det är lite orättvist att säga att japan är ett extremt dyrt land att leva i, tycker jag. de större städerna, och framför allt tokyo, kan vara dyra att leva i, men det blir vad man gör det till och med ytterst få undantag är det väl ändå ingen som åker skidor på såna orter. nagano är väl egentligen den enda större staden som har en skidkultur, jag har dock inte varit där så jag kan inte säga mycket om prisnivån där. jag har dock bott i japan ett år, dock helt utan att åka skidor (otroligt nog. på grund av trassel med utrustning, bör tilläggas.)
att bo på hotell är vanligtvis dyrare än i sverige, och det kan skilja ganska mycket. att äta ute, däremot, är billigare, även om det inte är att kalla billigt. bor man på vandrarhem eller har tur nog att kunna hyra/låna boende så kan man komma undan ganska mycket billigare. liftkortsnivåerna, som jag känner till dem, ligger på ungefär samma nivå som här hemma.
personligen skulle jag råda folk som vill åka till japan för skidåkningens skull att åka till hokkaido, dvs den norra ön. det är inte ovanligt att det faller sjuka snömängder på väldigt kort tid. när jag bodde i japan föll det två meter (!!) på knappa två veckor på vissa orter. det borde räcka även för den mest inbitna puderräv. jag har ju som sagt aldrig åkt skidor i japan, men kan tänka mig att snön i de flesta regioner är ganska tung på grund av den höga luftfuktigheten.
till skillnad från kina så är det svårare att få jobb som engelsklärare i japan utan att kunna språket. mest på grund av att folk i japan talar väldigt dålig engelska, ungdomarna pluggar mycket men är fortfarande ganska begränsade till läs-/skrivspråk.
well well... jag vet inte vad jag missat eller skulle kunna tänkas lägga till... ni kan såklart fråga om ni undrar nåt, så får jag försöka igen!
ha det!