Säsong i Iran

Mr_Kvick

Medlem
Säsong i Iran
Jag har planer på att ta tre månader i Iran i vinter och har försökt hitta info men det jag hitta tgäller mest 2 veckors resor. Vad finns det för möjligheter att bo och hur är prisläget? Finns det lägenheter att hyra på de flesta orter eller är det att köra bensinköket på hotellrummet? Eller är det billigt att äta ute?

Hur fungerar det med säsongskort, finns det och är det någon förtjänst eller ska man hellre satsa på att testa olika orter. Verkar finnas några i alla fall!

Sist men inte minst. Är det någon som är sugen på att hänga på?!?

Olle

Säsong i Iran
Tre månader verkar en rätt så lång tid att spendera i Iran. Du kommer troligen bli trött på att vara på samma skidort hela tiden så jag rekommenderar att du åker till andra skidorter också, det finns rätt så många att välja på. Information om hotel och priser finns här på forumet, det är bara att söka på "Iran". Det kan vara bra att bo i byn t.ex. i Shemshak, det finns lägenheter. Men att ordna boende där kanske görs bäst vid plats.

Priserna på mat är överkomlig men det är dyrare uppe i bergen och skidorterna, samtidigt kan det bli enformigt med kebab hela tiden. Försök hitta ett ställe där de serverar persisk husmanskost.

Något som jag kan rekommendera är att spendera de första dagarna i skidorten Tochal i själva Tehran. På det sättet kan du bo i Tehran, bekanta dig med Tehran och träffa folk. Det är lite annourlunda i t.ex. Dizin och Shemshak där man blir mer isolerad.

Säsong i Iran
Du får bara turistvisum i max en månad (tror jag). Och det är nog ändå lite mycket om du bara ska åka skidor.. Var två veckor i Iran 05, varav 10 skiddagar. Är ganska lagom om du ska hålla dig till en skidort i Alborz (Dizin eller Schemshak) och inte tura i Zagros i söder.

Säsong i Iran
Mr_Kvick sa:
Jag har planer på att ta tre månader i Iran i vinter och har försökt hitta info men det jag hitta tgäller mest 2 veckors resor. Vad finns det för möjligheter att bo och hur är prisläget? Finns det lägenheter att hyra på de flesta orter eller är det att köra bensinköket på hotellrummet? Eller är det billigt att äta ute?

Hur fungerar det med säsongskort, finns det och är det någon förtjänst eller ska man hellre satsa på att testa olika orter. Verkar finnas några i alla fall!

Sist men inte minst. Är det någon som är sugen på att hänga på?!?

Olle
Om du inte redan har åkt så ett tipps är att prata med Johan Eller Martin.. Freeride grundarna.. Dom var iväg till Iran får 2 år sen tro jag det var. Så dom borde ju ha lite koll på läget.. När jag pratade med deras farsa så verkade det lite småflum... Ibland kunde dom ha hela liftsystem för sig själva och nångång så låg liftvakten o sov o ville inte öppna liften!. :P Men det kan nog vara en kul upplevelse att åka dit!.. Lycka till!..

Säsong i Iran
Råkade vara i Dizin samtidigt som Johan och Martin i ett par dagar. De var ett gäng på 8 pers tror jag och vi var 2 pers. Det var väl typ vi 10 som ägde liftsystemet den veckan :) Sedan kom Pathfinder ner med ytterligare ett gäng när deras första åkte hem (Freeridegänget) och då blev det lite trängre. Men det fanns alltid puder så det räckte till alla.

Ang flum... självklart är det "flummigare" i denna del av världen än hemma i trygga tråkiga västvärlden. Men det är ju halva anledningen att åka dit :)

Tillbaka
Topp