Säsong 09/10 i alperna

Säsong 09/10 i alperna
bizz:
låter som om du/ni är ute efter ungefär samma saker som jag. det jag har hört om serre, bortsett från de 300 soldagarna är att när det väl dumpar blir det så satans bra. har dock aldrig varit där själv, så..
jag har också funderat på monterosa, främst champoluc då jag misstänker att jag kommer få lappsjuka av att bo i alagna en hel vinter. fast jag är nog mer sugen på frankrike..det känns som \"hemma\" vid det här laget. :)
schweiz/österrike är för mig okänd mark, men jag är väldigt öppen för förslag och idéer.

Säsong 09/10 i alperna
Heddious

Jag tror också vi har samma idéer. Alagna är för litet ja, men man kan ju ta sig dit från Champoluc, även om man inte blir först upp. Hur tror du det är med jobb i Monte Rosa? Eller ska du bara åka?
Du har alltså spenderat säsongen i val d'isere och val thorens. Vad tyckte du om dom? Jag och min flickvän har varit i Kanada och Japan men det blir första säsongen i alperna. Hoppas på billigt vin och stora berg, gärna ett par km i fallhöjd! Det blir första säsongen för min syster. Jag har varit i Saalbach och det var ju bra, men tyskt - på gott och ont. Kan dessutom lite franska och ingen tyska. Schweiz är ju lite dyrare, så då blir det viktigare att jobba.

Säsong 09/10 i alperna
bizz:

jag har ingen aning om hur det är med jobb i monterosa, (måste tyvärr jobba..) men jag antar att det bara är att googla vilt, förr eller senare hittar man väl något informativt.
jag gillar både val d\'isere och val thorens som fan, valdi är stort utan att vara för mycket, crappar vädret ihop kan man alltid hänga i fornet/la dailleskogarna, en fördel mot valtho som inte har särskilt många träd, om man inte räknar julgranarna. dock är puderhetsen större i valdi, iallafall vad jag har märkt, och boendet är om möjligt ännu dyrare. i valtho kan man i princip åka skidor från dörren, vart man än bor, och när man lessnat på bellevilledalen (val thorens + menuires + saint martin) finns lika mycket till i courchevel & meribel. det är dött lopp mellan dem om du frågar mig, båda två är suveräna.
tyskt = mycket ompa-ompa-afterski, många svenskar och män med mustascher?

btw, billigaste vinet jag stött på var 85-centsvin på sherpa i val thorens, fullständigt odrickbart! :)
tre euros rosé är däremot helt okej.

ang. fallhöjd, åket från grande motte ner till val claret, 1300 meters fallhöjd i svart/röd eller bara röd backe är ett av de grymmaste piståken jag vet. förutsatt att det inte är turistvecka, såklart.

Säsong 09/10 i alperna
Heddious:
Du är inte sugen på att drar tillbaka till Valdi? De ska väl ha X-games där? ELler in Tinges ifall. Jag var precis i Whistler en säsong och nu är jag sugen på lite bättre afterski, lite längre åk och lite brantare linjer. Hur är det att tura i Valdi?

Säsong 09/10 i alperna
Joakimh:
Som sagt, öppen för förslag, dock är jag nästan rädd för att åka tillbaks till valdi eftersom det var så jäkla bra där förra året :)
Afterskin är btw ytterst varierande, vissa veckor heldött, vissa veckor tokröj. Tura vet jag inte, det har jag aldrig gjort, men jag har sett mycket folk med randobindningar så jag gissar att där finns en del bra turåkning.

Säsong 09/10 i alperna
Heddious:
Joakimh:
Blizz:

Jag är en ensam själ som har åkt skidor i hela mitt liv. Skulle döda för en säsong i dom franska bergen men har inga polare som hänger på.

Jag har kikat på Serre Chevalier och tycker det verkar helbra, har en kompis som var där 08/09 och stortrivdes. Men jag är på det mesta så länge det finns puder och sköna människor :)

Nu är vi ju 5 inklusive blizz flickvän o syster. Det är väl en kanonstart på ett eventuellt litet kollektiv :)

Senast ändrad:
Säsong 09/10 i alperna
Detta börjar ju ta sig, min mor har varit i SC nu tre år irad och hade det super. Ska höra lite mer med henne när jag träffar henne.

Haudet!

Säsong 09/10 i alperna
Det verkar som ni är ett gäng här som är sugna på franska alperna i vinter. ja är själv grymt sugen på att sticka dit men i nuläget söker ja rumskompisar. sugna på en till i kollektividéen? Ja har just tagit studenten och är superladdad inför en säsong!
enligt min mening är val d\\\'isere en väldigt trevlig by, då ja varit igenom där på sommaren. kan dock tro på Heddious om mycket varierad afterski. men sålänge de är goa människor och skön åkning är ja nöjd! :)/ Erika

Säsong 09/10 i alperna
Om vi fortsätter så här så kan vi snart hyra ett helt hotell och bo där! :D Jag gillar detta! Ett stort härligt gäng som alla brinner för skidåkning!

Säsong 09/10 i alperna
Lee-nus sa:
OskarHolmblad sa:
Hej hej alla. Jag kastar ut en liten lina i debatten jag med...

Jag hade tänkt styra kosan mot Schweiz, säg Engelberg, Davos, Andermatt, Disentis mm. Ingen som tycker att Schweiz lockar lite mer än samma gamla Österrike?

/Oskar.
självklart är det så! åtminstone för min del. filar på en resa till engelberg, disentis och andermatt i början av januari... det hade varit nåt! samåkning, någon?
Hade du tänkt dig en lite rundtur bland dom ställena? Jag hade personligen tänkt att slå mig till ro på ett ställe, under säsongen :)

Säsong 09/10 i alperna
bara så att alla som läser denna tråden vet så låter det som om oskarholmblad vet mycket om skidåkning,skidor och olika orter... men han åker snowblades, har på sig jeans (instoppade i pjäxorna), hjälm och snabba solglasögon.

Liten heads-up, jag har bott och säsongat med honom, han är värdelös på snowblades..

Säsong 09/10 i alperna
Heddious

Ja det var en ganska bra sammanfattning av Österrike. Lite trist mat också. Jag gillar knödel men det franska köket vinner nog i längden.

Gronis

Yes vi är visst några stycken med samma tänk. Kul att du har en kompis som har varit där, pumpa honom gärna på info, och boendetips! Saker som jag funderar på; hur mycket svenskar? Hur mycket snö? Hur bra terräng? Liftnära/gå-till offpist? Fin stad? Saker att göra när det är kasst väder? Bra pister? Jobbmöjligheter. Inte nödvändigtvis i den ordningen..

Erika (grans)

Självklart är det bara att hänga på planerna. Ju fler som bor ihop desto billigare. Sen får vi ju se vad som hittas och hur många som droppar av.. eller kommer till. Jag räknar till sju stycken intresserade just nu.

Säsong 09/10 i alperna
Bizz:

Tydligen så var det grym skidåkning och helt otrolig skogsåkning! Men han sa att det var inte jättemycket fest, men om man läser recensioner här på freeride så låter det ju ändå ganska livat!
Jag hör med honom om de andra sakerna och återkommer :)

over and out!

Säsong 09/10 i alperna
bizz: om du med det franska köket menar ostfondue hävdar jag att det går på ett ut med det österrikiska. efter fyra månader i köket på en liten fransk/malaysisk restaurang har jag rört ihop fonduer nog för en livstid :)

gronis: festen är där man placerar den. det enda som behövs är en bergsprängare och alkohooool ^^ nej skämt åsido, hellre pow än party även om lite röj aldrig är fel.

Säsong 09/10 i alperna
Franska alperna-gänget:

Jag och min kille är också sugna på en säsong i franska alperna, helst i Val d'isere. Självklart är båda sociala, trevliga och jobbade förra säsongen som skidlärare i Sälen men nu satsar vi på lite större berg!

Om det blir av med något kollektivt boende eller om någon har något bra tips för att hitta ett skapligt billigt boende så vill vi gärna höra om detta! :)

Säsong 09/10 i alperna
Nu är vi en till som gärna är med och delar boende med ett härligt gäng snö-älskare=). Jag har börjat söka efter boende i St Anton men det ser inte så ljust ut just nu, men jobbar vidare. har just nu planerna på St Anton men planer är ju till för att ändras så kan absolut tänka mig frankrike bara jag får åka skidor i vinter...
Hade gött!!

Senast ändrad:
Säsong 09/10 i alperna
Hm, vad har hänt. det började med att jag letade folk att bo med i alperna "var som helst utom frankrike!!" Plötsligt snackas det om frankrike. wuuut?

Om ni vill säsonga i frankrike kan ni väl ta det i en annan tråd. Detta är en icke frankrike tråd.

Well well. Är det någon som hittat något icke franskt boende än :) ?

Säsong 09/10 i alperna
Tjenare igen.

En polare som säsongade i stanton förra året skulle ge mig lite kontakter som jag ska kolla upp. NÅgot folk som är sugen på anton eller?

över

Säsong 09/10 i alperna
Tjenare Jag är väldigt sugen på anton!!! Har kollat med lite boenden och har fått priser från 3000-2600euro säsong/person. Men ska göra ett försök att få ner priset lite. Jämför gärna med dig om du kan få tag i något billigare och bättre?

Säsong 09/10 i alperna
missblaa sa:
Gör en säsong i saalbach. det kan aldrig gå fel!
Grym by, grym afterski, härligt folk och kalas åkning!
Lite lågt kanske, inte alltid mängder med snö.
men garanterat en grym säsong!
2km ö h. Inget jag skulle rekommendera om man ska säsonga. Åk någonstans där det finns toppar på åtminstone 2500+, gärna över 3000m

Säsong 09/10 i alperna
Går det att hitta boende och jobb om man kommer så sent som i början av januari på säsongen? Vore nice att veta, tack på förhand för svar om ni vet nåt! :)

Säsong 09/10 i alperna
Hej allihop!
Jag o en kompis tar bilen ner till alperna i början av januari. Som det ser ut nu blir det nått utav engelberg, andermatt, lenzerheide, portes du soleil, serre chevalier eller varför inte val d´isere eller monterosa. Haha ja, möjligheterna är ju oändliga. O det är svårt att välja, vad kommer bli bäst liksom?! Man vill ju både ha snön för sig själv o samtidigt massa trevligt folk att umgås med.
Vi vill åka puder, puder o ännu mer puder o träffa andra skidglada människor!
Det hade helt klart vart sjukt kul att dra ihop ett gäng o bo tillsammans...
Såå, let´s do it =)
/ Sofia

Säsong 09/10 i alperna
orkar verkligen inte läsa hela den här tråden då ramlar mina ögon ut ur huvudet.... jag ska till alperna, inte st anton, inte bad gastein... vill helst träffa annat än svenskar, man åker väl härifrån eller? föredrar väl kanske österrike, pratar engelska och en hel del tyska, har en vän som ansluter i januari annars är jag solo, behöver boende... jobb etc. // sofia

Säsong 09/10 i alperna
Man blir riktigt sugen på att följa med men man har ett kvar år på gymnasiet så det får bli nästa år.
Föresten är det svårt att få jobb om man inte pratar det språk som talas dit man åker?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp