Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Se hit ni som har Mantra och Gotama.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 248256" data-attributes="member: 12152"><p>Tack, Hasse för att du klargjorde saken med ett så talande test. Det är inte ofta forumskribenter har tillgång till den där typen av resurser för utredande i utrustningsfrågor!</p><p></p><p>Mitt par (diskuteras av mig själv här: <a href="https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=34356" target="_blank">https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=34356</a>) var alltså inget måndagsex, utan snarare en medeldålig representant för årets upplaga av Mantra. </p><p></p><p>För den som tvekar över om det har betydelse för åkningen kan jag ju bara hänvisa till MM:s inlägg ovan. Det är helt enkelt en jädrans skillnad och en skida som inte är platt kan bete sig hur fasen som helst i balans och grepp. Är belaget konvext går det inte att få skidan att betta. Man kan slipa 85 grader och sylvasst och det händer ändå ingenting. Bottenvinklarna (planslip och hängning) är de totalt dominerande egenskaperna för trimningen av en skida. Även en orutinerad åkare hade känt stor skillnad på mina Mantra innan och efter den grundpreparering som utfördes under skidtestarhelgen. Varken Mantra eller Gotama är ju några rena puderlagg, så jag rekommenderar definitivt alla ägare till dessa skidor att kontrollera planheten på belaget. Det gäller iofs alla andra också. </p><p></p><p>Orsaken är antagligen att takten i produktionsprocessen är för hög. Förflyttningen från Tyskland till Kina har säkert inneburit effektiviseringar i olika steg i produktionen. Det går troligen snabbare från råmaterial till färdig skida nu. Säga vad man vill om att flytta produktion till Asien, men en sak är säker: Det går undan i kinesiska fabriker.</p><p></p><p>Skidorna får då inte ligga och härda ut ordentligt efter pressning, utan körs i en planslip för tidigt. Skidan blir i det läget helt plan, men sen under transport och lagring sker ytterligare härdning, vilket påverkar spänningarna i laminatet. Resultatet blir ett ojämnt belag, precis som det nämns här. Byggkvaliteten verkar det inte vara något fel på, men man hade önskat att skidorna kunde få ligga och "mogna" ett tag innan de körs i planslipen på fabriken. Effekten blir naturligtvis större på bredare skidor och det är orimligt att kräva att alla par ska vara helt perfekta. Så blir det aldrig. Men man borde iaf få skidorna i ett acceptabelt skick från fabrik. </p><p></p><p>Dina testresultat överrenstämmer väl med mina erfarenheter, Hasse, förresten. Mina Mantra gick i slipen motsvarande 8 normala planslipningar, och jag är ändå inte helt nöjd med hur det ser ut. Jag skulle ha låtit dom ta ett par varv till.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 248256, member: 12152"] Tack, Hasse för att du klargjorde saken med ett så talande test. Det är inte ofta forumskribenter har tillgång till den där typen av resurser för utredande i utrustningsfrågor! Mitt par (diskuteras av mig själv här: [URL]https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=34356[/URL]) var alltså inget måndagsex, utan snarare en medeldålig representant för årets upplaga av Mantra. För den som tvekar över om det har betydelse för åkningen kan jag ju bara hänvisa till MM:s inlägg ovan. Det är helt enkelt en jädrans skillnad och en skida som inte är platt kan bete sig hur fasen som helst i balans och grepp. Är belaget konvext går det inte att få skidan att betta. Man kan slipa 85 grader och sylvasst och det händer ändå ingenting. Bottenvinklarna (planslip och hängning) är de totalt dominerande egenskaperna för trimningen av en skida. Även en orutinerad åkare hade känt stor skillnad på mina Mantra innan och efter den grundpreparering som utfördes under skidtestarhelgen. Varken Mantra eller Gotama är ju några rena puderlagg, så jag rekommenderar definitivt alla ägare till dessa skidor att kontrollera planheten på belaget. Det gäller iofs alla andra också. Orsaken är antagligen att takten i produktionsprocessen är för hög. Förflyttningen från Tyskland till Kina har säkert inneburit effektiviseringar i olika steg i produktionen. Det går troligen snabbare från råmaterial till färdig skida nu. Säga vad man vill om att flytta produktion till Asien, men en sak är säker: Det går undan i kinesiska fabriker. Skidorna får då inte ligga och härda ut ordentligt efter pressning, utan körs i en planslip för tidigt. Skidan blir i det läget helt plan, men sen under transport och lagring sker ytterligare härdning, vilket påverkar spänningarna i laminatet. Resultatet blir ett ojämnt belag, precis som det nämns här. Byggkvaliteten verkar det inte vara något fel på, men man hade önskat att skidorna kunde få ligga och "mogna" ett tag innan de körs i planslipen på fabriken. Effekten blir naturligtvis större på bredare skidor och det är orimligt att kräva att alla par ska vara helt perfekta. Så blir det aldrig. Men man borde iaf få skidorna i ett acceptabelt skick från fabrik. Dina testresultat överrenstämmer väl med mina erfarenheter, Hasse, förresten. Mina Mantra gick i slipen motsvarande 8 normala planslipningar, och jag är ändå inte helt nöjd med hur det ser ut. Jag skulle ha låtit dom ta ett par varv till. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Se hit ni som har Mantra och Gotama.
Tillbaka
Topp