Säsonga i Österrike - Skatteverket?

HenkoBenko

Medlem
Tjoflöjt på er!

har sökt runt lite efter jobb i alperna de senaste månaderna och fick häromveckan ett erbjudande jag bara inte kunde motstå! Eget rum med dusch + toa, frukost, lunch, middag 7 dagar i veckan + 1600 euro netto i St Anton. Sa såklart ja direkt och skrev under kontraktet utan att tveka. MEN, nu när jag börjar göra min hemläxa ser jag att skattverket vill att jag ska betala skatt i sverige om jag jobbar färre än 6 månader utomlands, alternativt mellanskillnaden mellan den skatt jag redan skattat i österrike. Men så som jag har förstått det är det skattefritt upp till 11 000 euro/år i österrike. Betyder detta då att jag kommer behöva skatta för totalbeloppet i Sverige, dvs ca 30% av mina 1600euro/månaden? För isåfall känns det ju smartast att få betalt i cash om vi säger så:) Har någon erfarenhet av detta?

Mvh

en snål jävel

Du ska väl skatta för brutto, så mat och husrum måste väl också räknas in som skattepliktig förmån? Får ju vara en bra oseriös arbetsgivare om de kan tänka sig att betala lön i cash utan att anmäla det till lokala myndigheter… 😅 Du får väl flytta permanent.

Du ska väl skatta för brutto, så mat och husrum måste väl också räknas in som skattepliktig förmån? Får ju vara en bra oseriös arbetsgivare om de kan tänka sig att betala lön i cash utan att anmäla det till lokala myndigheter… 😅 Du får väl flytta permanent.
Du menar inte att jag ska behöva skatta för mitt boende o min mat också? :(

Du menar inte att jag ska behöva skatta för mitt boende o min mat också? :(
En snabb googling ger att fri kostförmån är skattepliktigt i Österrike (precis som i Sverige).
Skattepliktigt förmånsvärde är € 263-/mån.
There is no free lunch…. ;)

1690225910423.png

Samma sak gäller fritt boende.
Hur det sedan efterlevs är kanske en annan sak.

1690226301701.png

Senast ändrad:
När jag en kort tid hade lgh betald av firman när jag var ny i Schweiz la de till hyran på brutto, drog skatten och sen drog de av hyran igen från netto. På så sätt blev skatten korrekt för förmånen här. De kanske gör något liknande i Österrike och därför talar om vad du får netto i slutändan. Hur svenska gnidiga skattmasen ser på det är nog tyvärr mycket mer komplicerat, och dyrare. 😆

Detta borde vara rätt lag och fortfarande gällande. Finns alltså dubbelbeskattningsavtal. Du borde nog ställa in dig på att din inkomst på 1600€ räknas upp med dina förmåner. Fri kost är värt 275 kr/dag i år i Sverige och räknas upp med prisbasbelopp om jag minns rätt. Risk att det blir ännu högre nästa år alltså. Logi beskattas du nog för marknadsvärdet, vi säger 8000 sek per månad.

Om man räknar på en säsong som december till och med april blir siffrorna alltså.
Ren inkomst: 1600 euro ~ 18 000 sek
Kost: 275*30*5 = 41 000 sek
Logi: 8000*5 = 40 000 sek
Totalt ca 100 000 som du beskattas på. Din inkomst i övrigt och kommunal skattesats avgör hur mycket skatt det blir.

Jag har inte läst igenom skatteavtalet, men om jag minns rätt så ser en del skatteavtal ut som så att du först betalar österrikisk skatt till Österrike och sedan, om den svenska skatten är högre, betalar mellanskillnaden av österrikisk skatt och svensk skatt till Sverige eftersom du är obegränsat skattskyldig här.

I ett exempel med 100 000 i fastställd inkomst, 15% i österrikisk skatt och 30% i svensk skatt betalar du då 15 000 till österrikiska skatteverket och 15 000 till svenska skatteverket. Nu känns det säkert som att du dubbelbeskattas, men hade du blivit det hade du istället betalat först 15 000 till Österrike och sedan 30% på 85 000=25 500 till Sverige.

Du kan höra av dig till skatteverket så hjälper de dig tolka avtalet, kanske finns några lättnader för säsongsarbetare eller inte alls ser ut som jag just skrivit. Du väljer såklart hur du vill göra, men det kan vara bra att veta att man får betala 40% extra om man åker dit för skattefusk.

Tjoflöjt på er!

har sökt runt lite efter jobb i alperna de senaste månaderna och fick häromveckan ett erbjudande jag bara inte kunde motstå! Eget rum med dusch + toa, frukost, lunch, middag 7 dagar i veckan + 1600 euro netto i St Anton. Sa såklart ja direkt och skrev under kontraktet utan att tveka. MEN, nu när jag börjar göra min hemläxa ser jag att skattverket vill att jag ska betala skatt i sverige om jag jobbar färre än 6 månader utomlands, alternativt mellanskillnaden mellan den skatt jag redan skattat i österrike. Men så som jag har förstått det är det skattefritt upp till 11 000 euro/år i österrike. Betyder detta då att jag kommer behöva skatta för totalbeloppet i Sverige, dvs ca 30% av mina 1600euro/månaden? För isåfall känns det ju smartast att få betalt i cash om vi säger så:) Har någon erfarenhet av detta?

Mvh

en snål jävel
om du väljer att skatta i sverige också så kan du göra avdrag för resor till och från jobbet, dubbelt boende osv. samt mest troligt även traktamente
/C

Ingen järnkoll på EU (tack och lov), men är inte det logiska att skriva sig i Österrike under den tiden och bara skatta där då?

Det är skillnad på att vara folkbokförd och skattskyldig. Man slutar inte vara obegränsat skattskyldig i Sverige bara för att man är registrerad som utflyttad, utan man måste övertyga skatteverket. Familj och tillgångar i Sverige gör det svårare. Finns både 6-månadersregeln och 1-årsregeln som reglerar när man inte längre är skattskyldig i Sverige, men ingen av de är tillämpliga här.

Ställer mig även tveksam till om det skulle funka att se det som en arbetsresa med traktamente och resor/jobbpendling är ju bara avdragsgilla över ca 11 000 (0,2 prisbasbelopp kanske?), så det lär inte göra någon skillnad.

Dubbelt boende för arbete på annan ort kan dock funka. Förmodligen hyran här hemma som är avdragsgill då skulle jag tro. Bor du hemma gör du såklart som riksdagsledamöterna och skriver avtal med föräldrarna om en riktig ockerhyra (20' i månaden) som resulterar i att du kan nolltaxera. Se där, löst!

Snödjup

Tillbaka
Topp