Säsonga i Italien

Säsonga i Italien
Jag har än 19 årig duktig skidåkare som nu planerar att säsonga själv i italienska alperna (helst) då jag är ganska duktig i italienska.

Jag undrar bara var någonstans som det är bäst chanser att få arbete och bäst skidåkning i Italien. Jag har tidigare åkt kring Val Gardena (Sella Ronda) och bodde då på ett öde hotell precis i backen som hette Passo Sella.
Är det Val Gardena och Canazei man ska satsa på?

Finns det några hemsidor där det utannonseras italienska alp-jobb eller liknande? Eller ska jag bara åka ner och söka på plats?

Någon med erfarenhet utav detta i italienska alperna?

Säsonga i Italien
Om du har körkort så skulle jag satsa på att bo någonstans i Aostadalen. Finns många grymma system upp bland dalarna och körbart avstånd till Chamonix och Zermatt.
Vet dock inte ur det är med liftkort, om det finns något för hela Aosta.
Annars får man grymt mycket berg på Dolomiti Superski-kortet. http://www.dolomitisuperski.com/en-US/

Säsonga i Italien
Eftersom du är duktig på Italienska bör du åka ner på plats och sno åt dig ett bra bartenderjobb. Jag skulle personlignen ta ett jobb någonstans i Aostadalen

Säsonga i Italien
Hej! Jag har gjort en säsong i Cervinia som ligger i Aostadalen. En rätt liten by med långa och breda backar för lite softare skidåkning. Men systemet sitter ihop med Zermatt som har fantastiskt bra skidåkning! Kanske ett 50tal säsongare i hela byn som blir som en stor familj med mest engelsmän och svenskar. Jag har aldrig haft så roligt!
Jag sticker ner igen i November för ännu en säsong. Har en del kontakter och om du är ute i god tid är det inte så svårt att få jobb hemifrån! I de flesta jobben ingår boende, kanske inte dem bästa lyorna men en säsongare får inte vara kräsen.
Vad är det för jobb du är ute efter? Att få jobb som skidlärare eller dylikt (skidåkning på arbetstid) är rätt svårt för en icke-italienare under 40 år.
Restaurangen jag jobbar i söker folk, och jag kan ge dig mailadresser till ett par barer också. Är osäker på om de fortfarande söker dock... Vill du ha mycket tid till skidåkning ska du satsa på restaurang/bar jobb. Då de flesta andra jobb som t.e.x. i sportaffär, skiduthyrning med mera innebär 6 dagar i veckan 8-17.

Jag hjälper gärna till, så bara hör av dig med alla sorters frågor!
/ida

Säsonga i Italien
Hej,

jag har planer på att säsonga i Zermatt i vinter. Är det många som åker till Zermatt eller åker fler till Cervinia? Håller på och söker olika jobb nu, mest hotell etc.. Har du något insider-tips på jobb även i Zermatt kanske? :)
Har aldrig varit i området och är glad för alla erfarenheter!

/fickler

Säsonga i Italien
Det är såklart en hel del säsongare i Zermatt också, men de flesta väljer dock att bo i Cervinia eftersom det är betydligt billigare att bo och leva på den italienska sidan. Skidåkningen blir ju densamma så att säga.
Om man jämför själva byarna så är ju Zermatt mer en stad och lite "modernare". Cervinia är litet och "mysigt".
Personligen skulle jag säga att Cervinia är mer avslappnat och lite "alla-känner-alla"stämningen, och Zermatt är lite mer jetset, så det är ju vad man föredrar.
Några jobbtips kan jag tyvärr inte ge dig. Har några kompisar som har jobbat som skidlärare, men känner inte till hur man söker det jobbet. Men går säkert att hitta på nätet. Som jag skrev innan så är de bästa jobben i barer och restauranger i byn eftersom det oftast innebär kvällsjobb, om man nu är ute efter så mycket skidåkning som möjligt. Skidlärare säger ju sig själv att det innebär mycket skidåkning.

Bara fråga på :)

Säsonga i Italien
fickler sa:
Hej,

jag har planer på att säsonga i Zermatt i vinter. Är det många som åker till Zermatt eller åker fler till Cervinia? Håller på och söker olika jobb nu, mest hotell etc.. Har du något insider-tips på jobb även i Zermatt kanske? :)
Har aldrig varit i området och är glad för alla erfarenheter!

/fickler
tjena.
har du fått tag i något boende? jag är jäkligt sugen på zermatt/cervinia, då jag var där över påsken förra året o det var riiiktigt gött.

Säsonga i Italien
tjena.
har du fått tag i något boende? jag är jäkligt sugen på zermatt/cervinia, då jag var där över påsken förra året o det var riiiktigt gött.
ska försöka fixa boende med jobbet om det går så det är jobbsökning som gäller just nu... ;) har du kollat nåt på boende? vad kostar det för en hel säsong?

Säsonga i Italien
Hej! Jag är sugen på att säsonga i Zermatt, men det verkar kanske som att Cervinia är grejen. Jag hade tänkt dra upp rätt snart, runt den 20e oktober. Har försökt att kolla om man kan söka jobb på internet men alla sidor verkar ju vara på tyska. Nån som vet om det finns engelska sidor, eller äre bäst att söka på plats?

Måste man kunna en del tyska för att få jobb eller räcker det med några ord tyska och engelska?

idamadde, Jag tar gärna mailadresserna till domdär barerna och restaurangen du jobbar på om jag får komma mig här och lägga mig i =)

Sen också, är det stekigt folk i Zermatt? sånt vill man ju inte ha förbövelen=)

/Petra

Säsonga i Italien
Petra_H sa:
Hej! Jag är sugen på att säsonga i Zermatt, men det verkar kanske som att Cervinia är grejen. Jag hade tänkt dra upp rätt snart, runt den 20e oktober. Har försökt att kolla om man kan söka jobb på internet men alla sidor verkar ju vara på tyska. Nån som vet om det finns engelska sidor, eller äre bäst att söka på plats?

Måste man kunna en del tyska för att få jobb eller räcker det med några ord tyska och engelska?

idamadde, Jag tar gärna mailadresserna till domdär barerna och restaurangen du jobbar på om jag får komma mig här och lägga mig i =)

Sen också, är det stekigt folk i Zermatt? sånt vill man ju inte ha förbövelen=)

/Petra
Hej igen! 20 oktober lätt rätt tidigt, men kan nästan lova att du får jobb om du är så tidig. De flesta har dock ingen "nytta" av personal förrän i slutet av november/början av december.
Ang. språket i Cervinia klarar du dig fint med endast engelska. Du kommer garanterat snappa upp lite standardfraser på italienska väldigt fort och det är i stort sett allt du behöver för att klara dig. Dessutom har svenskar, och framförallt svenska tjejer, väääldigt gott rykte där nere så det lär inte bli några problem att få jobb.
Du får jättegärna mejla mig på idamadeleinejohansson@hotmail.com. Så kan jag skicka mejladresserna till barerna och en sportshop som också söker folk. Skicka gärna din ansökan/CV till mig också så kan jag läsa igenom och vidarebefodra till min chef på restaurangen. Och dem behöver inte vara på italienska, engelska går bra :)

Säsonga i Italien
OKejokej. Låter ju bra!
Om jag ändå hade kommit så långt att jag skrivit ett CV... men jag sparar din mailadress och skickar sen då jag gjort det nångång framöver. Min e-mail är iaf petra.hassler@hotmail.com om du vill skicka mejladresserna till barerna och så.

Fick du ditt boende via jobbet eller fixade du på annat sätt?

Så du skulle alltså rekommendera Cervinia framför Zermatt? Jag gillar ju mer laidback och alla-känner-alla stämningen, men samtidigt känner jag att eftersom jag ska åka så pass tidigt som i oktober så är det kanske mer folk på ett mer "populärt" ställe som Zermatt än i Cervinia? Jag vill ju som inte va alldeles ensam i en liten by.

Jag har sett att det finns sommaråkning i Zermatt men då måste det väl göra det i Cervinia också?

Tusen tack för att du tar dig tid och svarar på alla frågor och hjälper till :)

Säsonga i Italien
Hej! Jag har gjort en säsong i Cervinia som ligger i Aostadalen. En rätt liten by med långa och breda backar för lite softare skidåkning. Men systemet sitter ihop med Zermatt som har fantastiskt bra skidåkning! Kanske ett 50tal säsongare i hela byn som blir som en stor familj med mest engelsmän och svenskar. Jag har aldrig haft så roligt!
Jag sticker ner igen i November för ännu en säsong. Har en del kontakter och om du är ute i god tid är det inte så svårt att få jobb hemifrån! I de flesta jobben ingår boende, kanske inte dem bästa lyorna men en säsongare får inte vara kräsen.
Vad är det för jobb du är ute efter? Att få jobb som skidlärare eller dylikt (skidåkning på arbetstid) är rätt svårt för en icke-italienare under 40 år.
Restaurangen jag jobbar i söker folk, och jag kan ge dig mailadresser till ett par barer också. Är osäker på om de fortfarande söker dock... Vill du ha mycket tid till skidåkning ska du satsa på restaurang/bar jobb. Då de flesta andra jobb som t.e.x. i sportaffär, skiduthyrning med mera innebär 6 dagar i veckan 8-17.

Jag hjälper gärna till, så bara hör av dig med alla sorters frågor!
/ida
Hej! Denna tråden är nog helt död hahaah men tänkte prova skriva ändå, jag vill supergärna säsonga i just italien och jag är 19 år gammal. Vill helst jobba som reseguide eller något liknande, har du några tips på vart jag kan vända mig, alltså resebyråer osv och andra allmänna tips för någon som vill göra sin första säsong!
Tack på förhand!

Tillbaka
Topp