Säsonga Ramundberget 13/14

schevva

Ny medlem
Blev idag uppringd och erbjuden jobb i Ramundbergen, men har sedan tidigare en inplanerad intervju för arbete i Åre denna vinter också!

Någon annan som har fått jobb i Ramund eller någon som har säsongat där tidigare som kan säga hur det är där uppe :D?

Tjo schevva!

Jag har inte säsongat i Ramundberget men jag har åkta där i nästan 15 år nu med egen stuga, Det jag kan säga om Ramundberget är att det är bra åkning mestadels offpist om man vet var man ska åka, parken är hyfsad men själva piståkningen är mer för barnfamiljer och därav mest barnfamiljer när det gäller besökanden så festadent är inte så bra (om man vill ha de dvs) men annars tycker jag du lätt ska testa Ramundberget!

Ramundberget har bra åkning, framförallt i skogen, och det finns ganska många anläggningar inom rimligt avstånd. Utifrån den tiden jag spenderat där verkar det också finnas en ganska trevlig freeride-kultur i området (Funäsdalsområdet). Dock ska sägas att själva Ramundberget är ett litet område och jag skulle nog säga att en bil är ett absolut måste.

Skulle jag göra säsong i Sverige skulle jag säkerligen valt Åre, mest för att det finns så mycket mer att göra utanför åkningen där. Dock ska ändå sägas att Funäsdalen är en relativt stor "by" för att vara i svenska fjällvärlden och jag skulle nog säga att området i fråga borde komma på andra plats efter Åre när det gäller helheten som säsongarplejs. Sälen ligger säkerligen före om man fokuserar på fest men om man väger in åkningen så vinner nog Funäsdalsområdet.

Jag har tre säsonger i Ramundberget i bagaget och behövde aldrig bil under den tiden. Det är alltid nån som ska nånstans som man kan åka med om man är rimligt social. Och så går det ju skidbussar och lite sånt emellanåt. Ett riktigt trevligt ställe är det.

Lee-nus sa:
Jag har tre säsonger i Ramundberget i bagaget och behövde aldrig bil under den tiden. Det är alltid nån som ska nånstans som man kan åka med om man är rimligt social. Och så går det ju skidbussar och lite sånt emellanåt. Ett riktigt trevligt ställe är det.
Ja då säger jag att du borde lita på Linus snarare än mig. Dock funkar ju teorin bara så länge alla inte följer den. Då blir det bilfritt ;)

Lee-nus sa:
Med två säsonger i området och en hel del tid i övrigt så kan jag hålla med om att alla inte behöver ha bil. Däremot är det jäkligt gött att ha bil för att lätt kunna handla mat (vilket sker i Funäsdalen by), åka iväg till andra ställen för åkning eller bara åka och hänga med människor som inte bor i ramis (inte helt ovanligt att ramisfolket mer eller mindre håller sig isolerade från de andra delarna av destination funäsdalen).

Mitt bästa råd blir alltså att ha en bil och samåk i den mån det är möjligt.

Hela destinationen har bra åkning både i och utanför anläggningarna (se till att komma iväg på en del på turer, det finns hur mycket som helst i området,missa inte heller tänndalskröket). Det är dessutom hyggligt nära till bra norska orter som Oppdal. Gillar du varken att tura eller åka skog blir du nog besviken då mer eller mindre all liftburen åkning sker nedan trädgränsen

Hejsan!
Jag är ute efter ett boende i RamundOmrådet. Kraven är inte höga och eftersom jag har bil är inte boende precis bredvid backen ett måste. Jag frågar därför er Freeride, finns det något slags personalboende som erbjuder ett biligar boende. Min budget ligger på 2000-4000 kr

Tillbaka
Topp