Säsonga på skidort (Åre, Sälen mfl) Vad behöver jag veta? (frågor finns i inlägget)

Säsonga på skidort (Åre, Sälen mfl) Vad behöver jag veta? (frågor finns i inlägget)
Hej!

Vem är jag? Vad vill jag?
Mitt namn är Adam, jag är 18 (fyller 19 år) född 1999 och går ut mitt 3:de år på gymnasiet nu till sommaren. Kommer sedan ta ett sabbatsår för att jobba och hitta på roliga saker innan jag studerar vidare. Då jag inte är sugen på att jobba hemma i södra Sverige och vill hitta göra något kul så är jag sugen på att säsongsarbeta i Åre, Sälen, Idre etc. Då jag hört att det ska vara jäkligt kul, plus att jag älskar skidåkning och minns när man var liten och var på skidskola och såg upp något enormt till ledarna i röda skistarställ.

Arbete?
Iallafall så har jag lite frågor kring hur det är att säsongsarbeta i t.ex Åre? Som jag förstått det (rätta mig om fel) så finns det många olika befattningar att arbeta med; t.ex skidlärare, vilket även är det jag är mest inne på, ska man ha utbildning (2 steg) Slao. Kostar typ 6 000kr/steg. Är jag rätt ute? Är det svårt att få jobb? Är det kul?

Boende?
Jag är van kollo/sommarlägersdeltagare så att bo i kollektiv eller på något sätt gemensamt hus eller korridor hade jag personligen föredragit framför att bo finare fast själv. Hur ser boende situationen ut? Söka själv eller får man av Skistar? Kostnad på ett ungefär?

Gemenskap?
Denna punkten är egentligen viktigast, för den stora frågan är ju om det ÄR roligt? Är det värt att dra hemifrån där man kunde tjänat mer pengar för att dra upp och säsongsarbeta? Vad finns det för gemenskap mellan säsongsarbetarna?

Tackar otroligt mycket i förväg, som ni kanske förstår så är all information guld värd!

Med den bakgrund du lämnat så ska du helt klart säsonga, det är förbaskat roligt och gemenskapen är grym!

Ekonomin är inget att hänga i julgranen och du bör inte räkna med att du kommer komma hem med mer pengar än när du åkte iväg.

För att arbeta som skidlärare och öka chanserna till att få jobb är utbildning helt klart att rekommendera. Under mina år som skidlärare i Åre anställde vi aldrig någon utan utbildning. I Sälen vet jag att de däremot ofta tog in outbildade och de började sin första säsong med att gå steg 1 och 2.

jonaslukarlsson sa:
Med den bakgrund du lämnat så ska du helt klart säsonga, det är förbaskat roligt och gemenskapen är grym!

Ekonomin är inget att hänga i julgranen och du bör inte räkna med att du kommer komma hem med mer pengar än när du åkte iväg.

För att arbeta som skidlärare och öka chanserna till att få jobb är utbildning helt klart att rekommendera. Under mina år som skidlärare i Åre anställde vi aldrig någon utan utbildning. I Sälen vet jag att de däremot ofta tog in outbildade och de började sin första säsong med att gå steg 1 och 2.
Hej Jonas!

Stort tack för ditt svar!

Ja jag tror absolut det skulle passa mig och jag är ordentligt sugen på att göra det! Det där med ekonomin har jag räknat på och ,haha, nej det verkar inte som man kommer hem med mer än man kom dit med. Har kollat in de utbildningar som finns för skidlärare nu ikväll och fått mig en uppfattning.

Slao tyckte jag verkade ha den mest bästa då den gick ofta, kostade 10 000/per Steg, antar att steg 1 och 2 är nödvändigt för att få jobb så att lägga ut drygt 20 000 lär man få göra. (Om det är värt för en till två säsonger får gärna någon komma med åsikter om, och kanske ngt tips på vad man kan göra istället)
Friluftsfrämjandet hade en Steg 1 nu i Mars som kostade 13 500kr, ett alternativ.
Skidlärarlinjen i Åre är för lång då jag enbart ska säsonga ett till två år.

Det är mycket pengar men det kan det kanske vara värt. Har arbetat flera somrar mer än heltid med på sommarläger/idrottsläger med barn och tycker det är kul och utvecklande.

Har sett att det är mycket Svenskar nere i alperna och säsongar så det kanske också är ett alternativ att söka. Om det inte är för stort att göra som första året som säsongare?

Om du har någon reflektion så berätta gärna!:)) All respons är som sagt guld värd för en hyffsat oinsatt Blekinge-bo;)

/Adam

Är det för jobb som skidlärare som du tänkte säsonga i första hand, eller är det skidåkning på egen hand som är fokus?
Jag tycker såhär:
1) vill du tvunget jobba i skidbacken så ta dig mot Åre etc.
2) handlar det mer om egen åkning så ta dig till alperna.
Jag själv hade fått cellskräck av att spendera 5 månader+ på något ställe i Skandinavien, fast då har jag ju också gjort en vända i alperna innan jag satte mig i skolbänken igen. Egentligen är ju allting helkul om man inte har så mycket att jämföra med.

Så ja, ungefär enligt ovan. I ren terräng och skidåkning för en säsong så skulle jag säga alperna är vettigare. Sen är det kul att komma utomlands, kanske damma av skoltyskan/franskan och äventyra en aning.
Hursomhelst, du lär ha jätteroligt oavsett var du åker så prio ett ska vara att bara komma iväg.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp