Scarpa TX eller TX Pro? (Och vilken färg på fjäder

Palledaman

Ny medlem
Tjena!

Ska köpa mina första telisar nu och har bara det sista kvar, pjäxorna! Så frågan är som rubriken; vad är egentligen skillnaden mellan TX och TX Pro? Samma pris, lite olika färg? (Personligen är Pro snyggare)

Har jag fattat det rätt att Pro bara är en ny modell?

Anledningen att jag kör på Scarpa istället för Garnont Prophet är egentligen endast att man kan sätta dessa på en turbundning med.

Kommer köra kanske 70% pist och 30% offpist till att börja med! (Sen blir det mer offpist när jag blir bättre!)

Ok, någon som vet?

Edit: Vilken färg på fjäder ska jag ha? Blå (Medium).
187 väger ca 80kg!

Senast ändrad:
Scarpa TX och TX Pro är inte samma sko. TX har 3 spännen medens TX Pro har 4 spännen och är styvare. Både TX och TX Pro har gåläge samt TLT-inserts för användning med t.ex. Dynafit, Plum och Onyx bindning.
Finns också en modell som heter TX Comp. Comp har 4 spännen, gåläge och Booster-strap. Är flexmässigt styvare än TX Pro men saknar dock TLT-inserts. Mer tänkt för att användas i pist eller för den som verkligen vill ha en styv sko till lössnö åkning men som klarar sig utan TLT-inserts.
Se: http://en.scarpa.net/products/snow/

Ang. fjädrarna så är det lite utav en smaksak men i regel så kör de flesta herrar blå fjäder och de flesta damer samt lättare herrar grön fjäder. I utgångspunkt så skulle jag säga att du ligger på ca 3-4 på den blå fjädern.
Se tabell här: http://www.garmontusa.com/ntnpowertubes.html

Senast ändrad:
Uppdaterade medans du skrev, 70% pist i början blir det. Kanske ska satsa på Pro då eftersom dom är lite styvare (Mäste väl bli bättre om jag ska sätta dom i ett par dynafit någon gång ibland med?)

Eller känns det helt fel att åka vanligt på dessa skor?

Du känner säkert till att iallafall Crispi Evo, går att använda i vanlig slalombindning, således går den att använda med Markers turmodeller osv... Antar att Scarpa sulorna fungerar på samma vis.
Beror lite på hur du definierar turbindning.

Palledaman sa:
Uppdaterade medans du skrev, 70% pist i början blir det. Kanske ska satsa på Pro då eftersom dom är lite styvare (Mäste väl bli bättre om jag ska sätta dom i ett par dynafit någon gång ibland med?)

Eller känns det helt fel att åka vanligt på dessa skor?
Tror att TX Pro skulle lämpa sig bra för dig. Då har du också möjligheten att använda dom i ett par Dynafit bindningar om du skulle vilja. Har kompisar som använder sina TX Pro i både Dynafit och t.o.m. vanliga alpinbindningar och det fungerar bra. Lite ovant i början att ha böjningen i tådelen men det är en vanesak som du snabbt vänjer dig vid.

TLT då om vi ska vara korrekta!

Kan bara få tag på Scarpa och Garmont, därför har jag bara kollat på dom!

Men gött, tack Broddan för snabba och bra svar!

Men hur är det med fjädern då? Vilken färg tror ni på? 80 kg, 187. Blir troligtvis ett par Zag Big undertill!

Palledaman sa:
TLT då om vi ska vara korrekta!

Kan bara få tag på Scarpa och Garmont, därför har jag bara kollat på dom!

Men gött, tack Broddan för snabba och bra svar!

Men hur är det med fjädern då? Vilken färg tror ni på? 80 kg, 187. Blir troligtvis ett par Zag Big undertill!
Som jag skrev i ovanstående inlägg. Rekommenderar dig blå fjäder och att ställa den på ca 3-4 i skalan 1-5.
Se tabell själv: http://www.garmontusa.com/ntnpowertubes.html

Tillbaka
Topp