Scott aztec , 1080?

palm-er

Ny medlem
Scott aztec , 1080?
Hej påer, ska köpa nya skidor nu inför vintern. Just nu lutar det åt ett par skott aztec (förra årets) med en salomon s- 810 bindning, ett par lange fit and fun pjäxor för totalt 5500 kr och då får jag även med stavar. Är detta billigt och är det en bra skida för mig? Jag väger 60 kg är 178 cm lång och en ganska god åkare. Skidan ska användas till svenskåkning, med mer inriktning på pist och park än offpist..men den ska funka hyffsat i "svenskoffpist" också.

Ge gärna tips på andra skidor som ni tror kan passa mig och min åkning samt var man kan köpa dem...billigt

Scott aztec , 1080?
ja , va fasen, jag kör med ett par 1080 från förra året och dom funkar ju..men annars är ju ross scratch ett hett tips...du kan ju välja vilka scratch du vill..
men, jag tror att scotten kan fungera riktigt bra..lycka till i backen i vinter!

Scott aztec , 1080?
aztec är ju för tyngre åkare, p3 är ungefär samma skida men för lättare åkare. du kan ju kolla upp lite mer om hur p3 känns med nån som har testat dom :P

Scott aztec , 1080?
Scotten är väl att rekommendera om du vill ha lite bättre pistegenskaper, detta beroende på att den är lite vridstyvare än 1080. I gengäld är 1080 bättre i parken, dessutom är den helt twintip. Aztec skidan är ju en inte fullt uppböjd i bakändan. Så gillar du att snurra och landa fakie så är ju 1080 ett bättre val. I offpisten är de nästan likvärdiga med liten fördel åt aztec (måttena på skidorna e nästan identiska) men scotten har större och bredare spets vilket ger mer flyt i offpisten.

Man kan väl sammanfatta det så här:
Aztec: Mer fartstabil och lite hårdare, men funkar även för kortare sessions i parken. Alldeles utmärkt för svenska offpist förhållanden.
1080: Lite mjukare och därför inte riktigt lika fartstabil, men däremot ruggigt skön att handha i luftfärden. Helt okej i offpisten.

Sedan handlar det ju givetvis vilken åkstil man har.

Jag har kört på bägge skidorna säsongen som gick, scott-skidan som telis och salomon som alpin...

Tillbaka
Topp