Säsong 08/09 Alperna kanske?

• Trådstartare Trådstartare RickardTD
  • Start datum Start datum
R

RickardTD

Guest
Jag har just kommit hem från australien efter vart där o rest i 3 månader. Så är jättesugen på att göra en säsong någonstans nu och undrar om man nu ska göra de i österrike, schweiz, frankrike eller italien.

Hur mycke pengar ska man ha med ner för en säsong?

Lite tips om var som är bra att göra en första säsong i?

Nu e de ju så att jag bara kan svenska o engelska flytande. Kan ju bara lite grann me tyska o förstår en liten del. Men inget som räcker för o hålla en längre konversation på tyska. Så de ända jobben för alperna om man bara kan engelska och svenska är de då diskare och städare då eller?

När ska man åka ner till alperna och är de lättast att hitta jobb när man e på plats eller hur är de?

Senast ändrad:
Åk till St Anton eller annan valfri svenskby. Då klarar du dig med svenska och engelska.

Fast så blir det ju puderhets med....

Sök i forumet så hittar du MASSOR av trådar om alperna och ställena, massa tips mm.

Själv kommer jag kanske göra en säsong i Schweiz ( relativt låg skatt desutom), bättre betalt där än i Österrike och Frankrike....

Det där med om man klarar sig på bara engelska beror juh helt på vad du vill jobba som, alla yrken kräver ju olika. Ska du vara diskare kräver dom inte mer än engelska, ska du vara bartender/servitris kräver dom oftast mer än engelska osv osv.

Det jobbet jag har sökt klarar jag mig bra med endast engelskan, då jag inte kommer vara i kontakt med några gäster....

Senast ändrad:
Ok tack för era svar. Så vilka jobb där är det som man klarar sig bra med engelska bara?
Är de kanske bäst o göra en säsong här hemma i sverige först, typ åre o sen dra sig ner mot alperna kanske?
Vilka ställen är de lättare o få boende o jobb oså? Vilka ställen e lite större?

Senast ändrad:
Åk absolut inte till åre. Varför nöja sig med en kulle när det finns berg?

Skulle tro att det är mest omsättning på folk och tillgång till jobb i chamonix, då det är den största alporten.

Jobb som inte har kontakt med gäster är väl lättast att klara sig med endast engelska.

Sen ebror det ju helt på vad arbetsgivaren kräver. det jobb jag har sökt kräver tyska om man har kontakt med gästerna, annars klarar man sig bra med engelska.

Du har juh diskare, städare mm sådana jobb klarar man sig på bara engelska. Men kolla upp olika jobb och se vad dom kräver, ring runt och hör. Det är väldigt svårt att svar på.

Men nöj det inte med Sverige. Jag tänkte oxå göra en säsong i Sverige, men ångrade mig rätt snabbt vill ut i världen ( lite roligare, Sverige ser man tillräckligt ofta ändå, och Åre ligger bara någon mil ifrån mig) Så förhoppningsvis gör jag min första säsong ever i Schweiz =)

Man skall ju alltid ta seden dit man kommer vet du väll! Om du åker till tysktalande del av alperna så kommer du komma in i tyskan (finns undantag i schweiz dock) plus så som jag uppfattar det så är bostäder billigare i den del ( bara en uppfattnign). Men åk till Schweiz minimum inkomsten är ju 3000 franc vilket motsvarar ca 18000 i månaden för 45 h vecka. Sen har man inte rånar skatt låg inkomsttagre jobb heller. Plus att där finns det riktiga berg.
Om du kan språket ditt du åker kommer du ha det lättare och smidigare lovar

kalle188 sa:
Man skall ju alltid ta seden dit man kommer vet du väll! Om du åker till tysktalande del av alperna så kommer du komma in i tyskan (finns undantag i schweiz dock) plus så som jag uppfattar det så är bostäder billigare i den del ( bara en uppfattnign). Men åk till Schweiz minimum inkomsten är ju 3000 franc vilket motsvarar ca 18000 i månaden för 45 h vecka. Sen har man inte rånar skatt låg inkomsttagre jobb heller. Plus att där finns det riktiga berg.
Om du kan språket ditt du åker kommer du ha det lättare och smidigare lovar
Pratar man spràket och jobbar som servitör tex sà har man ju dricksdelen ocksà. Dricksen kan vara av betydande storlek om man är pà rätt ställe. Kan du spràket lär du känna fler inhemska vilket kommer att utöka din upplevelse ytterligare.

Annars är ju St.Anton klockrent som àre med större berg typ.

Tack för alla svar. Hoppas på mer svar.

Men har skrivit till lite nya frågor nu med!

Men vilket jobb ska jag leta efter där om jag bara kan engelska och svenska

Hur mycke pengar ska man ha med ner för en säsong?

Ja, det bästa är väl att ha pengar så att du klarar dig första månaden iom att du oftast inte kommer få lönen försen i slutet av månaden. Om du däremot åker ner på vinst lr. förlust då får du nog räkna med att ha med dig det dubbla. Min kompis klarade sig första månaden på 10.000 kr, då hade hon boende via restaurangen så hon betalade månadsvis och när hon fick lönen.
Vissa hyresvärdar vill att man betalar för hela säsongen på en gång andra inte.

TIPS!!! Sök i forumet så hittar du hur mycket trådar och svar som helst på dina frågor.

Lite tips om var som är bra att göra en första säsong i?

Allt hänger ju på vad du vill göra, var, när mm?
Det finns inget ställe som är bra första säsongställe, utan det är från person till person. Men vill man ha nära hem så är det ju alperna bara generellt. Vill du ha kontakt med nästan bara svenskat? Då är St Anton, lr. Chamonix sådana ställen.

TIPS!! Gå in på skidorter och läs om dom olika orterna som intresserar dig.

När ska man åka ner till alperna och är de lättast att hitta jobb när man e på plats eller hur är de?

Det är både och, du kan nog lätt hitta jobb på dom stora skidorterna om du bara åker ner, tex Chamonix lr. St Anton. Vill du däremot jobba på dom mindre orterna då får du nog hitta jobb innan. Men många ställen lägger in annonser både på platsbanke och i olika skidtidingar. Så kolla där och sök dom jobben får du inget, kan du ju åka ner på vinst lr. förlust.

Tillbaka
Topp