleaner faktiskt något mjukare än ar7.

MedlemJapaner sa:
Det där är årets grejer... Ar7 har säkert styvats upp, för Ar6 var rejält mjuk. Jag säger inte att jag har helt rätt i mitt första påstående, men PC ska ha varit styvare förrut. Designerade pipeskidor brukar vara det...

Carled sa:
MedlemJapaner sa:
Det där är årets grejer... Ar7 har säkert styvats upp, för Ar6 var rejält mjuk. Jag säger inte att jag har helt rätt i mitt första påstående, men PC ska ha varit styvare förrut. Designerade pipeskidor brukar vara det...
åkte lite på ett par PC 08/09 i vintras, uppfattade dem som mjukare än mina T-Hall 08/09. vad jag vet är det ingen skillnad på PC 08/09 och 09/10 ..

väger du 90kg och kör aggresivt tror jag du kommer uppfatta PC:n som alldeles för mjuk vid landningar i lite större hopp.

Senast ändrad:
Salomon ska ha gjort någon form av förbättring av stålkanterna, kommer dock inte ihåg vad dom kallade det. Men det var något om vajrar som går kors och tvärs mellan stålkanterna för att göra skidan hållbarare mot rails, ring/gå in till Alpingaraget i Stockholm. Dom har koll! Det är alltså skillnad på årets och förra årets skida som svar på din fråga.

Wazza sa:
Salomon ska ha gjort någon form av förbättring av stålkanterna, kommer dock inte ihåg vad dom kallade det. Men det var något om vajrar som går kors och tvärs mellan stålkanterna för att göra skidan hållbarare mot rails, ring/gå in till Alpingaraget i Stockholm. Dom har koll! Det är alltså skillnad på årets och förra årets skida som svar på din fråga.
det du beskriver som går kors och tvärs heter edge armor och har funnits på alla suspects ;)

Jockemedkniven sa:
Wazza sa:
det du beskriver som går kors och tvärs heter edge armor och har funnits på alla suspects ;)
Vill också minnas att Edge Armor var en rejäl flopp i början då skidorna slets sönder totalt då en stålkant släppte lite.
Inte hört detta om de nya dock.

Tillbaka
Topp