Säsong i Hemsedal 09/10

Säsong i Hemsedal 09/10
Scary shit, vette fan om jag ens skulle våga testa xD Men man ska ju testa allt innan man dör, i en hemsk skidolycka...

Säsong i Hemsedal 09/10
Fan va nice! Har aldrig åkt, men alltid velat. Är det en gammal hederlig eller en ny. Ska tydligen vara svårt, men vafan det blir ju bara roligare åt alla både de som tittar och den som åker.

Säsong i Hemsedal 09/10
Någon här som åker både i park och offpist som kan tipsa om ett par fina skidor som passar till ändamålet? Har bara hyrt skidor fram tills nu, tror inte hyra i 6 månader är så populärt för min ekonomi!

Säsong i Hemsedal 09/10
Rossignol Scratch BC WRS är perfekta för det, men är nog från 06/07 så kanske lite gamla. Finns rätt många trådar på det annars så kolla några sådan också.

Säsong i Hemsedal 09/10
Kollar runt i trådarna också, hittat en hel del lovande, ska bara se om man kan få ihop pengar till de också. =P

20 oktober, vad ska du göra där så tidigt?

Senast ändrad:
Säsong i Hemsedal 09/10
Nice, för att lära er vad ni ska göra eller prov jobba för att se om du får jobbet? Kommer ju bli skönt att känna någon som jobbar på resturangen! ;)

Säsong i Hemsedal 09/10
provjobba för å se om ja får jobbet.. Men det är ganska klart redan.. Behöver Fucka till de rejält för å inte få de jobbet !! Ingen som skall dit runt början av december då ??

Säsong i Hemsedal 09/10
jag skall också upp till hemsedal under säsongen, är från göteborg och åker upp den 12e alt 13e november eftersom jag skall jobba kvällen den 13e. jag skall köra hela säsongen och skulle kunna vara intresserad av dela ett boende

Senast ändrad:
Säsong i Hemsedal 09/10
Nice, vilka ska du jobba för?

Får själv boende som IPD hjälper oss fixa. Men jag hyr helst med någon annan så de blir billigare, dock så åker jag upp först i början av december.

Säsong i Hemsedal 09/10
jag skall jobba på ett flertal ställen bla. stavkroa och cafeet och hemsen. håller fortfarande på o kollar på boende. kan man få tag på mellan 4-6 pers så kan man fixa riktigt bra boende. annars har jag kollat på en 2a och vill dela den med en person.

Säsong i Hemsedal 09/10
fristående hus i såna fall. jag har bara kollat på hus/lgh i hemsedal sentrum.
har dragit iväg ett mail till dig här på Freeride.

Senast ändrad:
Säsong i Hemsedal 09/10
Jag ska jobba på Oxen i köket som ligger i samma hus som stavkroa ! Vart kommer du ifrån Fopish å hur tar du dej till Hemsedal ?

Säsong i Hemsedal 09/10
Jag bor i partille utanför göteborg, tar mig dit är jag inte säker på ännu, buss, tåg eller hjälpa till med bensin pengar till någon som kör bil, får se när någon bestämmer sig för att köra upp när de närmar sig.

Är mycke öppen för förslag på den punkten!

Säsong i Hemsedal 09/10
haha, verkar dumt att åka till Sundsvall för att åka till Hemsedal xD

Kommer dock att komma till Oxen och tigga mat ;)

Senast ändrad:
Säsong i Hemsedal 09/10
Jag jobbade för IDP förra säsongen och jag kan ju säga så här. Det är riktigt sköna chefer de är lätta att snacka med och roliga. Boende och så, Såta är ett schyst ställe, det bor många säsongare där och man har 40 meter till barnliften som går till 8 stolsliften, så om man vill åka mycket bräda eller skidor är IDP det perfekta jobbet. Man tjänar så att man klara hyran och mat under månaden, beror också på hur frort man jobbar och flitigt, sen om man är bra på att städa så får man lite extra jobb på vardagarna också, exrta deg till spriten som är svin dyr i Norge! Visst det kan vara lite strul med pengarna de kanske kommer 1 till 2 dagar senare än väntat men det funkar.
Jag ska jobba för IDP igen i Trysil denna gången och det kommer bli sjukt nice, är det någon mer här som ska jobba för IDP i Trysil?!

Peace vi ses!

Säsong i Hemsedal 09/10
Tack för att du klarade ut alla frågentecken Coffe. Tycker personligen det låter perfekt. Det är väl egentligen skitsamma om man får lön en eller två dagar senare och tror inte att de flesta åker och säsongar för att tjäna pengar. Förhoppningsvis är det skidåkningen som lockar. Det gäller helt enkelt att bunkra upp med sprit innan man kommer. Är nog första gången man bunkrar från systemet för att det är billigare.

Säsong i Hemsedal 09/10
Systemet... billigare... de här låter så grymt fel i mina öron... Dessvärre sant

Självklart är de skidåkningen som lockar. Så länge man får någon lön så man kan betala hyran och maten så är lugnt för mig!

Säsong i Hemsedal 09/10
SE HER :D

Har fire kompiser fra Australia som nettopp var på besøk i Norge og digget det så masse at de nå vil ta en sesong i Hemsedal!!

Kan noen hjelpe disse 4 utrolig kule guttene med sted å bo/ jobb?
Kontakt John Curry på: Cuzza752@gmail.com

4 Australian Males looking for Work and Accommodation for the 2009/2010 snow Season. All have previously completed the 2008/2009 season in Canada. Relaxed, clean and punctual individuals with experience in the Hospitality Industry. Interested in any type of work, and available to start as of the 10/11/09

Cuzza752@gmail.com

Peace!!!!!!!!!!!!!!!

Säsong i Hemsedal 09/10
Jag har jobbat i Hemsedal 2 säsonger och det blir 3:e i år. Föredrar själv att bo i byn som alltså är 2 km ifrån själva skidcentret. Närmare till äffärer, uteställen etc. Men jag har ju bil så har ju inget bekymmer med att ta mig till och från jobbet heller. Så jag skulle säga att har ni inte bil så är ett boende vid skidcentret rekommenderat men har ni bil så välj absolut att bo i byn tycker jag iaf. Går ganska bra med bussar mellan byn och skidcentret också så funkar fint att bo i byn även om man är "bil lös" :)
Kan rekommendera några fina säsongsskidor för Hemsedal för dig som undrade tidigare:
Tycker att om man ska köra en del puder så ska man sikta på en midja runt 100 mm. T.ex.
- Salomon Shogun
- K2 Coomba
- K2 Obsethed
- Völkl Gotama
- Dynastar Pro Rider
Ev. (Salomon Lord)

- K2 Missbehaved (Rekommenderas stark till tjejer)
eller ev. Salomon Lady som är dammodellen av Lord

Detta är exempel på så kallade "allround-skidor". Ska ni bara hänga i parken så kan dessa bli lite stora så välj då istället en twintip skida någonstans runt 75-90 mm midja.
Ska ni åka mkt puder så kan en skida med midja runt 110-125 mm vara kul men man klarar sig väldigt långt på något runt 100-105 mm midja.

Ses i vinter :)

Säsong i Hemsedal 09/10
Hej allesammen ! Nu är jag klar för jobb på Oxen i Hemsedal hela vintern.. Konceptet är oklart ännu över maten men jobbar för att de skall bli ett steakhouse typ TexasLonghorn med bra kött och rimliga priser !! Ses där uppe !!

Säsong i Hemsedal 09/10
For dere som lurte går snø kanonene for fullt her oppe om dagen kaldt døgnet rundt så ting nærmer seg. De har annonsert 13 nov som åpning,men håpet på noe tidligere da de kom tidlig i gang,men en uke med mildt vær og regn stoppet det opp så nå er de tilbake på 13 nov,men åpner tidligere om de blir ferdige. I går mente de 3-4 døgn til med snø produksjon så har de nok til å åpne,men vil tro de kjører en stund til om kulda holder seg for å få masse masse snø til å åpne mere og bedre snøforhold i april! Gled dere hemsedal er fint om dagen!! :D

Säsong i Hemsedal 09/10
7/11 öppnar Hemsedal skisenter istället för 13/11 som det var sagt från början.

Senast ändrad:
Säsong i Hemsedal 09/10
Är uppe i Hemsedal nu och snön är tät i luften och vintern är definitivt redan här! Sjuuukt taggad nu! :-)

Säsong i Hemsedal 09/10
Se nu fan till och inte kör upp snön för oss weekendwariors som kommer upp för första gången på nu på lördag. Tänk på att jobb i norge ger fett med pengar så jobba ordentligt innan helgen eller bygg hopp någonstans där det inte är puder ;D

Säsong i Hemsedal 09/10
Någon som har koll på hur hård tullen är in i Norge, då menar jag fram för allt med alkohol. Ska man kanske åka en annan väg än E6 så man slipper den? Man vill ju inte bli av med dyr svenskköpt alkohol i tullen.

Senast ändrad:
Säsong i Hemsedal 09/10
sweetkarma sa:
Någon som har koll på hur hård tullen är in i Norge, då menar jag fram för allt med alkohol. Ska man kanske åka en annan väg än E6 så man slipper den? Man vill ju inte bli av med dyr svenskköpt alkohol i tullen.
E6:an har jag ingen aning om, om du dock kan tänka dig att åka vägen via sälen mot trysil så lär det vara kolugnt. De 5 ggr jag har åkt till trysil så har jag aldrig ens sett skymten av tullpersonal vid gränsen;)
Misstänker att det är samma sak vid andra mindre vägar som går in till Norge.

Säsong i Hemsedal 09/10
Tullen finns kvar, men bara på ca. 10 av alla vägar som går in i Norge. Så de är smuggling vi kommer göra. Svenska rikstagen har dock lämnat in en motion om att öppna gränsen helt, vet dock inte om denna har gått igenom än.

\I dag finns det bara ett tiotal helt eller delvis bevakade gränsövergångar. Gränsen har ur säkerhetssynpunkt en mer symbolisk karaktär. Det är inte svårt att komma utanför räckvidden för lagens långa arm. Man kan utan risk köra över gränsen på någon av de småvägar där det numera helt saknas tullpersonal. Den dåliga kontrollen och servicen från tullen gör att människor struntar i de knöliga reglerna och gör sig till smugglare, ofta utan att veta om det.\\\

info hämtat från:
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=2007/08&bet=U298&dok_id=GV02U298

Säsong i Hemsedal 09/10
gränskontroll vid sälen/trysil vägen finns kvar, de står där då man minst anar det så säkert är det då inte...

Tillbaka
Topp