Säsonga i Banff eller Whistler?

lisamedbo

Medlem
Jag och min kusin ska säsonga i Kanada i vinter men kan inte bestämma om vi ska åka till Banff eller Whistler...
Banff lockar för att det är en lite mindre stad, men samtidigt verkar det som att man behöver åka en väldig massa buss för att komma till backarna? Är det så?

Och i övrigt, ni som varit i någon av orterna, eller båda, vad tycker ni de har för för- och nackdelar?

//Lisa

Jag skulle välja Whistler. Har varit på båda ställena (iofs för många år sedan) och tror att ni får roligare i Whistler. Whistler är "riktiga berg", en riktig skidort(orter) hyfsat lättillgänglig offpist, andra (roliga?) säsongare. Kan dock tänka mig att det kan vara svårt/dyrt att hitta ett ok boende där.
Banff är ju egentligen ingen skidort utan en stad hyfsat nära ett antal ok skidorter. OBS! Dock inte mer än ok skidorter! Har svårt att tro att man inte tröttnar på resandet varje dag och de rätt små orterna.....

Lycka till!

(Skulle jag göra säsong igen blir det lätt Alperna....)

Jag har inte varit i Banff men några månader i Whistler. Whistler är inte speciellt stort, enligt wikipedia ungefär 2000 pers mer än Banff bara.

Nackdelen med Whistler är att det är lite för lågt och lite för nära stilla havet vilket gör att du får väldigt mycket nederbörd men det tenderar att bli ganska tung snö förutom i de översta delarna av berget. Tror till och med att om du kikar strax under Whistler resorts mätpunkt så är ungefär hälften av de där genomsnittliga rapporterade 11 metrarna snö faktiskt regn. Det är ofta sjukt mycket folk så liftköerna kan vara rätt brutala på morgonsidan. Väldigt stora delar av berget är "slow zones" och "learning zones". Närheten till Vancouver gör att det kan dyka upp mycket folk på en puderdag även mitt i veckan. Detta gör att det blir otroligt uppåkt väldigt fort så man bör gilla att åka puckelpist.

Fördelarna, stora välbyggda parkområden. Nära till Vancouver om man vill åka och handla, kolla hockey eller ta ett flyg någonstans. Finns en hel del slackcountry som inte blir uppåkt lika snabbt. Hyfsat med barer och restauranger.

Jag menar att det finns bättre skidåkning i både Kanada och Nordamerika i stort än vad man kan få i Whistler. Om sedan Banff är bättre för en hel säsong än Whistler kan jag inte svara på men att Whistler konstant dyker upp på listor över världens 10 bästa skidorter är för mig en gåta.

Tillbaka
Topp