Säsongen är inte helt slut (bilder Chamonix 3/5)

• Trådstartare Trådstartare FF
  • Start datum Start datum

FF

Aktiv medlem
Tänkte börja med att önska alla en riktigt glad sommar! Som alla vet har det varit en väldigt varm och snöfattig (åtminstone på lägre höjder) vinter i alperna. Man kan väl säga att det har varit sommar merparten av vintern här.

Nu när skidorna i mången chalet redan hamnat på hyllan, och de flesta skibums gett upp hoppet, bryts perioden av högtryck och jag får fira födelsedag på GM med lite puder. Bilderna är tyvärr tagna med mobilkameran, menmen.

Vi blev rätt sena upp på berget, skidutrustningen står knappast färdigpackad och klar nuförtiden. Vi började med att gå uppför trappan och längs kammen för att försöka hitta obesudlad snö att bemåla med vår egen skidkonst.
DSC00631.JPG

Här var det visst bara ett spår än så länge. Vi tog vänster ner där spåret på bilden börjar sick-sacka och hittade...
DSC00634.JPG

... den här gömman med pjäx-till-knä-djupt:
DSC00635.JPG

På väg upp i kabinen igen kollade vi in våra spår (mellan stenarna och längst lookers left ute i det öppna) och hade knappast något annat val än att göra samma sak igen. Vi hittade en liten linje skiers left om den vi tog först.
DSC00640.JPG

Sen var det dax för något annat, vi skråade in under vinddrivan så långt skiers left man kan komma på framsidan och hittade hit. Brant och bra med mycket snö som följde med på vägen ner..
DSC00642.JPG

DSC00645.JPG

På fjärde topp-vändan började molnen ansamlas. Vi gick upp på kammen och tog ett åk "vänster om stenen" på baksidan. Avslutade med en fika på terassen nere på mittstationen i solen för att runda av dagen.
DSC00651.JPG

Senast ändrad:
En Trip Report som skulle platsa på TGR. Jag är väl sjuk i huvet men jag längtar till nästa vinter...redan.

Nice nice.. säsongen är inte slut här i Tignes heller.. 30cm nysnö i förrgår.. och INGEN kvar i resorten, heeelt sjukt.. Ensam i nysnö - ja tack!

Hehe, ja jag hörde ni fått er beskärda del där nere... Polaren som mellanlanda där häromnatten var något överraskad när han fick rensa bilen från 20cm snö på morgonen..

Skönt med en bra avslutning. Efter en sjukt snöfattig säsong 2002 låg det 140 cm!! på Lognan 5 maj. Bara Marmot-liften öppen men på söndagen öppnade även Boucharden.

Bra tajmat att dra efter avslutning i GM på söndagen... Suck alltså. Hoppas alla Insteadare utnyttjade det!!

Runan: Nej bara ett ordentligt snöskred som man drog igång när man åkte, eftersom det var brant.

Peter, kommer du hit imorgon eller? Det är mulet idag... Men ingen toknederbörd än så länge vad jag märkt (ligger iofs i halvkoma efter gårdagen(kvällen)).

Söndag står jag garanterat på en alp-topp nära dig :) Förhandlingar pågår angående lördagen. Vi har en accelerator att dra igång så eventuellt blir det jobb imorgon... Hör av mig när jag vet.

Men peter, pa claes ohlsson saljer dom sana dar fina tidsstyrda strombrytare. Som man trycker ned tangenter pa i en cirkel for respektive timmar. Kanske kan ni bara anvanda er utav en sadan? ;)

Regnar nu... Prognoserna verkar inte riktigt vara ense om huruvida det kommer vara bra eller daligt vader imorn dock.

/Fredrik

Senast ändrad:
Tack för tipset! :) Ska hälsa min chef det. Tror det är precis det han vill höra just nu.

Lördagen är körd för min del, söndagen blir det däremot garanterat. Ses då!

Fan vad sweet, det var ju en välplanerad hemvända jag gjorde. Har du hört något om hur det var på aiguille du midi fronten? Kan tänka mig att alla sitter i cham just nu med ett självbelåtet leende..nej jag är inte bitter

Och det blev söndag. Och det var bra :) Blandad sikt, relativt tung snö på sina ställen men en avslutning med faceshots och orörda ytor hela eftermiddagen går det inte att klaga på. Inga bilder hamnade i min kamera, Fredrik kanske lyckades med några?

nope.. inget från igår... en liten bonusbild från idag istället, dock rutten kvalitet. 3e-spår i Grand Envers.
DSC00655.JPG

Hade mitt basta puderak i ar pa Glacier Ronde 7:e maj. Dock inga bilder. Fordel med att alla ar cykelmuppar har ar att man far ha bergen ifred. ingen fore och de enda akarna som kom efter var 6 timmar sena, sa fin kansla. Bra sno ingen vindpaverkan och liten lavinfara.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp