Säsong i Banff 2015-2016, tips på boende?

EmmaTerese

Ny medlem
Hallå på er!

Jag har sikte på att göra en säsong i banff, har varit där tidigare men då bara turistat och skulle gärna vilja tillbaka då det var riktigt nice!!!:D

Men jag tycker boende känns lite svårt och många som ligger ute på Kiiji känns lite dyra.
Är det någon som varit där tidigare som har några bra kontakter?
Eller är det fler som är sugna på att dra dit så man kanske kan hitta något tillsammans?

sååå tacksam om ni har tips och ideer!

ha det gött,

Emma

Hej Emma!
Kul att någon åker till Banff! Läst lite i Kanada trådarna men inte sett någon som skulle till denna pärla till stad!
Tycker den får alldeles för lite kärlek! Bra storlek på staden, bra uteliv och bra backar speciellt sunshine om man åker bräda och gillar sidehitters och rolig träd att bonka på eller dylikt !

Har en Kanadensisk vän kvar där som jobbar som kökschef på resturangen wild bills.
Jag kan höra med honom om han har något insider tips^^.
Kan tänka mig att det är lite mer utmanande med boende detta år då det största säsongarnboendet har blivit nedrivet, men förståligt då det knappast skulle gå igenom en hälsa inspektion.
Men det är rätt dyrt betalade 4500kr i månaden för att sova på golvet ute i köket typ.
Men det finns bra boenden för en vettig peng om man är några fler och åker du till hostel the Y i början bara kommer du finna massa folk man kan ragga ett boende tsm med.

Titta även på delvis möblerade omöblerade lägenheter!
Ett gäng australienare jag umgicks mycke med fick tag på en riktigt fin lägenhet så och till bra pris!
Sängar,soffor, ja alla möbler man typ behöver går hur lätt som helst att få tag på och många gånger gratis då folk kommer och åker väldigt mycket där.

Får jag fråga vart du flyger ifrån?
och när?
Jag skulle nämligen vilja skicka med dig en flaska wiskey till ovannämnda person :).

Heej!

Ja men eller hur!!! Letade efter trådar på Banff men fann inga heller!!!
Åkte du mest i SUNSHINE? Eller åkte du något i Lake Louise? Vilket är bäst?

Du får jättegärna höra med dina kontakter om det vet något, vore grymt tacksam!
Det boendet dina vänner fick tag på låter ju grymt, vart var det?
Jag räknar väl ändå med att hyran blir typ 4000kr men gärna inte så mkt mer liksom så letar! Haha!

Jag flyger från Göteborg och tanken är väl typ slutet av okt/ början av nov! Ja fixar du boende till mig då så löser vi det haha!

Senast ändrad:
Ursäka om jag bråkar med dig, om du redan valt Banff, så förbise mina kommentarer. Men det finns en anledning varför inte så många svenskar säsongar där. Jag gillar Banff som stad. Den nära nog perfekta skidorten, trevligt folk, party, underbar natur, bra restauranger, många sidoaktiviteter. Det är bara en sak som i mitt tycke saknas, riktigt bra skidåkning. Det finns helt ok terräng, men innan man drar dit ska man ha vara medveten om att det sällan är några puderdagar. Långt från den kanadensiska puderdrömmen. Om man kollar snöstatitsiken (klipper lite från vad jag skrev i en annan tråd).

http://www.bestsnow.net

Klicka på "Canadian Rockies and Interior B. C."

Närmast Banff hittar man Mt. Norquay. 107 inch ackumulerat på en hel vinter. 45 minuter bort får Lake Louise 169 inch. Jag är ingen metrolog, tror att det är i klass med Åre. Mest utmanande åkningen finner man i Sunshine. Kul berg, även mer snö. 257 inch. Riktigt kul på våren, öppet länge på säsongen. Mitt i vintern ofta rätt kallt.

Jämför du med orderna man ser skidbilder ifrån: Whitewater (393 inch ), får mest snö, Fernie (375) tvåa, Rev (351) trea i Interior BC och Rockies. Rejält hopp ner till Kicking Horse (254).

Men är det inte så kinkigt med att det inte blir så många pudersvängar som om man fortsätter någon timme till med bussen till exempelvis Revelstoke tror jag att du kommer att ha en toppensäsong i Banff.

Okej! Jag är väl inte jättenoga egentligen hur mycket puder det blir. Jag är ingen skidåkare av hög klass än så att säga, vill ju gärna bli ännu bättre och åka mycket mer än vad jag brukar! ;) haha!

Men tack för input info, ska kolla andra alt. Med!
Det var mest när jag var i Kanada så blev ja lite kär i Banff därav vill jag åka tillbaka!!

Hallå hörni!

Är det ingen mer som ska till Banff?
Eller har kontakter där?

det vore ju grymt!!!!

Hej Emma!

Jag flyger till Calgary den 23 oktober och sen tänkte jag dra mig vidare mot Banff efter några dagar.
När åker du? Eller är du redan i Kanada?

Hörs :)

Hej!
Okej, härligt! Kul att någon mer ska dit!!!!
Har du fixat boende?
Hittade du bra flyg?

Ha det

Senast ändrad:
Detsamma!

Jag har kollat runt på kjilil och sökt några men snackade med en polare som bott där i ett år precis och han sa att boende kunde vara svårt men att det var lättare att fixa på plats. Jag satsar på hostel i början i alla fall.

Jag flyger med icelandair, fick betala 3800 SEK så tyckte de var rätt hyfsat. Ingår två bagage så behöver inte betala extra för skidorna heller. Flyger Kastrup - Reykjavik - Edmonton - Calgary. Tror det skulle ta en 12 timmar.

Ska du bara bumma eller jobba också?

Okej!
Jag har också skrivit till en del på kijiji men har inte fått svar så tänker nog också hostel först.
Din kompis vet ingen? Eller vart bor han?

Okej! Köpte du bara enkelbiljett?
Hade varit skönt om allt var klart!!!;)
Ja ska jobba på ett spa där som massageterapeut! Själv då?

Senast ändrad:
Tyvärr inte, de han bodde med sin tjej i en lägenhet men den var redan ut hyrd så sen hade han inte koll på mer.. Han är i Panama nu så lite svår att få tag på med haha.

Ja jag tänkte de var lika bra vet inte när jag kommer vilja åka hem :)
Jo det hade varit riktigt gött, men va nice att du redan har jobb också!
Jag söker jobb nu, men det är lite samma där är man på plats är det lättare..

Är du från Göteborg eller? :)

Okej, så du får se lite hur det blir!
Gött att ha jobb klart, hoppas det blir bra!
Bor i närheten av Göteborg!

Ja, precis se om jag trivs också!
Jobb skulle tydligen inte vara svårt att skaffa, svårare med bostad enligt min polare.

Ja det kan jag förstå :) håller tummarna!

Okej, jag bor utanför Helsingborg.
Heter Mathilda K. Troedsson på facebook om du vill hålla kontakten :)

Hej Förlåt för dröjt svar Emma!
Fick inte fram att det hade skett något i tråden!
Tyvärr sa min kanadick vän att det är svårt med boenden just nu och han hade tyvärr inga insider scoop.

Men aa de flesta bodde på hostel i början så satsa på det skulle jag säga och håll utkik på kijji (vilket för övrigt borde vinna pris för sämsta namn på hemsida.)

På + sidan så har Svenskar ett väldigt gott rykte i Banff då det inte är så många av oss där och vi ses som rätt ansvarsfulla individer i jämförelse med den största nationallitet som huserar där, Australiensare. Så ni kommer nog kunna ha lite försprång med boenden!

Och angående pudret.. det enda som verkade ha haft en bättre säsong än Banff när jag var där var Revelstoke. Hela mars månad är oftast väldigt snösäker månad i typ hela västra Kanada!
Men att tänka på med Banff området är att det finns roliga ställen att åka på även när det inte är puder!

Kan säga att ställen som kicking horse och liknande puderdrömmar blir ofta bara en enda lång jävla puckelpist när det inte finns något puder och face it..man kan inte åka puder varje dag om du inte är beredd att hika några timmar.

Senast ändrad:
Hej Emma! jag och en brusch planerar också att åka till Banff eller närliggande orter. vi är två härliga och glada grabbar. Vi har har lite problem att hitta boende till rätt pris så om du får tag på boende får du gärna höra av dig :)

Heeej!
Kul att du skriver!
Javisst är boende svårt, ni får gärna höra av er också om ni hittar något!
Inget napp här en, vore ju nice att hitta lägenhet tsm ett gött gäng med! ;)
När åker ni? Jobb klart?

Tjena!!
Jag är också sugen på Banff och har arbetsvisum men inget jobb eller bostad... He he
Men är som ni andra också sugen på att hitta något att dela på och letar för fullt!
Får ni något svar från kijji??
Och när åker ni alla till Kanada? :)

Tillbaka
Topp