Scott Scrapper monteringspunkt?

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Tjoflöjt! Fick hem ett par Scrapper idag, har letat som en galning på nätet efter monteringspunkt på dessa.
Hade mina Rocker2 på -3 men Scrappern har ju helt annan rocker shape så vad säger ni experter?

Är ju så otydliga markörer på skidan, första markören "BMP" (som jag inte vet vad det står för) sen +1, +2 och +3 framåt från BMP. BMP ligger 9 cm bakom det jag har mätt ut som mitten på skidan (true center?)
Oerhört tacksam för svar då första snön har fallit i Åre och snart dags för premiär på Scrappern! :D

Hade gött åk kött!

Jag körde mina Nordica Patron som är snarlika i rockerprofil på -6cm från TC. Dom gick kanonbra där, men jag hade gått fram lite till om jag hade gjort om det idag. -3 tycker jag är för aningen långt fram på den typen av shape. -4 om du var helt nöjd med dina Rocker2 och -5 om du vill gå lite mer mot konservativ stance är mitt förslag.

BMP? Kan det vara Big Mountain Point?

Okej tack för tipsen! Får inte ens svar från Scott ang. detta så stort tack!

Men säg att jag sätter dem på -5. Då är det alltså 1cm framför +3 på skalan, så de känns ju lite fel/nojigt att montera den framför själva skalan, vill ju att skidan ska uppträda sig som den är uppbyggd så att gå framför skalan känns ju som att skidan kan uppträda sig felaktigt?
Är rädd för om ja monterar för långt fram så skidan wobblar och kännas ostabil som mina r2 gjorde när ja hade dem på -2

Ja det låter ju troligt!

Min mätning på true center (-9) kan ju också vara felaktig, mätte från tip till tail och tog hälften där bara, vet inte om det är rätt sätt heller.

Fick nu svar från Scott´s kundtjänst och det lyder:

Jag skulle rekommendera dig att utgå från BMP strecket på skidan och flytta fram två cm (skidan ska vara utmärkt med 1,2, och 3 cm framför BMP). Så har de flesta av teamåkarna monterat och vi har monterat testskidor på det viset och upplever att de är bäst.

Pratade med åre skidsport också, de tyckte +3cm från bmp och jag tycker det låter lite långt bak med +2 så jag tror ja kör på +3!

Vill ju egentligen gå på din Rekomendation
@MnO +5, men är som sagt nojig över att skidan ska uppträda sig felaktigt då. Får väll montera om dem om jag känner att det blir för långt bak.

Alltid ett gissel med tillverkarnas egna skalor. När man diskuterar är det alltid enklast att ange TC som utgångspunkt, vilket precis som du har mätt avser mitten på skidan mätt från tip till tail.

+5 är alltså inte aktuellt, men -5cm. På Scottskalan är då +3 alltså samma sak som -6, vilket jag också gillade på Patron. Det kommer att fungera fint. Sätt dit bindningen på +3 och kör.

MnO sa:
+5 är alltså inte aktuellt, men -5cm. På Scottskalan är då +3 alltså samma sak som -6, vilket jag också gillade på Patron. Det kommer att fungera fint. Sätt dit bindningen på +3 och kör.
Okej, då kör jag på det! Stort tack för hjälpen!

Tillbaka
Topp