Sapient?

ppeter

Ny medlem
Sapient?
Hej

Jag tänke köpa en ny bräda. Funderar på en Sapient Coast 159. Jag är 184 lång. skulle det kunna vara lämpligt? den verkar trevlig och till ett trevligt pris.

Sapient?
Det låter dock som en lite kort längd om du inte är en inbiten jibber. Min erfarenhet från mig själv och mina skidkamrater är att om man väl lärt sig styra en lite större pråm så byter man inte tillbaks. Det går utmärkt att raila, etc på stora brädor och tricken blir inte värst knepigare. Det enda som kanske blir sämre är just möjligheten att snurra 540 på pyttekanter men det kanske man kan stå ut med... Däremot är en kortisbräda kass om man vill dra på lite i backcountryn speciellt om det är lite krävande med klippor, mm.

Sapient?
tack för dessa svar.
mm, det är mest längden jag oroar mig för. jag är tyvärr ingen inbiten jibber som iller nämnde, men jag hittade den på boardstore till ett shysst pris. är den katastrofalt kort för en normal åkare av min längd?

Sapient?
Jag är 192 cm lång och för med 161 bräda. Inga som helst problem med att åka höga farter eller off-pist. Ska dock byta till 163 nu men jag tror inte du får några probs med 159.

Sapient?
Personligen så tycker jag att längden definitivt är för kort för dig. Jag är 183/70 och kör på Burton Frontier 170, ca 75 skiddagar gammal men fortfarande hård som ett järnspett (enligt specen ska man väga runt 80 pannor för den brädan men det funkar skitbra med lite benkraft istället). Min erfarenhet är som sagt att även kompisar med 160+ brädor blivit grymt avundsjuka när jag dragit på ordentligt. Speciellt om det är lite varierande underlag o sikt är det helt oslagbart att kunna vet att brädan gör som jag vill och inte viker ihop sig eller försöker några dumheter. Å andra sidan kan det vara rätt surt att åka långsamt och i slutet av dagarna när benmusklerna inte längre är så pigga.

Självklart vet jag inte exakt hur din åkstil är men generellt gäller väl ungefär att ju hårdare o snabbare du vill åka, desto längre o styvare bör brädan vara. Det är dessutom värt att nämna att det är med brädor som med skidor - en enda är egentligen för lite och om man bara vill köra på samma så måste man nog göra lite avkall antingen på fartegenskaperna eller på jibbinglekfullheten.

Min förra bräda var en freeride modell från Morrow (escape) som var 159 och den trivdes jag utmärkt med i 150 skiddagar innan jag bytte. Nu anväder jag denna som lekbräda... En del av de värsta åk jag gort skulle jag definitivt inte vågat/kunnat på den gamla men den var jäkligt kul den med.

Om du läser vad HitMe skrivit om surfingbrädor och skidor så har han en mycket bra poäng i att olika utrustningar har olika fördelar och man kan i princip ha kul på allt om man är beredd att anpassa sin körstil lite. Men om du har en specifik idé om vad o hur du vill åka så kanske du ska spana runt lite till innan du köper.

Sapient?
Jag tycker inte att du ska skrämmas av en kort bräda. Det känns lite som om man "ska" ha en lång bräda för sakens skull.
Jag har ca 150 åkdagar på min Sims Brian Thien Pro model och den är bara 158 lång. Den är visserligen bred och rejält styv, men den fungerar trots sin lilla längd utmärkt både i puder och höga farter. Dessutom så begränsas framkomligheten i tät skog endast av hur mycket packning som är i ryggan.

Sen är det ju självklart individiellt hur lång bräda man vill ha och det skiljer sig rätt mycket mellan modeller hur kort bräda som funkar. Men jag tycker debatten ibland är onyanserad när det gäller brädlängd.

Är själv 182 lång och väger 80 pannor. Och min bräda lyfter fint i pudret när man fått upp lite styrfart.

Sapient?
Beklagar om du/ni tycker att det blivit onyanserat. Jag har försökt vara ganska tydlig med att framföra att allt inte passar alla. Hursomhelst är min huvudpoäng att jag tycker att man ska prova längre brädor innan man avskriver dem. Om man sedan har provat långa brädor och inte tyckt om dem så ska man givetvis inte välja en sådan.Personligen är jag inte värst intresserad av att en viss person ska ha en viss brädlängd men om man ber om råd så är det väl kanske just för att få reda på vad andra tycker.

Sapient?
jag är 175 och väger ca 60kg åker på en 153 bräda och enligt affären ska den funka att åka offpist osv med så det är inte säkert den är alldeles för kort. btw har en Salomon Prospect

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp