Salomon suspect VS Atomic punx 2012

en fråga till här istället för att skapa en ny tråd , följde med ett par salomon STH 12 Driver bindningar men är orolig att dom inte håller min vikt efter som jag väger 84 KG ?

Offtopic : frågade varför jibbare kör med sth 16 bindningar men då sa killen att de är för dom som vill bryta benen av sig bara idiotiskt att jibba med sånna bindningar efter som dom aldrig löser ut och är till för 120 KG var lite kul tyckte jag :P han sa att de skulle vara grovt tjänste fel om han sålde dom bindningarna till mig

Senast ändrad:
linder sa:
Varför inte STH 14 om du är orolig över att 12'an inte håller? :D
de hela började med att jag frågade varför dom flesta jibbare kör med 16 och då fick jag svaret som ja skrev i inlägget så ja frågade inte om jag kunde byta innan, läste när jag komm om 12 an och fick tanken att dom kanske inte håller min vikt.

Senast ändrad:
alltså, läste till mig lite om detta för ett tag sedan. STH 16 är vad jag har förstått lite overkill, men jibbers vill inte att skidorna flyger, förutom när de ska lösa ut, därför köper de 16. Dessutom är det en stålkonstruktion i främre delen, vilket gör att de typ inte kan gå sönder.. Jag fick sth 14 driver till mina suspect, vilket är till för sådana som väger minst 60 kg och upp till 140, om man ska tro på skalan. brukar köra med 10-12, funkar bra! väger dock bara 75 kg.

Tror att sth12 kommer räcka om du bara kör pist och offpist med kanske, men jag skulle nog egentligen satsa på sth 14 för att kunna spänna åt dom hårdare om jag känner att de släpper lätt. men sth12 kan ju spänna upp till 120 kg, så det ska egentligen inte vara några problem. Driver är ju bättre än vanliga iaf, för då kan man ställa in vingarna på främre delen, vilket gör att pjäxorna inte släpper lika lätt från främre bindningen..

Har du chans att byta kanske det hade varit bra, men tror absolut det inte kommer vara större problem med 12! :)

oabrahamsson sa:
alltså, läste till mig lite om detta för ett tag sedan. STH 16 är vad jag har förstått lite overkill, men jibbers vill inte att skidorna flyger, förutom när de ska lösa ut, därför köper de 16. Dessutom är det en stålkonstruktion i främre delen, vilket gör att de typ inte kan gå sönder.. Jag fick sth 14 driver till mina suspect, vilket är till för sådana som väger minst 60 kg och upp till 140, om man ska tro på skalan. brukar köra med 10-12, funkar bra! väger dock bara 75 kg.

Tror att sth12 kommer räcka om du bara kör pist och offpist med kanske, men jag skulle nog egentligen satsa på sth 14 för att kunna spänna åt dom hårdare om jag känner att de släpper lätt. men sth12 kan ju spänna upp till 120 kg, så det ska egentligen inte vara några problem. Driver är ju bättre än vanliga iaf, för då kan man ställa in vingarna på främre delen, vilket gör att pjäxorna inte släpper lika lätt från främre bindningen..

Har du chans att byta kanske det hade varit bra, men tror absolut det inte kommer vara större problem med 12! :)
jag kör både pist och offpist och när jag är i parken hoppar jag bara och gör typ 360 och grabb så de är inget avancerat :P (är nybörjare i parken). Bindningarna är redan monterade.

Senast ändrad:
HampZz0n sa:
Offtopic : frågade varför jibbare kör med sth 16 bindningar men då sa killen att de är för dom som vill bryta benen av sig bara idiotiskt att jibba med sånna bindningar efter som dom aldrig löser ut och är till för 120 KG var lite kul tyckte jag :P han sa att de skulle vara grovt tjänste fel om han sålde dom bindningarna till mig
Stämmer ganska bra. Alla folk som har problem med att skidorna löser ut i landningar i stora hopp skulle dra sönder knät om dom har otur och ramlar lite "twistande" i en inte allt för hög hastghet.

Sth 12 driver passar bra till dig om du inte vill ställa upp bindningarna på över 12, men då hamnar du ju i riskzonen för det som försäljaren sa.

JSellberg sa:
HampZz0n sa:
Stämmer ganska bra. Alla folk som har problem med att skidorna löser ut i landningar i stora hopp skulle dra sönder knät om dom har otur och ramlar lite "twistande" i en inte allt för hög hastghet.

Sth 12 driver passar bra till dig om du inte vill ställa upp bindningarna på över 12, men då hamnar du ju i riskzonen för det som försäljaren sa.
Som vi säger på jobbet när p12or kommer in och vill montera sina nya jester 18, "-jaha du vill bryta benen av dig du med?"

jag var i samma situation som dig och en kompis har suspecten och dom fick in massa skit och grejjer mellan stålkanten och belaget på flera ställen. Vet inte riktigt hur punxen är i kvalite ( om du nu är ute efter något sånt:) )
vart iaf line afterbang för mig sjukt nöjd.

mmarcus sa:
Som vi säger på jobbet när p12or kommer in och vill montera sina nya jester 18, "-jaha du vill bryta benen av dig du med?"
Sluta va så otrevlig mot folk som kommer in och vill köpa saker av er, vart jobbar du?

Jag hade redan som liten 12-13åring Atomiclagg av olika slag, alla med Din upp till 18, samma gällde för tjejorna. Inga brutna ben

on topic:
Jag har ett par skidor med Salomon 914s, alltså föregångaren till sth14 driver. Jag väger 100kg och klarar mig i 9 fall av 10 fint med dom.

Senast ändrad:
chrille50 sa:
linder sa:
chrille50 sa:
på sport conrad står det
Vad står det på sport conrad?
att det är extra starcka stålkanter
Läs tråden igen och kom tillbaka när du har förstått

Spoiler: Det handlar om vad som är nytt med årets. Vi har redan sagt att dom har edge armor men vi har även sagt att det inte är något nytt och att det har funnits sen dom första suspectsen så nej det är inget nytt...

Sen stavas det starka och förstärkta, inte starcka och förtärckta .

Senast ändrad:
linder sa:
chrille50 sa:
linder sa:
Vad står det på sport conrad?
att det är extra starcka stålkanter
Läs tråden igen och kom tillbaka när du har förstått

Spoiler: Det handlar om vad som är nytt med årets. Vi har redan sagt att dom har edge armor men vi har även sagt att det inte är något nytt och att det har funnits sen dom första suspectsen så nej det är inget nytt...

Sen stavas det starka och förstärkta, inte starcka och förtärckta .
ok emn folk ahr sagt till mig att jag borde köpa de för det är förstärckta stål kanter

chrille50 sa:
ok emn folk ahr sagt till mig att jag borde köpa de för det är förstärckta stål kanter
Man skulle ju kunna tro att du bara är här för att trolla... Fortsätter stava fel, särskriva och fortfarande inte läst.

Ja dom har edge armor men så hade alla andra suspect som någonsin tillverkas och diskussionen handlade om att han skulle säga nya saker med ÅRETS suspect/salomon skidor och inte vad som fanns sedan innan.

Kan sammanfatta lite åt dig.

JSellberg sa:
Salomon Suspect ska du inte köpa, riktigt dålig kvalitet på dom.
E-lindberg sa:
Hahahaha lyssna inte på denna kille han verkar inte veta nånting om skidor det är sant att det har varit dålig kvalite på salomons skidor men det har har dom förbättrat med åren
JSellberg sa:
Du verkar ju veta mycket om Salomon, kan du inte berätta vad dom ändrat då?
E-lindberg sa:
och salomon har tex lagt till edge armor under dom senaste åren.
linder sa:
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/salomon/suspect.html <- dessa är dom första suspectsen (09/10) , dom har samma teknik som dom nya med edge armor
Sen om man läser tråden så kan man läsa att trådskaparen har köpt ett par Salomon 2012 så vi kan nog lägga ner diskussionen.

Senast ändrad:
Du har antagligen redan köpt skidor jag hoppas inte du köpte Suspect jag köpte dessa nya de här året och jag har nu försökt reklammera dom. Vilken jävla skit Salomons skidor är asså efter 8 dagar på de nya suspectn har kanten på ovansidan fläckts upp rejält och är påväg att fläckas upp på väldigt många ställen. Då sak tilläggas att jag har inte railat med dom men jag har ju dock hoppat lite, sen så är de mina andra Salomon skidor jag måste reklammera sist fick jag inga nya. Hade ett par Thruster som stålkanten gick av på efter 20-25dagar dock så var dem railade men att jämföra med ett par Rossignol S2 jag haft i tre år och railat med och kört brutalt med har hållt perfekt inte en uppfäckning på ovansidan dock så är dom ju slitna inte så konstigt efter tre år. Det enda salomon gör bra är bindningar dom är faktiskt riktigt bra men Skidor nej fyfan, hoppas jag får pengar tillbaks så jag kan köpa Rossignol eller något annat för de här var de sämsta skiten jag vart med om.
Köpte endast skidorna för jag fick dom till ett riktigt bra pris 3300kr hemlevererat till dörren med Salomon STH 12 för jag tänkte salomon måste ju blivit bättre på ca:5år.
Men nej fyfasen så ett tips köp aldrig Salomon jibb skidor, då kan du lika gärna slänga pengarna i sjön.

Tillbaka
Topp