Säsongsjobb utan att kunna språket?

Hallå! Är det någon som har koll på hur viktigt språket är när man ska söka jobb nere i alperna? Finns det några orter man kommer undan med att inte kunna ett ord tyska/franska? Håller på att reka lite inför kommande vintern! Tack på förhand! :)

Jag jobbade i skidbutik i Frankrike samt körde minibuss och kunde i princip följande ord på franska:

Hej, tå, pjäxa, hjälm, stav och skida samt skidglasögon.

Det fungerade bra ändå.

Beror lite på vad det är för jobb du är ute efter, för t.ex städ eller disk så räcker det ju att du kan göra dig förstådd med en handledare eller kollega och då är inte språket nåt större krux oavsett. Vill du däremot jobba i bar/servis, butik eller liknande så skulle jag säga att det absolut funkar, förutsatt att du söker dig till större orter som drar mycket gäster från många olika länder.

Jag har aldrig säsongat i Österrike så kan inte svara för det, men "svenneställena" (och de med många britter) i Frankrike är sällan några problem att hitta kneg. Däremot inte lika lätt på mindre ställen eller platser som främst har franska turister, eller för den delen barer/restauranger med stor andel franskspråkigt klientel.

Och en headsup om Frankrike: det är i princip omöjligt att få jobb som skidlärare här (pga stenhårda regler kring utbildning), så har du sikte på det så välj nåt annat alpland.

TL;DR: Absolut, googla skidorter med stor svensk/dansk/brittisk charternärvaro, där finns det alltid jobb.

Hallå! Är det någon som har koll på hur viktigt språket är när man ska söka jobb nere i alperna? Finns det några orter man kommer undan med att inte kunna ett ord tyska/franska? Håller på att reka lite inför kommande vintern! Tack på förhand! :)
www.duolingo.com
det finns andra liknande appar/sajter.
10min om dagen i ett halvår så fixar du bägge språken till hösten. ;)

I Zillertal/Mayrhofen går det utmärkt att få säsongsjobb på bara engelska. En australiensisk kille i en framstående snowboardbutik (GreenRoom) hade bott och jobbat där i fem säsonger och kunde ännu inte många ord tyska. Gissar att liknande gäller i stora delar av Österrike, åtminstone på de större orterna där de har många utländska turister.
Detta sagt så finns det förstås många fördelar med att kunna språket.

Japp, Verbier…..
Bara hos polisen du behöver kunna franska eller tyska…
Påminner mig: Det var en gång för länge sen.............
Ok, mitten på 80 talet då. Jag och en kompis är nere i Martigny över dan när vi blir inkastade i baksätet på en polisbil. På väg till stationen frågar jag dom om dom kan engelska. Nono blir svaret, då säger jag på svenska till kompisen nu pratar vi bara svenska för dom ljuger.
Nåväl efter en halvtimme i varsin cell blir vi utsläppta för vi är ju naturligtvis oskyldiga.
Hur kunde dom tro något annat om två så välartade små gossar.
Jag vet inte hur det är nu men på den tiden var polisens motto när det gällde säsongare: vi haffar först och frågar sen.

Påminner mig: Det var en gång för länge sen.............
Ok, mitten på 80 talet då. Jag och en kompis är nere i Martigny över dan när vi blir inkastade i baksätet på en polisbil. På väg till stationen frågar jag dom om dom kan engelska. Nono blir svaret, då säger jag på svenska till kompisen nu pratar vi bara svenska för dom ljuger.
Nåväl efter en halvtimme i varsin cell blir vi utsläppta för vi är ju naturligtvis oskyldiga.
Hur kunde dom tro något annat om två så välartade små gossar.
Jag vet inte hur det är nu men på den tiden var polisens motto när det gällde säsongare: vi haffar först och frågar sen.
Ja, jag vet vad du menar. Polisen knackade på en morgon och sökte mig då man fått för sig att jag gav skidlektioner svart (helt felaktigt!). Tack o lov hade jag gått några minuter tidigare för att hinna med första liften så det var ”bara” mina rumskamrater hemma, men de skulle absolut söka igenom hela lägenheten och sedan ha in dem på stationen…..
Värst var det för killen med samma efternamn som mig. Tog en bra stund innan de fattade att han inte var jag!😉

Konkurrensen från arbetskraft från Storbritannien är troligen lägre nu efter Brexit. De får nu bara visum för jobb i EU för 90 dagar i taget. Vilket kanske ökar behovet av engelsktalande säsongsarbetskraft från EU-länder som Sverige. Alltid något.

Snödjup

Tillbaka
Topp