Säsonga i Japan?

pistolero

Ny medlem
Säsonga i Japan?
Har hört mycket gott om Japan och frossat i alla puderbilder å glassiga reportage och är sugen på att dra dit i vinter. Vad jag undrar är om det är någon här som varit där och kan berätta lite om hur dyrt det är, eftersom det oftast är den enda respons jag får -oj det går inte där är det ju jättedyrt!, vart man skall åka, lite tips om boende och om man kan få jobb utan att kunna japanska. Har hört att man kan jobba som engelskalärare, är det någon som vet om detta är möjligt i närheten av skidort etc?

kort sagt vill jag veta om det är realistiskt att planera in en säsong där utan att vara ekonomiskt oberoende och vart man skall ta vägen!

/pistol

Säsonga i Japan?
Jag gissar att det är lättare att vara ekonomiskt oberoende om du skall säsonga där... Fast det är det nog var man än säsongar. Men jag tror inte att levnadskostnaderna är särskilt höga om du ger dig attan på att komma undan billigt. Men jag hade nog kört dit med tillräckligt med pengar för att slippa jobba.

Jag har aldrig varit där men jag var sugen på att ta nästa säsong där ett tag, men det ryktas om flacka berg, därför lade jag ner de planerna. Det finns en del undantag dock med lite hårigare berg, kommer inte ihåg just nu vad de heter bara, men är du ute efter japansk puderskogsåkning så finns det gott om alternativ. Det är Hokkaido i norra Japan som gäller för puder eftersom det kommer massvis med kall snö från Sibirien som har bland det lägsta vatteninnehållet i världen och det finns en hel del orter att välja mellan. Annars är det en massa orter Naganoregionen.

Niseko på Hokkaido kollade jag upp. Det finns boende för ungefär 7500kr för en månad inklusive liftkort där. Borde finnas bra deals på säsongsboende men jag har inte kollat upp det närmare.

Kolla snowjapan.com finns massvis med info och forum.

Lycka till!

Säsonga i Japan?
Mitt tips är att surfa över till www.tetongravity.com/forums och söka efter Japan. Det bör komma upp en del trådar, säkert 4-5 precis som denna, och även lite coola TR's från olika platser. Om jag inte missminner finns det några jänkare som har en Lodge vid något OP-paradis i Japan och som även är medlemmar, så du bör kunna leta fram dem. Annars bör du få tillräckligt information om vart du skall åka och hur du skall leva bara genom de olika trådarna.

Säsonga i Japan?
Jag har ingen erfarenhet av Japan men du kan ju kolla forumet på www.newschoolers.com ifall det finns något där.

Säsonga i Japan?
Var i Japan för två år sen. Helt ok berg och brutalt med snö (6+ m) och oändliga offpistmöjligheter.
Det var inte särskilt dyrt. Bodde på vandrarhem i Hakuba (utanför Nagano) för knappt 3,000 SEK för en månad. Mat, liftkort låg på svenska nivåer. .
De större skidorterna i Hokkaido är mycket dyrare. Fördelen med Hokkaido är att det är snösäkrare.
Jag var sugen på att testa Japans "La Grave", Hakkoda, som ligger på norra änden av huvudön, men det blev aldrig av pga för mycket snö(!)

Säsonga i Japan?
Det kan det nog göra. Inom 1-2 timmars bilresa från Nagano finns det rätt många skidorter, varav åtminstone 5-6 är rätt bra. Frågan är om du kommer att ha bra snö under en så lång period. Från mitten av feb kan det bli varmt och regnigt. Mitt tips är att va runt Hakuba från jul till slutet av jan, och sen åka till Hokkaido.
Det finns hur mycket offpist som helst i Japan, men det är inte alltid det är tillåtet att åka överallt. Det behöver iofs inte vara ett hinder. Men det kan vara bra att veta att allt som händer utanför pisten är helt på egen risk. Man har ingen organiserad lavinräddning, så om olyckan skulle vara framme ligger man riktigt risigt till. Dels för att det tar lång tid att få hjälp, och dels för att det blir väldigt dyrt. Man får betala allt själv.

Säsonga i Japan?
det är lite orättvist att säga att japan är ett extremt dyrt land att leva i, tycker jag. de större städerna, och framför allt tokyo, kan vara dyra att leva i, men det blir vad man gör det till och med ytterst få undantag är det väl ändå ingen som åker skidor på såna orter. nagano är väl egentligen den enda större staden som har en skidkultur, jag har dock inte varit där så jag kan inte säga mycket om prisnivån där. jag har dock bott i japan ett år, dock helt utan att åka skidor (otroligt nog. på grund av trassel med utrustning, bör tilläggas.)

att bo på hotell är vanligtvis dyrare än i sverige, och det kan skilja ganska mycket. att äta ute, däremot, är billigare, även om det inte är att kalla billigt. bor man på vandrarhem eller har tur nog att kunna hyra/låna boende så kan man komma undan ganska mycket billigare. liftkortsnivåerna, som jag känner till dem, ligger på ungefär samma nivå som här hemma.

personligen skulle jag råda folk som vill åka till japan för skidåkningens skull att åka till hokkaido, dvs den norra ön. det är inte ovanligt att det faller sjuka snömängder på väldigt kort tid. när jag bodde i japan föll det två meter (!!) på knappa två veckor på vissa orter. det borde räcka även för den mest inbitna puderräv. jag har ju som sagt aldrig åkt skidor i japan, men kan tänka mig att snön i de flesta regioner är ganska tung på grund av den höga luftfuktigheten.

till skillnad från kina så är det svårare att få jobb som engelsklärare i japan utan att kunna språket. mest på grund av att folk i japan talar väldigt dålig engelska, ungdomarna pluggar mycket men är fortfarande ganska begränsade till läs-/skrivspråk.

well well... jag vet inte vad jag missat eller skulle kunna tänkas lägga till... ni kan såklart fråga om ni undrar nåt, så får jag försöka igen!

ha det!

Tillbaka
Topp