Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Säsonga i Österrike - Skatteverket?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Wille1504" data-source="post: 1282949" data-attributes="member: 156543"><p>Det är skillnad på att vara folkbokförd och skattskyldig. Man slutar inte vara obegränsat skattskyldig i Sverige bara för att man är registrerad som utflyttad, utan man måste övertyga skatteverket. Familj och tillgångar i Sverige gör det svårare. Finns både 6-månadersregeln och 1-årsregeln som reglerar när man inte längre är skattskyldig i Sverige, men ingen av de är tillämpliga här.</p><p></p><p>Ställer mig även tveksam till om det skulle funka att se det som en arbetsresa med traktamente och resor/jobbpendling är ju bara avdragsgilla över ca 11 000 (0,2 prisbasbelopp kanske?), så det lär inte göra någon skillnad.</p><p></p><p>Dubbelt boende för arbete på annan ort kan dock funka. Förmodligen hyran här hemma som är avdragsgill då skulle jag tro. Bor du hemma gör du såklart som riksdagsledamöterna och skriver avtal med föräldrarna om en riktig ockerhyra (20' i månaden) som resulterar i att du kan nolltaxera. Se där, löst!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Wille1504, post: 1282949, member: 156543"] Det är skillnad på att vara folkbokförd och skattskyldig. Man slutar inte vara obegränsat skattskyldig i Sverige bara för att man är registrerad som utflyttad, utan man måste övertyga skatteverket. Familj och tillgångar i Sverige gör det svårare. Finns både 6-månadersregeln och 1-årsregeln som reglerar när man inte längre är skattskyldig i Sverige, men ingen av de är tillämpliga här. Ställer mig även tveksam till om det skulle funka att se det som en arbetsresa med traktamente och resor/jobbpendling är ju bara avdragsgilla över ca 11 000 (0,2 prisbasbelopp kanske?), så det lär inte göra någon skillnad. Dubbelt boende för arbete på annan ort kan dock funka. Förmodligen hyran här hemma som är avdragsgill då skulle jag tro. Bor du hemma gör du såklart som riksdagsledamöterna och skriver avtal med föräldrarna om en riktig ockerhyra (20' i månaden) som resulterar i att du kan nolltaxera. Se där, löst! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Säsonga i Österrike - Skatteverket?
Tillbaka
Topp