Säsongsjobb i St.Anton

Kentaknet

Ny medlem
Säsongsjobb i St.Anton
Hallå,

Nu har det efter många års lov-åk och längtande blivit dags för mig att göra en säsong i Alperna. Till nästa år tänkte jag dra ner med två polare till St. Anton. Vi har varit där tillsammans två gånger förrut och blev kära i åkningen, stämningen och festen.

Jag tänkte höra om det finns någon här som varit nere och gjort en säsong som kan rekommendera något jobb. Vi undrar lite huruvida det skulle varit möjligt att få jobb på Mooser eller KK, eller de mest plockar in locals. Afterski känns som en go arbetsplats med relativt sjysta tider. Är hotell ett bra alternativ annars?

Uppskattar alla svar

Vh Johan

Säsongsjobb i St.Anton
Tjena!

Är nyss hemkommen från en avbruten säsong i St.Anton pga en knäskada så ska se om jag inte kan svara på dina frågor!

Hmm vet inte riktigt vad jag ska rekomendera såhär på rak arm men resturangjobb brukar vara bra för mat brukar ingå. En ny resturang som heter Anthony's gav sina anställda mat varje dag tex, även de dagar du inte jobbade. Något som gör att du sparar in en del pengar.

Vad jag vet om KK så ingår boende i jobbet, vilket är sjysst så du slipper bry dig om det. Dock så blir det en hel del arbete på de ställen som har uteservering/ afterski. Jag jobbade på en resturang i backen och de dagar det var fint väder så var stället fyllt av folk och det var riktigt mycket att göra. Men vill du jobba på nått sånt eller liknande så passa på att åka runt och söka jobb så fort liftarna öppnar.

Vad som gäller de flesta jobb så är det svårt att få jobb om snön inte fallit. Ingen snö = inga jobb, så var det iaf för många detta året då snön kom rätt så sent. Så var på hugget när snön faller.

Lite andra tips jag såhär i efterhand som jag kan ge dig är att försöka fixa ett boende innan du åker ner. Detta var också min första säsong och vi hade lite problem att hitta säsongsboende som var bra. Jättemånga säsongsboenden var redan bokade när vi försökte hitta ett så vi fick nöja oss med ett svindyrt ruckel en bra bit från centrum.. Lärde känna några som bodde jättecentralt och betalade 200 euro mindre än oss och de hade fixat sitt innan de åkte ner!
Ha med så mycket pengar som möjligt ner. Man klarar sig om man är låg på cash men då får du jobba en del, och det är riktigt tråkigt att behöva jobba när alla andra lever livet!
Sista tipset är att uppdatera Tyskakunskaperna från grundskolan. Även om du inte kan så mycket tyska så uppskattas det, och om du kan flytande tyska så kan du välja och vraka mellan jobb. Så lite tyskakunskaper underlättar! Detta är sånna saker som jag iaf kommer tänka på till kommande säsong som jag nu i efterhand vet hade underlättat.

För övrigt så löser det sig alltid med jobben och boendena, allt beror på hur kräsen man är!

Jag kommer antagligen att återvända nästa vinter för det var helt underbart där nere, så vi kanske ses nästa vinter!

Fred ut!

Säsongsjobb i St.Anton
Tjaa! Jag ska försöka fylla i lite där Calle missade.

Ska du servera på KK's ska du nästan helt uteslutande vara söt blond tjej, jag utgår ifrån ditt nick och antar att du inte är det. ;) Men jag kan ha fel.
Plocka disk däremot är ingen omöjlighet.
Mooser vad jag vet, anställer bara tyskar. Har inte sett några andra där.

Sen är det ju även så, söka kan man alltid! Du kan inte få något annat än ett nej

Annars är diskare på hotell det vanligaste jobben bland killar vad jag vet iaf.
Även lättast att få. Har du tur får du riktigt bra tider så du kan åka skidor varje dag.

Håller med föregående talare om det med boendet! Sök hemifrån, vi betalar alldeles för mycket, för alldeles för lite!

Säsongsjobb i St.Anton
Tråkigt att höra med knäskadan. Hoppas rehabträning kan få dig på snön igen!

Restaurangjobb känns absolut som ett alternativ då det också faller mig lite i intresset. Antar dock att dessa jobb kan vara rätt krävande. Är sugen på att försöka få jobb på KK med tanke just på att de erbjuder crewhus. Jag vill också påstå med relativt mycket erfarenheter i bagaget att KK kan vara på en bra vecka med sol och fint väder bland de bästa afterski ställena i världen. Har inte varit i Anton denna säsongen men de skulle tydligen har gjort en hel del uppfräschningar.

När åkte du ner för säsongen på ett ungefär? Vi funderar på mitten på november. Hade en hel drös med polare som stack ner runt den femtonde november och alla de har bra jobb nu. De har för övrigt tagit över arbetet på Kandahar. :) En annan polare till mig började anordna "Swedish Night" detta året och detta ska tydligen ha blivit en succé.

Har du något bra tips på en hemsida där man kan finna säsongsboenden eller det är bara att googla runt lite? Antar att förberedelser innan är nödvändiga för att man skall få en lyckad säsong. :D

Har en liten annan idé om att söka jobb på några av intersport affärerna där nere. Har snart tre års erfarenhet som säljare på Stadium med god kunskap inom det alpina så tror jag hade kunnat få jobb. Frågan är bara om jobbet är särskilt underhållande i sig? När vi var där nere senast såg vi att de som jobbade på Intersport hade väldigt långa dagar.

Vi kan väl höras av längre fram så kan vi se om de blir en säsong för oss båda!

Ha det gött!

Säsongsjobb i St.Anton
Jag och min polare åkte ner den 13 november, vi läste att det var bäst. Dock hade vi tydligen rätt mycket otur för snön kom inte förens en månad senare, vilket var ovanligt vad vi fick höra! Men å andra sidan så var vi inte ensamma om det. Många som gjorde samma "misstag" som oss vilket resulterade i att det var många som var på hugget och de flesta säsongsboendena och jobben försvann direkt när snön började falla. Detta blev lite klurigare för de som kom senare, fanns inte så mycket att välja mellan. Dock så lärde man känna en massa goa människor i väntan på snön! För att summera så tycker jag endå att mitten av nov är bäst att åka ner!

Jag sökte jobb överallt och det generella svaret man fick när det gällde Skiduthyrning/ Skidbutik var att du skulle kunna tyska. Jättemånga tyska turister kommer och då kan dom inte förlita sig på engelskan, antagligen blir det ofta fel vid beställningar mm, så att kunna tyska är ett måsta för att jobba i butik och lite halvviktigt när det gäller uthyrning...

Säsongsjobb i St.Anton
Jag och en kompis har också planer om att dra ner till st anton nästa säsong. Om man nu ska fixa boende innan, är bästa sättet att fixa det på att ringa till någon turistinfo eller är det någon här som har en bra webbadress kanske?

Senast ändrad:
Säsongsjobb i St.Anton
Hallå!
Precis som er andra är jag lite sugen på att göra en säsong nere i Alperna och tänkt lite på Anton. Har gjort en säsong i Sälen som skidlärare, men har verkligen ingen aning om hur man går till väga om man vill jobba i alperna. Hur söker man jobb lättast? Kan man göra det redan nu? :)

Säsongsjobb i St.Anton
Jag vet inte om jag kommer med något nytt här men Hej! Jag är otroligt sugen på att träffa nya människor och det finns risk att jag avlider om jag inte får åka skidor. Kommer förhoppningsvis ha en medelstor budget, efter en sommar full av slit, att röra mig med så jobb är inte en nödvändighet.

Jag är 19 år och norrlänning, inte blond men rätt skön ändå. Har aldrig varit i alperna men åkt mycket på hemmaplan, har även gått skidlärarutbildning steg 1.

Åker själv så skulle gärna klämma mig in hos något härligt gäng vinterfantaster.

Vi kanske hörs då?
/Hannah-Maria

Snödjup

Tillbaka
Topp