Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Säsonga i Österrike - Skatteverket?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Wille1504" data-source="post: 1282936" data-attributes="member: 156543"><p><a href="https://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=1992:858" target="_blank">Detta</a> borde vara rätt lag och fortfarande gällande. Finns alltså dubbelbeskattningsavtal. Du borde nog ställa in dig på att din inkomst på 1600€ räknas upp med dina förmåner. Fri kost är värt 275 kr/dag i år i Sverige och räknas upp med prisbasbelopp om jag minns rätt. Risk att det blir ännu högre nästa år alltså. Logi beskattas du nog för marknadsvärdet, vi säger 8000 sek per månad. </p><p></p><p>Om man räknar på en säsong som december till och med april blir siffrorna alltså.</p><p>Ren inkomst: 1600 euro ~ 18 000 sek</p><p>Kost: 275*30*5 = 41 000 sek</p><p>Logi: 8000*5 = 40 000 sek</p><p>Totalt ca 100 000 som du beskattas på. Din inkomst i övrigt och kommunal skattesats avgör hur mycket skatt det blir.</p><p></p><p>Jag har inte läst igenom skatteavtalet, men om jag minns rätt så ser en del skatteavtal ut som så att du först betalar österrikisk skatt till Österrike och sedan, om den svenska skatten är högre, betalar mellanskillnaden av österrikisk skatt och svensk skatt till Sverige eftersom du är obegränsat skattskyldig här.</p><p></p><p>I ett exempel med 100 000 i fastställd inkomst, 15% i österrikisk skatt och 30% i svensk skatt betalar du då 15 000 till österrikiska skatteverket och 15 000 till svenska skatteverket. Nu känns det säkert som att du dubbelbeskattas, men hade du blivit det hade du istället betalat först 15 000 till Österrike och sedan 30% på 85 000=25 500 till Sverige.</p><p></p><p>Du kan höra av dig till skatteverket så hjälper de dig tolka avtalet, kanske finns några lättnader för säsongsarbetare eller inte alls ser ut som jag just skrivit. Du väljer såklart hur du vill göra, men det kan vara bra att veta att man får betala 40% extra om man åker dit för skattefusk.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Wille1504, post: 1282936, member: 156543"] [URL='https://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=1992:858']Detta[/URL] borde vara rätt lag och fortfarande gällande. Finns alltså dubbelbeskattningsavtal. Du borde nog ställa in dig på att din inkomst på 1600€ räknas upp med dina förmåner. Fri kost är värt 275 kr/dag i år i Sverige och räknas upp med prisbasbelopp om jag minns rätt. Risk att det blir ännu högre nästa år alltså. Logi beskattas du nog för marknadsvärdet, vi säger 8000 sek per månad. Om man räknar på en säsong som december till och med april blir siffrorna alltså. Ren inkomst: 1600 euro ~ 18 000 sek Kost: 275*30*5 = 41 000 sek Logi: 8000*5 = 40 000 sek Totalt ca 100 000 som du beskattas på. Din inkomst i övrigt och kommunal skattesats avgör hur mycket skatt det blir. Jag har inte läst igenom skatteavtalet, men om jag minns rätt så ser en del skatteavtal ut som så att du först betalar österrikisk skatt till Österrike och sedan, om den svenska skatten är högre, betalar mellanskillnaden av österrikisk skatt och svensk skatt till Sverige eftersom du är obegränsat skattskyldig här. I ett exempel med 100 000 i fastställd inkomst, 15% i österrikisk skatt och 30% i svensk skatt betalar du då 15 000 till österrikiska skatteverket och 15 000 till svenska skatteverket. Nu känns det säkert som att du dubbelbeskattas, men hade du blivit det hade du istället betalat först 15 000 till Österrike och sedan 30% på 85 000=25 500 till Sverige. Du kan höra av dig till skatteverket så hjälper de dig tolka avtalet, kanske finns några lättnader för säsongsarbetare eller inte alls ser ut som jag just skrivit. Du väljer såklart hur du vill göra, men det kan vara bra att veta att man får betala 40% extra om man åker dit för skattefusk. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Säsonga i Österrike - Skatteverket?
Tillbaka
Topp