Säsong i St Anton, hjälp tack :) 17/18

gkarmkar

Medlem
Tjena Tjena, nu är det så att jag och en polare är galet taggade på att dra till alperna i ca 4 månader (januari-april 2018). Vi har kikat runt lite och fått höra mycket lovande ord om St Anton. Någon som varit där och skulle kunna berätta lite om det? Båda två är rookies när det kommer till att anordna resor men duktiga åkare (offpist ligger fokus på). Det vi egentligen undrar över är som följande:
Budget? Hur lätt är det att hitta jobb? Boende? Hur är offpisten? Heliskiing? Om man bor lite "utanför", hur är förbindelsen med t.ex skidbussar? Och sen till det viktigaste, hur dyr är ölen?

Skulle va najs om nån erfaren skulle kunna berätta lite om hur det är där!

Senast ändrad:
Tjena och välkommen till FR!

Jag vill börja med att nämna att det finns MÄNGDER med St Anton trådar sedan tidigare, så söker du i forumsdelen så kommer du snabbt märka att svaret på dina frågor finns att hitta.

Men lite kort:

Budget: JÄTTE svårt att säga, av anledning att alla spenderar olika mycket. Åren jag varit där så har det varit de som spenderat 100 000 medan andra kanske spenderat 50 000. Mycket ligger i var du väljer att bo, och hur mycket du spenderar på afterskin.

Jobb: Folk kommer och går, dvs. det dyker alltid upp någonting, det kommer inte vara några problem att hitta jobb på plats, bara ha lite tålamod.

Offpist: Det positiva med St Anton, finns extremt stora ytor att åka på. Det negativa är att det blir uppåkt snabbt. Är ni villiga att knata lite så öppnar sig mycket nytt upp och ni kan åka orört en bra period.

Heliskiing: Vill minnas att det fanns heliskiing i Lech (anslutet till St Anton). Lite osäker hur det utvecklats med förbud då det är förbjudet i stora delar av alperna.

Boende: Funkar bra att bo utanför. Går bra skidbussar till samtliga närliggande byar, och rent ekonomiskt är det nog svårt att försvara att inte göra detta. För att ge perspektiv: boende i St Anton kan du nog räkna med att pröjsa 700-800 euro per månad, jämförelsevis med exempelvis Pettneu som tar ca. 8 min med buss, där du istället får betala ca. 400 euro. (Kan självfallet variera från boende till boende).

Bier: 5 euro skulle jag absolut säga är standard på majoriteten av ställena.

I allmänhet en otroligt bra ort om man vill kombinera det bästa av båda världarna, skidåkning och fest!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp