Sambanden mellan forward lean, ramp angle, monteringspunkt och rocker.

Skidsuge-Erik

Ny medlem
Rubrik: Sambanden mellan forward lean, ramp angle, monteringspunkt och rocker.

Det finns många teorier om vad en optimal framåtlutning och ramplutning är för pistskidåkning. http://lous.ca/wp-content/uploads/2013/09/ResearchRaceBoots.pdf
För många tycker jag, och vill nu bena ut allt detta en gång för alla.

Historik: I begynnelsen innan vi hade carvingskidor sades en relativt stor framåtlutning vara det optimala för prestanda. Nu för tiden sägs det att WC åkarna har minskat sin framåtlutning något. Från vad och till vad? Numera Kanske mindre än 17 men inte mindre än 15?

Men varför har då wc åkarna valt att minska sin framåtlutning? Och vad påverkar vad den optimala framåtlutningen är?

Mitt första utkast till teori är att ju längre fram bindningen är monterad, ju mindre framåtlutning behövs i pjäxan behövs. Och om skidan har rocker där fram, så behövs ytterligare mindre framåtlutning.

För egen del så åker jag på carcingskidor utan rocker, bäst på pjäxor med en enormt stor framåtlutning, och jag tror mig känna att den viktigaste faktorn, konstigt nog, är hur stor vinkeln mellan mitt ben och skidan är när jag pressar ytterbenet mot bakkanten av pjäxan. Då jag alltså pressar ihop vaden in i bakdelen av pjäxan. Mina vader verkar kunna pressas ihop en hel del för övrigt..

Finns det någon här som har någon teori eller allmänkunskap om forward lean, monteringspunkt, rocker och ramp angle är relaterat till varandra?

(medveten om svengelskan)

Skidsuge-Erik sa:
Det finns många teorier om vad en optimal framåtlutning och ramplutning är för pistskidåkning.
För många tycker jag, och vill nu bena ut allt detta en gång för alla.
Kommer osökt att tänka på denna relevanta XKCD:
https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png
;)

Historik: I begynnelsen innan vi hade carvingskidor sades en relativt stor framåtlutning vara det optimala för prestanda. Nu för tiden sägs det att WC åkarna har minskat sin framåtlutning något. Från vad och till vad? Numera Kanske mindre än 17 men inte mindre än 15?

Men varför har då wc åkarna valt att minska sin framåtlutning? Och vad påverkar vad den optimala framåtlutningen är?
Jag skulle vara försiktig med att titta för mycket på hur världscupsåkare har sin utrustning konfigurerad. Det som fungerar för att åka så fort som möjligt, ner för en speciell typ av backe, ett fåtal gånger per dag, är inte nödvändigtvis det som fungerar för att åka bekvämt och säkert i varierad terräng en hel dag.

Betänk också att den största anledningen till varför vissa skidåkare kan nå världscupen, är att deras skelett- och muskelstrukturer har förutsättningarna för detta. Dessa åkare är de få som passar elit-mallen, helt enkelt. Vi andra vanliga dödliga behöver förmodligen konfigurationer som passar helt andra strukturer.

Finns det någon här som har någon teori eller allmänkunskap om forward lean, monteringspunkt, rocker och ramp angle är relaterat till varandra?
Dina pjäxor är exoskelett. Deras funktion är att ge stöd och skydd för dina leder, muskler, och ben, och i en perfekt värld följer pjäxornas rörelser din kropps, helt utan motstånd. Så fort man exempelvis börjar ställa in pjäxornas forward lean eller cuff alignment för att försöka rätta till en suboptimal ledrörelse, rätta till dålig teknik, eller få skidorna att bete sig annorlunda, så inför man "friktion" i hela systemet. Detta leder till ökad trötthet i musklerna, då dessa måste börja kompensera för den nu begränsade rörelsefriheten.

Där finns inställningar till allt (nästan), och det är viktigt att man använder rätt inställning till rätt sak.

Ramp angle ska se till att du kan lägga ett jämnt tryck på skidorna genom hela svängen, och möjliggöra att du kan böja på knäna utan att det blir instabilt någonstans. Felaktig ramp angle tvingar dig att flytta din tyngdpunkt för att kompensera:

För lite ramp angle lägger för mycket tryck bak på skidorna, vilket leder till raka ben med en framåtlutad överkropp.

För mycket ramp angle lägger för mycket tyngd fram på skidorna, vilket leder till en "sittande ställning" som suger all kraft ur låren. Men, när det gäller ramp angle är det alltid bättre med för mycket, än för lite! Om man inte råkar vara född med konstig fotanatomi, så har de allra flesta pjäxor som standard redan för mycket ramp angle.

Ramp angle kan användas för att finjustera var och hur skidan böjs. Men tills du vet att du faktiskt har rätt ramp angle för din kropp, hade jag valt att inte använda det för detta ändamål...

Forward lean och cuff alignment ska ställas in så att de passar din kropp. När du står "avslappnat" i dina pjäxor, i den hållning där ditt skelett som mest effektivt kan absorbera externa krafter, ska pjäxorna ge lika mycket stöd "från alla sidor". Du vill alltså inte ge skidorna någon "input" i detta neutrala läge, vilket du gör om du har för mycket eller för lite forward lean, eller om du försöker tvinga dina leder till ett visst läge med cuff alignment.

Canting används sen för att foten ska hamna "platt" på skidan (lika mycket tryck på båda långsidor).

När du lyckats konfigurera pjäxorna efter din kropp, kan du börja titta på var du ska placera bindningarna på dina olika skidor. Här spelar din vikt i förhållande till skidornas flex en stor roll.

För långt fram kommer de svänga vare sig du vill det eller inte,
för långt bak kommer de vara som att försöka styra ett containerfartyg.

"Early rise" flyttar bak en skidas främre kontaktpunkt, och därför också själva "mitten" av skidan, vilket bör göra en placering bakåt mer neutral (i förhållande till en skida med ren camber)

Allt hänger ihop; rätt verktyg till rätt ändamål!
/Karva

Senast ändrad:
Jag kan inte göra några stora teoretiska utsvävningar i ämnet, men jag kan konstatera att för mig är rampvinkeln otroligt viktig för åkkänslan. Jag gick ner i rampvinkel efter att ha pensionerat ett par Tecnica från Hedenhös och köpt ett par flångnya Lange. Trots att jag verkligen gav det veckor för att vänja mig, fick jag inte till åkningen. Det kändes stelt och stappligt och jag fick ingen dynamik i svängarna alls och efter runt 15 åkdagar var det dags att göra något åt saken. Efter konsulterande med den ständige prylrådgivaren Bud66 fick jag tipset om att öka rampen en aning, vilket jag också gjorde, dock lite mer än rekommenderat. Jag höjde hälen 4mm utan att röra forward lean. Ut i backen igen och OOOOOJ, vilken skillnad det var. Det var verkligen som att hitta hem igen. Jag testade även 6mm, men det kändes alldeles för mycket och 2mm gav för liten effekt. Jag har ingen förklaring till det anatomiskt och förmodligen är det en vana sedan inlärningen som påverkar. För mig har det ingen betydelse vilka skidor jag kör. Jag gillar lite extra ramp med alla typer av skidor. Dock är det lättare att stå mer upprätt med kort radie.

Oj här har jag ju missat en en tråd.

Jag försöka utveckla det lite senare men jag har en iinput (eller fem) som ni kan få fundera på
@Skidsuge-Erik och
@karva:
När i svängen är det vi pratar?
Vilket är underlaget?
Vad är det för skidor?
Vem är det som styr? Alltså hur ser personen ut?
Och vad ska åstadkommas?

Först när vi har svaret på de frågorna så kan man säga vilka vinklar vi ska ha.
- anders

@MnO
Kanske självklart för alla som alltid packar med en skruvdragare på skidresan ... men, hur höjde du på hälen?

/MM

Mountain_Man sa:
@MnO
Kanske självklart för alla som alltid packar med en skruvdragare på skidresan ... men, hur höjde du på hälen?

/MM
@Mountain_Man
Skruvdragaren ligger i den även i övrigt välfyllda meckarväskan som alltid är med :)

Jag justerade rampen genom att lägga in ett kilformat inlägg under innerskon inuti skalet. Det blir lite trångt över vristen i början, men efter bara nån dag tänkte jag inte på det längre.

Senast ändrad:
MnO sa:
Mountain_Man sa:
@MnO

/MM
@Mountain_Man
Skruvdragaren ligger i den även i övrigt välfyllda meckarväskan som alltid är med :)

Jag justerade rampen genom att lägga in ett kilformat inlägg under innerskon inuti skalet. Det blir lite trångt över vristen i början, men efter bara nån dag tänkte jag inte på det längre.
Och var får man tag på en sådan kil? Tillverkar själv?

Alfakrull sa:
MnO sa:
@Mountain_Man

Och var får man tag på en sådan kil? Tillverkar själv?
Det heter hälkil på bootfitterspråk tror jag. Men jag gjorde dom själv av en plastskärbräda. En tunn i flera lager är bättre än en tjock. Då kan man lätt testa med olika antal lager för att hitta rätt höjd.

Anders_Nilson sa:
Oj här har jag ju missat en en tråd.

Jag försöka utveckla det lite senare men jag har en iinput (eller fem) som ni kan få fundera på
@Skidsuge-Erik och
@karva:
Vilket är underlaget?
Vad är det för skidor?
Och vad ska åstadkommas?

Först när vi har svaret på de frågorna så kan man säga vilka vinklar vi ska ha.
- anders
Kul att du gav dig in i den här tråden. Vill gärna höra om alla dina teorier för hur dessa paremetrar bör konfigureras för att åkningen ska bli optimal i olika förhållanden och för olika åkare. Men för att ha något att utgå ifrån kan vi ta min piståkning.

Nypreparerad pist eller något uppkörd. Vi pratar om hela svängen. Från att sätta fast skidorna ordentligt tidigt i svängen, komma ned så långt som möjligt med höften mot snön, och en skön stark kick ut ur svängen in i nästa.
Skidorna kan vara top of the line butikspistskidor utan rocker, tävlings gs med varierande radie 21-29, 165 SL samt modernare skidor med tiprocker som Völkl RTM, the code, eller kanske en modern tävlings gs skida med tiprockerjunior eller dam eller master kanske). Du får gärna berätta om vad som är optimalt för varje skida. Personen är hyfsat bra och ger allt i varje sväng. Vad som ska åstakommas: skärande svängar med så stora vinklar som bara går, samt ett bra isgrepp.

Senast ändrad:
Om man ska förstå helheten så måste man starta med att förstå kroppen, rörelser och hur de hänger ihop, sen gå vidare till utrustningen och sen sätta det i en kontext, dvs backe/underlag mm.
Och eftersom skidåkning är en dynamisk sport där vi hela tiden balanserar med och mot ett antal krafter så måste vi ta med det oxå.

Det är därför som skidlärarutbildningar är fyra veckor plus en veckas examen :)

Men låt oss börja i någon ända, eftersom jag skriver så väljer jag enväldigt i interaktionen mellan skida och snö, nu kommer jag ju förenkla det lite och generalisera eftersom vi inte har hela dagen på oss.
Vi kan göra en riktningsförändring genom att vrida eller kanta skidorna och det vanligaste är att vi gör båda i kombination men olika mycket beroende på vars i svängen vi befinner oss.

Jag brukar starta i växlingen och starten av en ny sväng, vill man beskriva det så är det så att vi vill skapa förutsättningar för att vrida och kanta skidorna, alltså jag vill då ställa in kroppen så att den kan göra det så bra det bara går, tex är kroppen i en låg position så kommer det att bli svårt att skapa och öka vinklar succesivt genom resten av svängen. Vill jag vrida skidorna så behöver de vara planställda, eller det blir klart lättare.

Och om jag vill ha skidorna plana så behöver jag också vara centrerad på skidorna, vill jag då vara centrerad så behöver jag få kroppen att röra sig i fot-, knä- och höftled, om jag bara har en rörelse i en av lederna så kommer jag bli ocentrerad.
Jag försöker hitta ett läge i pjäxorna där jag står på häl/hålfot (där jag kan lyfta tårna, och sen med plöstryck, alltså med en vinkel i fotled.

För att min åkning sen ska bli effektiv så måste jag också separera höger/vänster och över-/underkropp.
Rörelsen för att planställa skidorna blir då att sträcka det blivande ytterbenet (nu får ni tänka er att ni åker på skrå och faktiskt inte står raka som eldgafflar i pjäxorna)

Om ni gjort det så blir det till att vrida (eller styra in) skidorna för att hamna i ett gynnsamt läge för att få upp skidorna på kant och här tjatar vi om tidig kant med tidig belastning.
Belastningen kommer att ligga på ytterskidan och det är det som skiljer oss åt beroende på färdighetsnivå, gröna åkare = behöver stor yta under sig för att hålla balansen medans en svart endast behöver kanten för att balansera på, fokus på ytterskidan.

Nu är vi ju då på väg ner mot backens fallinje och då måste ju kroppen följa med annars kommer vi att hamna lite mycket på hälarna lite för tidigt i sväng.
Det är då här man brukar säga att man går in i sväng på tå och ur på häl, det hänger ihop med att backen lutar och att vi passerar fallinjen genom svängen.

I nästa läge, alltså jag har styrt in skidorna, är ganska rak i min position och vill skapa mer vinklar så måste jag böja min kropp, centrerat i fot-, knä- och höftled, olika beroende på var jag befinner mig i svängen.

Nästa del här blir då om det finns någon sväng som är rätt eller fel? Eller om det bara är så att vi kan säga att det är mer eller mindre effektivt? Och VAR? NÄR? HUR?
Det kommer vara samma rörelse oavsett vilken typ av skida vi åker på, det kommer skilja på med vilken frekvens vi genomför dem och vilken effekt som skidorna kommer leverera tillbaka.

Mekaniskt vill vi flytta masscentrum framåt, ner i backens fallinje och inte nödvändigtvis uppåt eller nedåt lodrätt, och en snävare väg än skidornas, ha tidigt stöd av ytterskidan, och i rätt riktning för att komma in mot ny sväng, snökontakt, men inte mycket mer och inte vara i luften och inte ha förbrukat någon led, alltså inte vara helt ihopknökad eller rak som en eldgaffel.

Om vi förstår det så kommer vi in på hur du vill justera just din utrustning, det blir nästa inlägg

shit vad lång det blev - anders

Senast ändrad:
Anders_Nilson sa:
Nu är vi ju då på väg ner mot backens fallinje och då måste ju kroppen följa med annars kommer vi att hamna lite mycket på hälarna lite för tidigt i sväng.
Det är då här man brukar säga att man går in i sväng på tå och ur på häl, det hänger ihop med att backen lutar och att vi passerar fallinjen genom svängen.
I nästa läge, alltså jag har styrt in skidorna, är ganska rak i min position och vill skapa mer vinklar så måste jag böja min kropp, centrerat i fot-, knä- och höftled, olika beroende på var jag befinner mig i svängen.

Det kommer vara samma rörelse oavsett vilken typ av skida vi åker på, det kommer skilja på med vilken frekvens vi genomför dem och vilken effekt som skidorna kommer leverera tillbaka.

Om vi förstår det så kommer vi in på hur du vill justera just din utrustning, det blir nästa inlägg

shit vad lång det blev - anders
Bara bra att det blev långt. Då fick du med mer. Det mesta är visserligen bekant men kommer nog läsa det ett par gånger till. just det där med att tål o hältryck ju faktiskt hänger ihop med om det är före eller efter fallinjen hade jag ivarje fall aldrig reflekterat över.

Men vad jag faktiskt är ute efter är ditt nästa inlägg.

Vi tar lite runt skidorna oxå innan stora pjäxdräpare kommer:

Nu börjar vi att justera prylarna, framförallt pratar vi om pjäxorna men tänkte bara reda ut vad som händer med skidorna och hur bindningarna är monterade, och då framåt och bakåt, duckat är i mina ögon så dumt att det tänker jag inte ta upp:)

Om vi tar en skida, monterar en bindning och tittar på den när vi svänger så pratas det ibland om styrvinkel, det är den vinkeln som kommer att bestämma hur mycket skidorna kommer svänga, den bestäms dels av hur långt fram till den bredaste delen av skidan och dels av hur stor skillnaden är mellan midjan och brättet på skidan, dvs en kort skida med mycket skärning och breda brätten kom svänga mer än ett par långa smala spjut till skidor, helt enkelt för att styrvinkeln är större.

Samma effekt kan man då nå genom att flytta fram bindningen, styrvinkeln kommer öka och skidan kommer svänga mer, eller kanske snarare upplevas som mer svängvänlig.
Flyttar vi bak densamma så kommer skidan att upplevas som trögare in i sväng.

Kollar vi då sen på en skida med rocker och alla möjliga och omöjliga varianter så kommer det att då beror på var den bredaste punkten ligger och hur smal midjan är. Och idag så ligger ju kanske inte bredaste punkten längst fram utan lite tillbaka dragen en/två decimeter och dessutom kanske en tiprocker på samma mått så kommer ju skidorna att bli snabba in i sväng och då inte behöver så mycket jobb fram för att något ska hända.

- anders

Och nu kommer den sista dräparen:
Pjäxorna är det som ska överföra kraft och rörelse ner i skidorna och vidare till snön och just därför är de sjukt viktiga att justera så att de passar just dig, ingen annan kommer kunna köra samma som just du. Det mesta vi gör förutsätter en sula som ger dig det stöd du behöver, alltså en gjuten sula.

Första är att kolla hur centrerad du är med pjäxorna på fötterna i alla plan. Vi börjar fram/bak:
På med dem på fötterna, ställ dig på ett plant underlag och böj på dig i fot-, knä- och höft led, här vill vi att centrum på dina leder rör sig i lod uppåt och neråt, tänk på hur mycket utslag just du behöver, det kommer då vara beroende på vad du gör, ligger du och matar i puckeln så kommer det se annorlunda ut än om du ligger och smiskar käpp i SL, det kommer krävas mer vinklar i puckeln, dvs du behöver kunna komma mycket djupare i böj sträckrörelsen i puckel.
Det kommer också bero på hur du är formaterad.
Stora fötter? Långa ben? Alla parametrar kommer påverka hur resultatet blir.

Två delar att justera när vi pratar fram bak, Ramp- och Skaftvinkel, Ramp är droppet mellan häl och tå och skaftet är vinkeln mellan skaftet och underlaget.
Och här blir det lite upp till dig som individ vad som fungerar bäst, om du har dåligt med rörlighet så funkar det med en kil under hälen (alltså öka Ramp) för att du ska kunna hamna i ett bättre utgångsläge.

Men om du behöver flytta masscentrum mycket framåt, utifrån att du hamnar för långt bak när du böjer dig ner med pjäxorna på, så ger det mycket mer effekt att öka Skaftvinkeln än Rampen.
Att justera det här ska man göra lite iterativt, pröva, utvärdera, justera pröva igen.
Att trycka ner några pistkartor i bakkant på pjäxorna är ju ett rätt enkelt knep.
Ett vikt papper under hälen, mellan innersko och skal likaså, testa helt enkelt.
Någonstans i det här så vill man inte flexa för långt fram för då kommer foten att pronera/kollapsa och det vill man ju undvika.

Jag som har stora fötter, långa ben och gillar av att vara ganska rak i överkroppen när jag åker (för att överkroppen och ryggen ska kunna jobba mest effektivt) vill då ha inte ha för mycket Ramp men ganska mycket Skaftvinkel, för att knät och höften ska hamna centrerat ovanför fötterna.

Ska man titta än mer på helheten så ska man titta på hela kroppen och från fot och hela vägen upp till axel och kanske en del runt masscentrum.
Nästa del att ta hänsyn till är flex, svårt och lite upp till var och en, själv har jag Lange RS140 till lite mer pist och FullTillt m en 10 tunga till hopp/lek och puckel.
Langen tycker jag känns stadig med inte hård, skulle kunna tänka mig att byta den till en WC sko i soft/medium, blir nog samma hårdhet men mer material.
FT'n känns överlag som sockeplast och är grymt fluffiga att åka i men ger inte alls samma svar tillbaka.

Tittar vi sida/sida så kommer vi in på kantning och då finns det kanske tre sätt att justera, sulan, hela pjäxan och skaftet (canting på pjäxan).
Sulan kan du justera så att foten har rätt stöd för att resten av kroppen ska kunna jobba optimalt (det behöver inte innebära att sulan funkar till något annat än just skidåkning).
Det man vill åstadkomma är att knäleden rör sig rakt fram när du böjer på benen. Knät ska inte falla åt något håll.

Om man är hjulbent så kommer det resultera i att man är överkantad, ett exempel är att man stämmer ut med ytterskidan när man svänger och att skidorna greppar när man åker rakt (alltså man står på ytterkant när du står på ett plant underlag)
Om man är kobent så kommer man stå underkantad, man kommer få känslan av att skidorna greppar direkt och att de är svåra att vrida, de hugger (man står alltså på innerkant.
Dels behöver man justera in hur underbenen är i förhållande till underlaget, det gör man med skaftcantingen på pjäxan, tex mina underbenen är lite svängda utåt och då behöver jag justera skaften på pjucken så det passar mig.
Sen lodar man in hela pjäxan utifrån hur hala min kropp ser ut, i mitt fall lite skev vilket gör att min ena sko har fåt -1,5 grad fräsning av ytterslula medans den andra är neutral.
Man fräser då båda pjäxorna undertill, min vänstra med vinkel, skruvar dit ett par lifters under och sen fräser man kanterna så att DIN normen är justerad.

Jag märker en grym skillnad i hårt pist och på racerskidor, inget i offpist eller puckel vilket gör att jag kan köra med flufffluff pjucken utan att ha lodat in dem och fräst sulan.
Även det här med sidled går att testa sig fram med hjälp av pistkartor på insidan eller utsidan av benet, mellan skal och innerskon samt genom att lägga en remsa med tejp (eller flera om det behövs) mellan bindning och pjäxa.

Det är en iteration som måste till innan man går loss på pjäxorna.

- anders

Senast ändrad:
Skidsuge-Erik sa:
Historik: I begynnelsen innan vi hade carvingskidor sades en relativt stor framåtlutning vara det optimala för prestanda. [...] Men varför har då wc åkarna valt att minska sin framåtlutning?
Jag glömde ju att svara på den faktiska frågan... Som tur är har du redan besvarat den själv:

I begynnelsen, när "sidecut" var ett helt okänt koncept, behövdes mycket tryck fram på en skida för att få den att böja sig till en radie att följa. Idag räcker det att lägga skidan på kant, och vips så svänger det!

Tyvärr har vissa idéer en förmåga att aldig dö ut, och fortfarande går det att hitta skidlärare som lär ut tekniker baserade på förlegade premisser...

Anders_Nilson sa:
Nu börjar vi att justera prylarna, framförallt pratar vi om pjäxorna men tänkte bara reda ut vad som händer med skidorna och hur bindningarna är monterade, och då framåt och bakåt, duckat är i mina ögon så dumt att det tänker jag inte ta upp:)
Med tanke på att folk hellre lägger sina surt förvärvade pengar på nya fetare skidor och färggladare jackor, än på bra pjäxor och vettiga formgjutna sulor, är det inte konstigt att "duck" blivit ett gångbart (haha?) alternativ.

Jag tar på mig att förklara, då detta är ett litet pet peeve...

"Ankfötter" är oftast en biprodukt av bristande stöd för fötterna. När ett fotvalv kollapsar medialt (mot mitten/inåt), kommer "duck" att kännas stabilt och naturligt. Har man däremot bra fotstöd, som förhindrar kollaps, kommer "parallellt" vara det givna alternativet. Trigonometri kan visa oss att en fot absorberar och levererar kraft som mest effektivt när den är parallell med skidan.

Duck kan få innerskidan att kännas "starkare", men detta är inget bevis för att skidåkningen kommer blir bättre. Risken är istället att man minskar möjligheten att på ett korrekt sätt använda ytterskidan, och sist jag kollade så använder man bägge skidor när man svänger...

Och by the way, detta gäller på sätt och vis även för snowboardåkare...
Duck är ju trevligt när man hoppar runt i parken eller åker switch hälften av tiden, men ni som är intresserade av att karva snygga diken med snygg teknik och maximal kontroll på kanterna bör utforska mer parallella fötter, givetvis med positiva vinklar på bakre bindningen (+6 eller mer).

Anders_Nilson sa:
Vilket är underlaget?
Vad är det för skidor?
Och vad ska åstadkommas?
Jag utgår alltid från att vi ska åstadkomma ett system där initiutiva och smidiga rörelser från varje unik åkare ska generera det mest effektiva resultatet, oberoende av var i svängen vi är, om vi åker is eller fluff, eller vad vi har under bindningarna (stor skida, liten skida, enstaka skida, snowboard... it's all the same really).

Att enkom lägga sin vikt på en skida "rätt upp och ner" ska aldrig få skidan att börja styra åt ett eller annat håll. Detta förutsätter såklart att man har för avsikt att komma hem hel och ren efter en hel dags åkning, och att man inte vill använda sina skidor som ett substitut för att gå på gym... :P

Anders_Nilson sa:
På med dem på fötterna, ställ dig på ett plant underlag och böj på dig i fot-, knä- och höft led, här vill vi att centrum på dina leder rör sig i lod uppåt och neråt, [...]
När vi ställer in våra pjäxor, ska vi titta på båda benen samtidigt, eller vart ben för sig?

Det jag är ute efter att veta, är om vi ska sträva efter att få full balans i skidåkningen först när vi använder båda benen samtidigt, eller om vi ska sträva efter att ha full balans i varje enskilt ben?

Anders_Nilson sa:
Dels behöver man justera in hur underbenen är i förhållande till underlaget, det gör man med skaftcantingen på pjäxan, [...]
Att rätta till "benhet" med skaftcanting måste onekligen leda till att foten blir antingen everterad (vid kobenhet och utåt-canting) eller inverterad (hjulbenhet och inåt-canting).

Kan det få negativa konsekvenser att foten inte befinner sig i viloläge som standard?

Ser fram emot fler stora inlägg i denna tråd! :)
/Karva

@Karva jag svara lite selektivt, några av frågorna måste jag nog fundera lite på.

Ja vi ska justera in pjäxorna när vi står i balans, plant och i något typ av utgångsposition, annars kommer vi inte kunna få kroppen linjerad.

I princip kommer vi, eftersom skidåkning är en dynamisk sport, att kunna åka på vad som helst och helt utan justeringar, vi kan helt enkelt justera in kroppen on the fly.

Men om vi nu faktiskt pratar om att göra det så effektivt som möjligt och maximera prestanda så gör vi det i balans, på ett plant underlag.

- anders

@Karva
@Anders_Nilson
Ursäkta att jag kapar tråden, men jag måste bara kolla, vad är det som är så fel med duckstance?
Förklara gärna så att jag förstår.. Jag är rätt trögtänkt:) (Praktiker framför teoretiker..)
För jag är väldigt intresserad av teknik och stävar hela tiden att bli bättre:)

Mina egna erfarenheter gällande detta är när jag åkte Hendryxlagg, både rakmonterade och duckade.
JAG upplever att det är lättare att få skidorna till att gå mer parallellt genom hela svängfasen med duck. Innerskidan tycker jag är lättare att "få bak" samt att det är enklare att "få fram" ytterskidan.
JAG vill ha det till att jag åker mer centrerat samt att det är lättare att få innerknät till rätt läge med duck.

För mig KÄNNS det som som att jag får en bättre teknik med duck.
Vad är det jag missar?
Vad döljer ducken i min teknikbrist?
Vad tjänar jag på att åka rakmonterat konta duck?

(numera är det dock enbart rakmonterat för mig. (åker ej Hendryx längre) Dock är KÄNSLAN att det är mindre komplicerat/svårt att få till en korrekt teknik med duck)

Går vi tillbaka till grundfrågan, ramp, skaftvinkel ect. så tycker jag att det är väldigt noga med en riktigt bra bootfitting. Och att det är passformen man ska satsa på i 1:a hand, sen, när allt sitter perfekt så ställer man in resten av pjäxan. Givetvis ska inställningarna grovinställas men det riktiga finliret anser jag kan vänta tills passformen är perfekt.

Jag har bytt pjäxor till denna säsong och har inte ens kommit till att maximera inställningarna på pjäxorna ännu. Just nu satsar jag på att få en perfekt passform på pjäxan (har hittills varit i pjäxverkstaden 4ggr för efterjusteringar. Och då räknas inte sulgjutningen och innerskovärmningen in)
Dock ska det tilläggas att jag har lagt in en hälkil i pjäxorna, då jag vet redan från början att jag vill ha/behöver detta.

@bud66 om jag bara tar någon del lite snabbt:
En av poängerna, som hävdas är att man ska få mer tryck på innern, WTF? Varför då?
Pjäxorna och knäna rör sig linjärt längs med skidorna, om vi duckar så ska vi få knäna att röra sig utåt? Varför då?
- anders

@Anders_Nilson

Hmm, ok Anders.
Jag hänger dock inte med fullt ut.
Som jag skrev, det jag undrar över är varför jag KÄNNER att jag får en bättre teknik med duck?
Vad kan det då vara i min teknikbrist som tryter?
Nu åker jag ju inte duck längre men är mycket intresserad av varför känslan blev så.
(Sen, om det är en sanning att jag har en bättre teknik med duck kontra rakmonterat låter jag vara osagt..)

Självklart är det omöjligt för dig att svara på mina teknikbrister på ett forum men det skulle vara mycket intressant att höra dina tankar gällande detta.
Finns det något/några "generella" fel (teknikbrister) som "rättas till/slätas över" med duck?

Eller, är det så att jag bara är en totalt oduglig skidåkare som inte fattar och förmår att göra rätt och riktigt:)

@Bud66
Oduglighet är precis som skönhet, det sitter i betraktaren...
Det jag tror du upplever är att du får stöd av kant tidigt i sväng, tyvärr så är det kanten av innerskidan men shit happens.
Sen kan man ju resonera om hur Duck påverkar dig när du står rakt upp, knäna kommer som sagt röra sig utåt när du börjar böja dem, men så länge som du är i en väldigt rak position så kommer du kanske känna att du får tidigt stöd även av yttern.

Duck som fenomen grundar sig bland annat i att du är starkare om fötterna pekar lite utåt, vilket då naturligtvis är en sanning med modifikation.
Om foten inte klarar av att hålla upp kroppen eller om rörligheten i fotled är begränsad så kommer det bli en nödvändighet att vinkla ut fötterna för att kunna komma djupt ner i position.
Utmaningen är sen hur mycket vi ska kompensera för bristerna vi har på det ena eller det andra sättet snarare än att åtgärda problemet.
Om vi korrigerar genom att montera bindningarna men inte gör något åt pjäxorna så kommer det bli en suboptimering i fel led vilket kommer generera fler följdfel än mer rätt, två fel innebär inte att det blir rätt.

- anders

@Anders_Nilson

Tack för den infon, nu börjar jag förstå.

Det är nämligen lite av samma teori som jag har.
Att det är min stelhet i fotleder och höft som spökar och skapar denna känsla.
Kanske inte så konstigt, jag börjar ju komma till åren och jag är definitivt inte lika rörlig som jag en gång var.
Nu är det ju länge sedan jag slutade med duck till förmån för rakmonterat men det är alltid intressant att diskutera. Det gäller att alltid utveckla sig och stäva framåt. Kunskap är makt:)

Sen så tror jag att duck kan passa vissa typer av skidåkare. Långt ifrån alla, men några tror jag kan bli hjälpta av duck så jag vägrar att förkasta det helt. Jag vet inte om det forskas på detta idag men det hade varit intressant att se några riktiga vetenskaplig undersökningar på duck kontra rakmonterat.
(Ämnet är säkerligen för litet men man kan ju alltid önska..)

Anders_Nilson sa:
En av poängerna, som hävdas är att man ska få mer tryck på innern, WTF? Varför då?
Pjäxorna och knäna rör sig linjärt längs med skidorna, om vi duckar så ska vi få knäna att röra sig utåt? Varför då?
- anders
Jag säger inte emot hur vi vill att knän skall röra sig.
Men om man ställer sig med fötterna parallellt och tittar på hur knäna pekar så kommer de att (för de flesta av oss) peka inåt i lite olika hög grad.

Det betyder ju faktiskt att vi kan uppnå effekten av att knäna böjer sig längs med skidan om vi har llte duck i de fallen :)

//Åke

Ake_Astrom sa:
Anders_Nilson sa:
- anders
Men om man ställer sig med fötterna parallellt och tittar på hur knäna pekar så kommer de att (för de flesta av oss) peka inåt i lite olika hög grad.
Har du provat att ställa dig på dina formgjutna sulor och sett om du märker någon skillnad på hur knäna vill röra sig?

När du gör detta, både med och utan "duck", passa på att jämföra övre språngleden, och då specifikt vinkeln du får mellan skenbenet (tibia distal) och språngbenet (talus proximal) - tips är att fokusera på var fotknölen befinner sig.

Det betyder ju faktiskt att vi kan uppnå effekten av att knäna böjer sig längs med skidan om vi har llte duck i de fallen :)
Det du gör med duck är att "köpa" en knärörelse genom att "betala" med ökad stress på din fotled.

Vore det inte en idé att istället ge fötterna rätt stöd från början, så att knäna kan "hamna rätt" samtidigt som alla leder kan få jobba i sina optimala lägen, utan onödigt slitage? :)

/Karva

Senast ändrad:
Karva sa:
Ake_Astrom sa:
Anders_Nilson sa:
- anders
Har du provat att ställa dig på dina formgjutna sulor och sett om du märker någon skillnad på hur knäna vill röra sig?

När du gör detta, både med och utan "duck", passa på att jämföra övre språngleden, och då specifikt vinkeln du får mellan skenbenet (tibia distal) och språngbenet (talus proximal) - tips är att fokusera på var fotknölen befinner sig.

Det du gör med duck är att "köpa" en knärörelse genom att "betala" med ökad stress på din fotled.

Vore det inte en idé att istället ge fötterna rätt stöd från början, så att knäna kan "hamna rätt" samtidigt som alla leder kan få jobba i sina optimala lägen, utan onödigt slitage? :)

/Karva
Jag börjar med att berätta att just jag är relativt rak i mina "leder' så jag har inte så mycket att justera :)

Provade precis mina pjäxor med den formgjutna sulan och visst det lilla som mina knä var roterade (knappt märkbart) rättade till sig.
Vet inte hur det är för folk med klart mer rotation än just jag, kanske de får samma resultat.

Om man kör duck för att komma över en eventuell inåt rotation av knät så visst flyttar man en del av problemet till fotleden men det mesta är ju kompromisser här i livet.

Kanske kan det vara optimalt att ta en viss del med duck för att avlasta knät lite men inte för mycket så att fotleden tar för mycket stryk.
Ett dåligt knä kan påverka hur mycket, en dålig fotled kan i sin tur bromsa hur mycket.

Fast får alla samma resultat som jag fick när jag testade i mina pjäxor med sula så dör ju hela denna diskussion ;)

Kan tillägga att jag inte är någon bootfitter eller på annat sätt expert i frågan men jag gillar att fundera och pratar gärna om funderingarna för att komma fram till om jag är på rätt väg i tankarna.

//Åke

Snödjup

Tillbaka
Topp