Salomon Teneighty Foil

Puderdjuret

Ny medlem
Salomon Teneighty Foil
Tja!

Har hittat en shysst deal på ett par Teneighty Foil och funderar nu på vilken längd jag ska välja, 174 eller 182.

Är ca 179 och väger runt 72 kg.
Kör egentligen inte så mycket park, men vill ha ett par shyssta twintip-skidor som funkar bra över hela berget, ett par skidor som man kan "leka" runt på... Åker offpist när det är bra förhållanden annars blir det backen. Har andra skidor för backen men vill att dessa ska funka hyfsat där oxå.

Letar helt enkelt efter ett par twintip skidor som funkar bra offpist, speciellt i lössnön... Men sen är det ju inte alltid som det är sådana förhållanden... de ska även funka då. Någon som har erfarenhet av Foil, har läst en del recensioner och de har ju fått väldigt bra offpist-kritik (bla i Åka Skidor).

Alltså, behöver svar på följande frågor:

1: Med tanke på infon ovan, vilken längd bör jag välja på Foil, 174 eller 182? Någon med liknande åkstil som provat de olika längderna, input? Hur funkar svängarna i backen för 182orna? Sega? Stor skillnad mellan 174 o 182?

2: Har ni tips på några andra twintip-skidor som funkar över hela berget och är roliga att leka runt på? Dels när det ges grymma lössnö förhållanden, men även då det är lite sämre?

/Ola

Salomon Teneighty Foil
Jag har förra årets teneigthy 171, å jag är ca180 så jag tror iaf inte du ska ha 182. Det kommer bara kännas klumpigt.

Salomon Teneighty Foil
Jaha då var det dags igen då då att försöka att reda ut det med alla som säger saker som dom inte har en aning om.

I och med att du ska åka överallt även i O-P så skulle jag säga lätt att du skall ha 182 cm för att få den där lilla extra bärigheten som dom centimetrarna gör och att den även är lite bredare, plus att du får en stabilare skida i pisten. Det som kanske är lite klumpigt det är när du skall vara i parken men alla andra egenskaper gör att det är bättre med 182 iaf. Är enlig tillverkarens mått på hemsidan inte mer än 3 meters skillnad på svängradien. Då skidan är relativt mjuk så skall du lätt kunna få 17 meters svängradie även på 182 om du vill ha den. De flesta twintips med midja runt 85-100 mm funkar både i pisten ocg off-pisten. Några mer och några mindre bra. Men som sagt tror inte att du blir missnöjd med Foil i 182 cm.

//Hasse

Salomon Teneighty Foil
Jag har tittat på den skidan också och jag letar efter samma typ av skida som du gör och har samma krav på skidan som du, dvs en skida för hela berget men den ska vara bättre utanför pist än i. Jag tänker absolut skaffa en skida över 180cm, jag är några centimeter längre än dig och lite lättare. Jag håller med landenkungen med andra ord.

Andra liknande skidor är:
Dynastar Big Trouble (lite fetare iofs)
Elan Double Rail m2.02 (eller vilka siffror det nu var)
Goodha 181
Scratch BC WRS (också lite fetare)
Fischer Kehua eller Atua

Salomon Teneighty Foil
Om ni vill ha en skida som skall gå mycket utanför pisten och ser park och pist som sekundära saker, gå upp ett steg och kolla på skidor över 90-95mm... Om ni är goda åkare och kan pressa ner laggen i snön då fungarar bc-skidorna lite bra/dåligt som vanliga twintips.

Bra val är väl Dynastar BT, Scratch BC WRS, K2 Seth, Mojo 90, Fischer Atua, Atomic Pimp eller Salomon Gun... Alla har de olika prioriteringspunkter, Mojon t.ex. är riktigt trevlig i pist och en grym allroundskida, medans den kanske sviktar lite offpist i riktigt pow-pow. Seth är nästan motsatsen till Mojo där satsningen är på riktigt fluff och där pisten är bortprioriterad.

Angående P3 vs. Foil så är P3 mycket styvare och kommer fungera bättre i pist än Foilen. Foilen kanske sväljer puder bättre men blir det stökigare än nog P3 den man skall satsa på. Satsa på Gun isånnafall...

Salomon Teneighty Foil
0Palm sa:
Vad tycker ni om Scott P3 jämfört med Foil???

Någon som har testat båda? Hur är P3an off-pist?
Som sagt ingen av dom är nån off-pist skida tyvärr. Men skulle vilja hålla med Carled att dom skidorna han räknar upp är bra skidor för bägge delarna.

Sen så håller jag inte med han att bara för att P3 är styvare så är den en bättre pist skida, Allt sånt beror på åkaren så.

//Hasse

Senast ändrad:
Salomon Teneighty Foil
Det ligger något i det du säger Hasse... Frasen "...P3 vs. Foil så är P3 mycket styvare och kommer fungera bättre i pist än Foilen..." är väl jäkligt personlig och jag skulle inte ha skrivit så. Om man skall vara personlig så hade inte jag gillat Foilens mjukhet om jag letade en allroundskida, det blir för mjukt helt enkelt. Grymt kul om det bara handlar om transport mellan lift och park och sedan lite butters och sköna pressar i parken, men hur ofta är det så egentligen? Man vill ju kunna åka normalt. Med lite vanligt klämmande i skidaffären kommer man ganska fort fram till att Foilen är mjuk och P3 är styv, jämfört med varandra iaf. Styva skidor har i regel bättre kantgrepp och bättre fartstabilitet och då brukar det bli lite roligare att åka också. Därför hade jag valt P3.

Själv så kör jag Scratch BC WRS i 185 om någon undrar... är själv 174 och väger sisådär 73 +- några kilo.

Tillbaka
Topp