Säsongen 2012-2013 / Alperna / Whistler

PerOchJens

Ny medlem
Hej alla snowboard och skidälskare!

Vi är två grabbar i 25års ålder som ska göra en säsong 2012-2013 i antingen alperna eller canada. Vi delar gärna boende med andra, och är öppna för alla möjliga sorters förslag. :lol:

Detta är en informationstråd vad gäller boende, jobb och tillvägagångssätt för att komma på plats för en säsong i antingen alperna eller Canada/Whistler.

Så det är bara dela med sig av era erfarenheter, hur jobbsökandet samt boendesökandet görs.
Ex:
När bör man vara på plats? Behövs visum (isf vilket)? Ekonomi?

// PEACE!

Ett tips...
Har ni läst några av de trådar som redan finns om precis det här ;-)? Sen är det ev. lättare att få svar på frågorna om ni väljer en specifik ort att åka till.

Senast ändrad:
Tjena,

Jag är i Whistler denna säsong men är sugen på att åka till.Chamonix nästa år.
Visum behövs inte inom Europa men i Kanada behövs det om du tänker jobba.

Jag och min härliga polare är inne på samma bana. Vi har dock fastnat i tankegångarna kring Mayrhofen, men kan tänka oss någon annan ort i alperna också! Och vi delar mer än gärna boende :) Vart har ni tänkt i alperna?

Har också varit inne på Mayrhofen, delar gärna boende :) Spenderade säsongen 2010/2011 i Whistler och svarar gärna på frågor.

IIdaho sa:
Har också varit inne på Mayrhofen, delar gärna boende :) Spenderade säsongen 2010/2011 i Whistler och svarar gärna på frågor.
Vad hade du för budget, och hur väl kunde du leva på den? Vad betalade du för ditt boende för den tid du var där? Vad är din uppfattning om kostnader vad det gäller mat / äta ute etc jämfört med le schweden

tack på förhand

ThomOhlin sa:
IIdaho sa:
Vad hade du för budget, och hur väl kunde du leva på den? Vad betalade du för ditt boende för den tid du var där? Vad är din uppfattning om kostnader vad det gäller mat / äta ute etc jämfört med le schweden

tack på förhand
Budgeten beror ju på hur länge ni vill stanna och hur billigt boende och flyg man får tag på. Personligen hade jag lite speciellt boende, men kollade med en kompis. Hon delade med runt 6 personer och betalade ungefär 500 dollar i månaden. Från säg februari till maj (igen, beroende på hur billigt boende och flyg ni hittar) så kan man nog faktiskt klara sig på mellan 30- och 40 000. Men precis som med allt annat är det ju skillnad från person till person. Early bird Skipass gör ju också lite skillnad om man får tag på till exempel. Maten i affärerna kostar ungefär lika mycket som hemma. Möjligtvis aningen billigare. Att äta ute är billigare än hemma, men inte mycket.

Jag har tänkt jag ska åka till Whistler nästa vinter, planen är att dra i november så man är där lite innan det drar igång. Jag har tänkt att jag ska jobba där men jag har också en ide, att stanna ett år så man får cykla hela sommaren också. Är intresserad av boende och tips.

JolineJ sa:
Jag har tänkt jag ska åka till Whistler nästa vinter, planen är att dra i november så man är där lite innan det drar igång. Jag har tänkt att jag ska jobba där men jag har också en ide, att stanna ett år så man får cykla hela sommaren också. Är intresserad av boende och tips.
Jag har oxå planer på att åka till Whistler i okt/nov någon gång, hänger lite på hur bra sommar jobbet lönar sig :) Men går de som jag tänk, letar jag resesällskap :) Gillar oxå att cykla mtb :)

Hi Everyone,

Ville bare lige opdatere med, at jeg arbejder i Canada. Jeg arbejder for 3 foreskellige resorts i Banff området, og de mangler stadig meget arbejdskraft, og har spurgt om jeg kan skaffe flere til vinter sæsonen 12/13, hvis det skulle interessere nogen frem for at tage til Whistler.. Vores 3 resorts hedder, Sunshine Village, Lake Louise og Norquay.
Så skriv endeligt, hvis i kunne være interesseret i et mountain job i Canada..

Det er muligt at ansøge om følgende stillinger:
• Billetsalg
• Bus guides
• Pedel og Parkerings hjælp
• Butiksassistent
• Restaurant: Kok, tjener, køkkenmedarbejder mm.
• Hotel
• Gondol- og Lift operatør
• Børnehave-, Ski- og snowboard instruktører
• Ski- og snowboard udlejningen

Hej :) De låter jätte intressant!
Jag har tänk söka jobb på hotell, iså fall kan jag vara flexibel och både jobba i gym/wellness avdelningen och som servitris :) Men jag kan även tänka mig att jobba i skid och snowbord utdelningen eller som butiksassistent eller biljett fötsäljare :) Vet du du hur det är att få tag på boende?

IssaNess sa:
Hej :) De låter jätte intressant!
Jag har tänk söka jobb på hotell, iså fall kan jag vara flexibel och både jobba i gym/wellness avdelningen och som servitris :) Men jag kan även tänka mig att jobba i skid och snowbord utdelningen eller som butiksassistent eller biljett fötsäljare :) Vet du du hur det är att få tag på boende?
Hvis du er interesseret, så prøv at send mig en email på rikkeinbanff@gmail.com, så kan vi måske komme igang med jobsøgningen, da vi har arrangeret Skype Jobinterviews den 9. og 10. august med Lake Louise og den 13., 14. og 15. august er det interviews med Sunshine Village. Så det er ved at være sidste udkald.
Men Jobbene er jo i Banff, ikke Whistler.

Hejsan! Mitt namn är Emelie och jag är också intresserad att göra en säsong i Whistler :). Brukar resa själv men känner att det börjar bli lite tråkigt och hittade denna tråden angående resesällskap=) . Hoppas det inte är försent är ju redan november månad.

Tja jag en trevlig prick som sticker över den 10 december till Kanada har arbetsvisum så hade väll tänkt kombinera skid/snowboard åkning på någon ort har väll i första hand riktat in mig på Whistler.
Men än så länge har jag inte hitta något intressantboende eller jobb inte letat så mycket tänkte att det blir lättare när man kommer över..

Tänkte kolla om det fanns någon/några som åker över ungefär samtidigt? eller med er som redan är där!!
Så man får lite kontakter så här på förhand så man sliper sitta själv med en bira i handen de första kvällarna =) vi hörs å se…

Hej (: Är ensam tjej på 25 som tänkte åka över till Whistler runt jul och nyår! Tänkte stanna säsongen ut och absolut inte jobba! Letar boende för fullt och undrar såklart om det är någon mer som åker över då, om någon har boende ledigt osv?! :D

Tja, jag och 3 kompisar kommer åka till Whistler i början på maj för att cykla/jobba.

Är det någon mer som ska dit i vår oh stanna sommaren ut? Eller är det någon som redan är där oh kommer stanna under cykel säsongen?
Skulle vara snällt om det finns någon man kan ställa lite frågor till och kanske lära känna lite folk att cykla med :)

Tillbaka
Topp