Scarpas storlekar

SanK

Ny medlem
Scarpas storlekar
Hej Freeride,

Jag ska precis köpa mitt första telemark-set. Internet är avläst och det blev till slut ett par Dynastar Legend 8000 + Rottefella Cobra R8 och ett par Scarpa. Är en van skidåkare men har aldrig stått på ett par telemark. Det mest vettiga vore ju att gå till en fysisk person och köpa ett par halvdassiga begagnade saker, men det är ju ingen sport i det liksom. Därför beställer jag nu allt från någon av ett par utvalda butiker på nätet. Nåväl

Min fråga gäller nu pjäxorna. Jag tittar nu till slut på antingen Scarpa T2X eller T1. Kör jag på T2X så underlättar det köpet avsevärt, samtidigt som det blir väldigt mycket billigare. Jag antar att den inte är helt värdelös och mjuk jämfört med T1 (behöver pepp)? Troligtvis kommer jag ändå inte kunna pressa dem till det yttersta under de första timmarna.

Del två och den verkligt trängande frågan: Är det någon som vet hur det står till med Scarpas storlekssystem? Internet säger att man både ska dra bort och lägga till 0,5 i storlek, detta pga av att Scarpa har arbetat om sitt system. Nu kör jag med 28,5 Salomon och ungefär 44 i vanliga skor. Enligt listan på http://www.telemark-pyrenees.com/shop/article_info.php?articles_id=21 så ska jag då ha storlek 29. Men enligt en tabell från Scarpa så ska jag ha 28. Jag känner att jag litar mer på den första iom deras fina motivering och eftersom att jag inte har en aning om hur gammal Scarpas tabell var. Den var ganska ful iaf.

Lång text blev det också

Senast ändrad:
Scarpas storlekar
Nu kanske det blir lite motsägelsefullt mot föregående talare men jag kör 27,5 i lange och salomon och mondo 28 i scarpa t1 från 06/07, har provat ny modell och märkte ingen skillnad i längden, däremot kändes dom lite bredare men det kan vara inbillning! Tycker också att t1 är ett bättre val om du mest ska åka utför och inte knata så mycket, högre och stabilare!

Scarpas storlekar
Haha, men då tror jag att jag satsar på T1 iaf. Testar med 29 och så får vi se hur det funkar.
Vad är skillnaden mellan T1 Standard och T1 Intuition? Har det med innerskon att göra? Standardversionen är något dyrare än Intuition. Hm

Men tack så mycket

Senast ändrad:
Scarpas storlekar
Tror jag borde passa det! Intuition är ju dyrare egentligen, så det är väl bara att tacka och ta emot..blir lite hemmameck i ugnen efter vad jag kan läsa mig till! Lycka till!

Scarpas storlekar
Problemet med att köra 29 i ditt fall är att du går upp en storlek i skalet.
För att jämföra - jag kör 29 i slalompjäxor och 28.5 i scarpa eftersom det är samma skalstorlek men en mindre innersko.
27,5 och 28 är samma skalstorlek (typ).
Kör du Intuition så är det en lättare och rätt varm innersko som man värmer för att forma efter foten, kan varmt rekommendera den.

Scarpas storlekar
Efter lite mätande av fötter så kom experten fram till att jag skulle ha 29. Beställde det sista paret på telemark-pyrenees.com

Skidor och bindningar beställer jag däremot från Sport-Conrad. Då dyker ju frågor som skostorlek och sånt upp. Det ska ju inte vara lätt att köpa skidor.

Någon som har längden på ett par T1:or storlek 29? Hittar inte info någonstans.
Antar att jag väljer 3-pin (Telemark Standard) vad det nu innebär.
Binding size får väl bli Large.
Annars kan jag gå bort till Alpingaraget och få dem monterade. Men det skulle ju vara lite jobbigt och samtidigt kosta några kronor extra.

Varför kan det inte vara lätt

Tillbaka
Topp