schysst skaljacka

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 46546
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 46546

Guest
schysst skaljacka
Har någon schyssta tips om följande jacka.

Skaljacka med HÖÖÖG krage som går upp till näsan. Det är för jävla trista att sitta lift när det blåser pisskallt och snöar. Helst tre lager gore-tex för att slippa ett svettigt meshfoder och ingen insulation eller värmefoder. Armpit ventilation är osså en nödvändighet.

Shoot! =)

schysst skaljacka
Vår väl tipsa om den jacka som jag har, en Millet K-jacket, tycker nästan att kragen går lite för högt upp, inga problem att vika ner näsan under kanten när det blåser som mest.

3-lager GoreTex XCR är det också. Armpit antar jag är ventilation under armarna? vilket den har.
Inte jag på bilden men den visa att jackan är ganska hög
k-jkt-0505red.jpg

Observera dock dom franska storlekarna som inte är anpassade för muskulösa nordbor ;)

Jackan _kan_ finnas på naturkompaniet i Lund dock inget som alla nk-butikerna tar in tror jag.

schysst skaljacka
Hur små är franska storlekar då? Jag själv är 175 lång och inte alls speciellt muskulös då jag är väldigt lat. =) Tror du att typ en Small funkar för mig? Jag gillar inte bylsiga jackor men absolut inte heller för små som inte går att röra sig i.

Och jo. Har jackan en massa svart glänsade grejs på ryggen?

Tack för tipset förresten.

schysst skaljacka
craft edge jacket är en skaljacka med ganska hög krage. den har dock inte goretex men något annat material som drar ut fukt och luftar men samtidigt är vatten och vindtätt. stirra dej inte blind på att dte ska vara gore tex, finns massa andra bra vattentäthetsmaterial som luftar och så. grejen med gore tex är att det är ett eget varumärke.

schysst skaljacka
Jag kör en Peak PackLite. Den är helsvart och jävligt bra. Lätt att peta ner näsan under och inte så där bylsig som "coola" jibbers vill ha. Dock så springer kostnaden iväg ganska lätt.

Och v-larsson har lite fel. Goretex är ett varumärke som har patent på just hur det är uppbyggt. Än så länge är inte patentet släppt och därför finns det inget som är lika bra ute på marknaden. Goretex berstår av 7000 små porer/kcm som släpper ut små partiklar som svett och luft, men inte in större som vattendroppar och sånt.

Stirra dig blind på Goretex, det är det bästa. ;)

schysst skaljacka
Kolla in produkterna från Klättermusen, deras skaljackor brukar vara av sådant snitt att kragen är väldigt hög, samt en luva som nästan bildar vad som kan liknas som en strut när den är uppfälld. Detta fenomen håller blåsten borta från ansiktet.
Vad gäller material är jag för lat för att kolla upp huruvida de erbjuder modeller med tre-lagers GoreTex, men jag tror att så är fallet.
Dock är Klättermusen dyra, men de är genomtänkta jackor på alla sätt och vis. Om de är snygga eller inte är väl upp till var och en, men för situationer som kräver bra hanterbarhet är det fina grejer.

Tillbaka
Topp