Många som suktar efter Sånfjället, och det gjorde även jag i många år. Mitt problem har alltid varit att jag inte lyckats lura med någon på turen.
Men i våras lyckades jag äntligen få med några lirare från stan, för lite skoj i buskarna. Att göra denna turen på vintern kan kanske vara bra, men det blåser ju lite kring topparna i området, så våren är nog att föredra. Vi åkte upp över Kristi flygare, vilket 2012 inföll runt den 18:e maj. Trots relativt sydliga breddgrader, och ett par veckor med riktig vårvärme innan, var det väldigt gott om snö.
För att få ut max fallhöjd, och fin lutning, anser jag att man skall köra från Nyvallen som nämnts här redan. Det är ju dessutom bilväg hela vägen fram, och vi kunde åka skidor hela vägen ner till parkeringen igen. Kanon!
Tjongar in några bilder för att visa lite hur det ser ut.
På vägen söderifrån får man en fin vy över fjället. Grönt omkring, men fjället lyser vitt....
När man sedan svängt av vid Hedeviken tar grusvägen vid, och man närmar sig då fjället norrifrån. Närmare får man sedan denna vy:
Oturligt nog drog molnen in över fjället precis när vi var på väg upp. Bra snöfall, och därmed noll sikt var inte optimalt. 18:e maj alltså....
18:e maj måste man ju också ha med sig fiskedoningarna för att jaga lite harr och öring som avslutning.....
I år upprepas förhoppningsvis turen, då det var riktigt riktigt bra. Både skidåkningen och fisket. Fast då troligtvis nån vecka tidigare.