sandwich vs cap

svempa00

Ny medlem
sandwich vs cap
Är någon konstruktions typerna mer att föredra en den andra, passar dom i olika typer av skidor eller handlar det om kvalite i skidan???

Någon som kan får gärna förklara!!!

sandwich vs cap
foodvsheadwear.jpg

Senast ändrad:
sandwich vs cap
I cap-skidor är det en skumkärna medan sandwich har träkärna.
Sandwich blir alltså aningen mer fartstabil men också lite svårare att sätta ett bra tryck på i svängar (om man inte är stark i benen eller medel-avancerad åkare).
Med cap är det alltså lite lättare att komma in i en sväng.

De flesta butiksskidor inkl butiksracers brukar vara cap.

Sen sägs det också att capskidor blir mjukare med tiden men jag vet inte om det stämmer.

sandwich vs cap
Rätta mig om jag har fel här, men vad jag vet så finns det inget som säger att en cap-konstruktion inte kan ha träkärna?

De billigare skidorna brukar vara cap, och de brukar ha skumkärna men det behöver inte vara så.

Sandwich är egentligen en laminering där man lägger olika material på varandra i lager-på-lager. Det kan vara trä, plast, plåt, titan or whatever.

Cap får du när du har en kärna och pressar på det övre lagret. Du får då en liten inflikning ovanför stålkanten. (Sandwich har alltså en rak sidokant)

Tävlingsskidor är vad jag vet i princip alltid sandwich då det ger stadigare skidor.

(såg nu att det var en rätt gammal tråd, men då hade jag redan skrivit)

sandwich vs cap
ptte sa:
Rätta mig om jag har fel här, men vad jag vet så finns det inget som säger att en cap-konstruktion inte kan ha träkärna?

De billigare skidorna brukar vara cap, och de brukar ha skumkärna men det behöver inte vara så.

Sandwich är egentligen en laminering där man lägger olika material på varandra i lager-på-lager. Det kan vara trä, plast, plåt, titan or whatever.

Cap får du när du har en kärna och pressar på det övre lagret. Du får då en liten inflikning ovanför stålkanten. (Sandwich har alltså en rak sidokant)

Tävlingsskidor är vad jag vet i princip alltid sandwich då det ger stadigare skidor.

(såg nu att det var en rätt gammal tråd, men då hade jag redan skrivit)
Det finns vissa cap-skidor som har träkärna men det är rätt ovanligt och du har helt rätt i att raceskidor alltid har sandwich.

sandwich vs cap
Finns många märken som har träkärna och capkonstruktion. En capskida är dock känsligare för slag på kanterna och delaminerar lättare.Att den är billigare att tillverka?,nja inte så stor skillnad,då man måste ha ett mer avancerat lock under tillverkningsprocessen än vid en sandwichskida.Väljer man en billig capskida,så kan man förmoda att dom byggs med skum istället för träkärna och dessa håller inte spannet lika länge/bra som en träkärna.

sandwich vs cap
ExtremHacke: Jag påstod aldrig att de var billigare att tillverka, bara att billigare skidor brukar vara cap ;)

sandwich vs cap
AlvinS sa:
Det finns vissa cap-skidor som har träkärna men det är rätt ovanligt och du har helt rätt i att raceskidor alltid har sandwich.
Fel insåg jag nu. Atomic är ju anhängare av sin egen form av cap-konstruktion (inklusive järnrör i skidorna för den delen som kan ge väldigt lustig böjning på gamla skidor) :)

Edit: Även Salomon verkar ju använda sig av cap. Vilket innebär att majoriteten av skidorn i världscupen borde vara cap-skidor. Busted.

Senast ändrad:
sandwich vs cap
ptte sa:
AlvinS sa:
Fel insåg jag nu. Atomic är ju anhängare av sin egen form av cap-konstruktion (inklusive järnrör i skidorna för den delen som kan ge väldigt lustig böjning på gamla skidor) :)

Edit: Även Salomon verkar ju använda sig av cap. Vilket innebär att majoriteten av skidorn i världscupen borde vara cap-skidor. Busted.
Jag tror att skidorna du har kollat på är butiksracers och inte WC-skidor och förövrigt har Head betydligt fler åkare i världscupen än Salomon.

Senast ändrad:
sandwich vs cap
AlvinS sa:
ptte sa:
AlvinS sa:

Jag tror att skidorna du har kollat på är butiksracers och inte WC-skidor och förövrigt har Head betydligt fler åkare i världscupen än Salomon.
Nu är du lite ute och halkar. Atomic kör definitivt på cap, även om det är deras egen BETA. Salomon vet jag gjorde det för 3-4 år sedan och har svårt att tro att de bytt.

Sen hade jag för mig att Atomic var störst i världscupen, men kan ha fått det om bakfoten. Oavsett så är det två hyggligt stora märken.

sandwich vs cap
ptte sa:
AlvinS sa:
ptte sa:

Nu är du lite ute och halkar. Atomic kör definitivt på cap, även om det är deras egen BETA. Salomon vet jag gjorde det för 3-4 år sedan och har svårt att tro att de bytt.

Sen hade jag för mig att Atomic var störst i världscupen, men kan ha fått det om bakfoten. Oavsett så är det två hyggligt stora märken.
Atomic använder cap på sina SL/GS-skidor och traditionell sandwich på SG/DH-skidor. Både Atomic och Salomon har tappat många åkare till Rossignol och Head.
Ex. Anja Pärson, Bode Miller, Didier Cuche, Maria Riesch, Elisabeth Görgl och Lindsey Vonn.

Kollade dessutom FIS hemsida och enligt startlistorna för tävlingarna i Zagreb och Cortina d'Ampezzo så stod det:

Zagreb
Rossignol: 16 åkare
Head: 15 åkare
Atomic: 9 åkare
Salomon: 6 åkare

Cortina
Rossignol: 13 åkare
Head: 7 åkare
Atomic: 3 åkare
Salomon: 6 åkare

Tillbaka
Topp