Schweiz med Nortlander

Schweiz med Nortlander
Kikar på att åka med Nortlander till Schweiz med tåg. Lutar åt Zell am See men hade gärna tagit emot lite feedback från er som varit där och har erfarenhet.

Jag, min fru och vår son på 8 år som ska åka! Vi har åkt mkt i svenska fjällen senaste åren men vill vidga vyerna lite. För nackdelar och tips mottages tacksamt 🙏🏼

Edit, vi siktar på att åka runt nyår!
Risk för lite snö så tidigt på året? Åkning över 2.000 möh?

Senast ändrad:
Schweiz med Nortlander
Zell am See ligger väl iofs i Österrike? Vid nyår är det nog natursnö i de flesta av alpernas pister och dalar. Men det kan vara ganska kallt och blåsigt. Dessutom är jul/nyår absolut högsäsong vad gäller efterfrågan i de flesta skidorter, så priserna är som högst och urvalet som lägst. För dem som ska göra sin första alpresa brukar jag rekommendera att åka till ett snö- och solsäkert ställe i början av mars.

Schweiz med Nortlander
Zell am See ligger väl iofs i Österrike? Vid nyår är det nog natursnö i de flesta av alpernas pister och dalar. Men det kan vara ganska kallt och blåsigt. Dessutom är jul/nyår absolut högsäsong vad gäller efterfrågan i de flesta skidorter, så priserna är som högst och urvalet som lägst. För dem som ska göra sin första alpresa brukar jag rekommendera att åka till ett snö- och solsäkert ställe i början av mars.
Gick lite snabbt men menade såklart Österrike!
Önskar tips på familjevänlig åkning och tar tacksamt emot andra förslag på byar/ställen för åkning under första veckorna på året

Schweiz med Nortlander
Om ni föredrar tåg så är Zillertal ett bra ställe att börja på. Prisvärt, familjevänligt område. Trevliga tyrolerbyar. Många olika slags skidåkning att välja på inklusive en glaciär.

Senast ändrad:
Schweiz med Nortlander
Håller med. Riktigt bra skidåkning i Zillertal, och om det skulle vara dålig snö så kan man alltid lita på Hintertux. Enda minuset är att byarna kanske inte har så mycket alpkänsla.

Sölden/Gurgl är också bra alternativ. Eftersom Ötztal är stort är boende förvånsvärt prisvärt, trots toppklass på backar.

Serfaus är min personliga favorit dock. Väldigt familjevänligt och mysigt, utan att tumma på bra skidåkning. Kan vara knepigt att hitta prisvärt boende dock.

Både Sölden och Serfaus nås enkelt med tåg plus kort busstransfer.

Schweiz med Nortlander
Om ni åker vecka 2 kan du boka boende strax innan resa beroende på snöläge. Boka tåg till Innsbruck så kan ni enkelt ta er vidare med lokal/regionaltåg till slutdestinationen. Jag bokade en lägenhet för 4 pers i St Anton 10 min från lift för EUR 1,500 tre dagar före avresa 2024.

Schweiz med Nortlander
Ötztal är väl pisskallt denna tiden på året, med mycket nordvänt? Skribenter här på forumet kallar väl det för Kölden? Men själva åkningen bör vara finemang :)
Exaktemente!
Kring Nyår väljer man alporter med sydvända skidområden för trevliga lunch- och fikapauser då också. Till fjällen åker man kring Nyår….. inte alls…🥶;)

Tillbaka
Topp