Säsong - Avoriaz vs Mayrhofen vs Laax

fiskfan

Ny medlem
Hallå! Håller på att peppa till säsong nästa vinter (blir den andra i ordningen, första var i Ischgl), men har problem att bestämma destination. Jag letar efter en skön by/ort med lite mellow/chill attityd. Visst kan de va najs att festa loss, men diggar hellre chill i solen med en bira i handen.

Dock är det åkningen jag är mest intresserad av (även om omgivningen är viktig den med). Jag söker en bra park och ett pistsystem med bra potential till offpist. Pist åker jag bara om jag inte känner suget efter något av de andra 2.

Just nu står det mellan Avoriaz, Mayrhofen eller Laax.
Det jag hört om Avoriaz är att det är mysigt och vad verkar på hemsidan finns där några olika roliga parker att välja bland. Offpisten vet jag ännu inget om. Men byn verkar vara jävligt dyrt (vilket jag kan tänka mig, iom att det verkar vara en mindre by i Frankrike).
Mayrhofen verkar vara en större ort med skön park (däremot verkar det vara så att här finns "bara" en park, även om den kanske är större) och som jag förstått det, kan man köpa liftkort i hela dalen där Mayrhofen ligger och därmed kunna få ett helt ok utbud vad gäller offpist? Dessutom ligger det i Österrike som sägs vara mycket billigare än Frankrike och Schweiz.
Laax verkar mest chill enligt vad jag hört, dock bara pratat med en kompis som var där en vecka, men hon var helt såld på stället. Flera stycken parker med ett riktigt najs café högst upp i den största. Dessutom sägs det finnas lättillgänglig offpist här.

Så ni ser, jag har svårt att välja! Har någon gjort säsong på dessa orter? Kan ni rekommendera någon av dom? All info är välkommen. Hoppas ni hajar vad jag är ute efter.

Ps. sorry för life-story, men har verkligen no clue vilken ort jag ska välja ds.

Jag var i Laax nu v.13 och tyckte det var grymt.
2 kanske till och med 3(?) riktigt stora parker varav en fet halfpipe.
Mycket olika boxar och väldigt bra shapade hopp.

Då jag var där med farsan blev det inga längre turer utan man fick nöja sig med vad man fick, -närliggande offpist intill backen. Men det var inga problem med det, jag var hel nöjd.
Dom har s.k freeride områden där det går upp en lift men de väljer att inte pista backen.
Kan bli lite uppkört men galet kul ändå.
Finns även ett område längst bort från Laax, Flims där det först går en ägglift upp och sen en lång jävla kabin upp till toppen där det bara är freeride ifrån, altså ingen pist så långt ögat kan nå, därifrån kan du hitta ospårat länge.

Det kändes inte direkt som det var någon större puder eller offpist hets. De flesta som är här är antingen barnfamiljer som håller sig i lägre terrängen eller så är de lite äldre.

Jag bodde dock i Flims när jag var här nere, inget problem med det då du får åka i hela Laax/Flims området.
Kan verkligen rekomendera denna skidort!

Mvh Macke

Ok. Det låter ju jävligt sjysst åkmässigt, har du någon uppfattning om hur det ligger till prismässigt och stämningen i byn i övrigt?
Blev sjukt sugen på Laax nu! Laax in the lead!

Var lite i Mayerhofen den här säsongen och blev inte så imponerad då iaf. Parken kanske är bra om man kör svarta linjen, men tyckte den verka ganska liten när vi var där. Blå/röd va bara att glömma, det verka dom skita i.
Dock ingår hela Zillertal dalen på säsongskortet vilket öppnar upp för flera system, många med bra offpist.

I see.. anledningen till att Mayrhofen var på tapeten var ju för att jag hört att de ska ha grym park. Men då kanske det syftades enbart på deras svarta linje, vilken jag säkert inte är i nivå med än.

Okej. Då jag var där så fanns det både röda och svarta linjer, välshapade och redo att köttas.

Faktiskt så har jag inte så bra koll på vad de kosta där nere gentemot andra alporter. Men det är inte gratis..;)
Stämningen i byn Flims, var god, mycket glatt skidåkar folk.

Sen finns det även sjukt många mysiga restauranger och barer som ligger i utspridda i backen.

Jag skulle helt klart kunna åka ner och slå ihjäl ytterligare några veckor nere i Laax.

Om du tar Zillertal-vinterparkerna och adderar ihop dem är det fortfarande mindre park än i Laax :-) Laax är helt enkelt, precis som de profilerar sig, stället för snowboard och freeskiers. Bra offpist överallt i Laax också. Med nuvarande Schweizfranc växelkurs (iaf mot euro) skulle man nästan kunna säga att schweiz är billigare än Österrike...

Fan alltså... känns som att det är klubbat! Det får nog fan bli Laax!

Om någon är sugen att hänga på, så släng en kommentar i gästboken så ska jag se vad jag kan hitta för boende.

edit: Någon som har några förslag på vart man ska titta efter boende? Alltså vilken av byarna?

Senast ändrad:
Har för mig att Flims var något större än själva Laax så kanske är lättare att hitta ett boende där. Skidmässigt spelar det ingen roll vart du bor Laax/Flims då du ändå åker i samma liftområde.

Som tillägg om boende och atmosfär (jag har själv iof bara bott i Flims & Fidaz som är ovanför Flims och aldrig partat) men vad jag sett:

Runt liftstationen i Flims finns det ett par barer av olika stuk, inte många men tillräckligt, där åtminstone en av dem verkar extremt populär bland snowboardåkare och freeskiers..

Är inget för dig med tanke på säsongsboende men i Laax har du "Riders Palace" som ju är ett typ "hostel" som profilerar sig som samlingspunkten ... de kör DJs och livekonserter å så ibland...

I kontrast till allt positivt jag skrivit om systemet så tror jag inte Laax är stället man träffar mkt svenskar för party å så typ som klassiska svenskorter som Mayrhofen, Bad Gastein, och St. Anton.... Det här vet jag iof inget om riktigt men jag har känslan att det inte är speciellt mkt svenskar där och vet inte ens om det går charter dit(!?).. Men om jag förstod dig rätt och åkningen, chilla, och ett eller annat party är bra så får du det nog fett...

Tillbaka
Topp