Säsonga i Verbier eller Cervinia

Cnystrom

Medlem
Hej!

Ska iväg på min första säsong i vinter.
Har dock svårt att bestämma mig var jag ska åka.

Funderar på Verbier men också Cervinia då man även kan åka i Zermatt.

Tror ev offpiståkningen är bättre i Verbier men det är lite dyrare och även "större" stad.
Har någon här erfarenhet av båda eller något av ställena? Är öppen för förslag om andra orter också! Tänker St Anton eller Chamonix.

Tack på förhand
Mvh

Vad vill du få ut? Skidåkningsmässigt är skillnaden mellan Cervinia och Verbier som att jämföra Sälen med Åre. Eller är partyt det viktigaste???

Senast ändrad:
Hawk100 sa:
Vad vill du få ut? Skidåkningsmässigt är skillnaden mellan Cervinia och Verbier som att jämföra Sälen med Åre. Eller är partyt det viktigaste???
Hej!
Okej så de är alltså relativt snarlika om man jämför åkningen?
Är främst ute efter så mycket åkning som möjligt och bra stämning mellan säsongarna i byn. Afterski och pub går före klubb.
Har du varit på båda ställena?

Mvh
Calle

Cnystrom sa:
Hawk100 sa:
Hej!
Är främst ute efter så mycket åkning som möjligt och bra stämning mellan säsongarna i byn. Afterski och pub går före klubb.

Mvh
Calle
Menar du att Sälen och Åre erbjuder samma typ av åkning?

Cnystrom sa:
Hawk100 sa:
Hej!

Mvh
Calle
Öööhhhh.... Nej! Det är inte speciellt lika om man jämför åkningen. Vill inte vara oförskämd, men om du inte ser någon skillnad på åkningen mellan Sälen och Åre så blir nog Cervinia ett utmärkt ställe att göra första säsongen på. Brukar vara en del engelsmän där så pubstämningen kommer du nog också att hitta.....
Ha en kanonsäsong och njut av några riktigt härliga månader!

Hawk100 sa:
Cnystrom sa:
Hawk100 sa:
Hej!

Mvh
Calle
Öööhhhh.... Nej! Det är inte speciellt lika om man jämför åkningen. Vill inte vara oförskämd, men om du inte ser någon skillnad på åkningen mellan Sälen och Åre så blir nog Cervinia ett utmärkt ställe att göra första säsongen på. Brukar vara en del engelsmän där så pubstämningen kommer du nog också att hitta.....
Ha en kanonsäsong och njut av några riktigt härliga månader!
Tjenare!

Jag har inte själv varit i Cervinia, men däremot spenderat en del tid i verbier. Där hittar du fantastisk åkning, med lättillgänglig offpist på alla nivåer. Ett alldeles utmärkt ställe att inleda sin offpistkarriär är till exempel området kring en hajk som heter "stairway to heaven". Ett mer avancerat exempel är området på baksidan Mt Fort är gigantiskt, och där finns mängder av stora, lavinfarliga och allmänt håriga åk. Jag åkte 900 höjdmeter brant och ospårat där tre veckor efter snöfall när jag var i Verbier.

Vad gäller pubar står Verbier starkt även där, med klassikern Pub mt fort ("puben") i spetsen. Dit kunde man komma kl 16, och gå hem kl 02 om man ville.

jag antar att Verbier vara svindyrt med nuvarande valutakurs? Dessutom är ju det gamla bummarhotellet rivet så det kan säkert vara lite svårt att hitta något billigt krypin uppe i stan, kanske någon annan här har lite mer nutida info, bor folk nere i le chable, eller vad fan den gudsförgätna hålan där man tvingades parkera bilvraket hette, nuförtiden eller?

Kul med en första säsong, ös järnet och ta det försiktigt! Bry dig heller inte om de ironiserande rövlapparna här på forumet, vem fan kan relatera till åkningen i sälen liksom? Den är säkert skit, med tanke på kommentaren.

Mvh

Robin

Snödjup

Tillbaka
Topp