Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Se hit ni som har Mantra och Gotama.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 249428" data-attributes="member: 12152"><p>Nu förstår jag inte vart du vill komma. Menar du att vi har haft fel i hela tråden och att alla Völkl är perfekt plana från fabrik?</p><p></p><p>Om dom är plana redan innan är det ju inga problem och då hade den här tråden aldrig uppstått. Man kan säkert ha tur och få ett bra par, men tro mig, mina Mantra 191 06/07 var INTE ENS NÄRA plana från fabrik och dom är fortfarande inte helt hundra, trots en omfattande slipning. Det kändes tydligt i åkningen OCH syntes ännu tydligare vid kontroll med stålsickel. Nu är det tillräckligt bra för att man inte ska känna några defekter i åkningen, och man kan aldrig räkna med att ett par bredlagg blir lika bra preparerade som ett par racingskidor. Jag slipade i en mycket rutinerad butik i Åreområdet och de konstaterade samma sak och var förvånade över hur oplan skidan var. </p><p></p><p>Det finns som jag ser det tre alternativ: </p><p></p><p>1. Du/butiken har haft tur och fått plana skidor, eller så har jag, Hasse och de som valde ut skidor till skidteststurnen från Völkl haft otur och fått dåliga exemplar.</p><p></p><p>2. Skidorna är fortfarande inte plana, trots att du säger att dom är det. Inget ont om dig specifikt, men jag skulle helt gissningsvis efter egna erfarenheter kunna dra till med att minst 90% av all personal inom handeln som sysslar med skidåkning har en skrämmande dålig koll om du jämför med de mest kunniga på det här forumet.</p><p></p><p>3. Du/ni har en slip som planar en skida med så tydligt skåligt/konvext belag på en enda slip, dvs att den tar lite för mycket.</p><p></p><p>Jag måste faktiskt tvivla lätt på vad du säger och jag tror att alternativ två är det mest sannolika. Faktum är att ytterst få skidor i det aktuella breddsegmentet är så plana så att man med kraft kan hävda "det är klart att dom är". Jag har tex haft sju par Salomon AK Rocket Lab de senaste tre säsongerna och bara ett par har varit bra från fabrik. Det är klart att man TROR att dom är det, men om man kollar så är väldigt många bredlagg inte helt perfekta. Det gäller i synnerhet i bak- och framände. Har du verkligen kontrollerat att tex den sista decimetern längst fram inte är skålig? Kolla kanten noga efter en (ytterst lätt) planslip. Ser du fortfarande den diagonalgående orginalstruktur i kantstålet som Völkl har på sina skidor så har slipen inte tagit perfekt hela vägen fram. Kolla igen och återkom.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 249428, member: 12152"] Nu förstår jag inte vart du vill komma. Menar du att vi har haft fel i hela tråden och att alla Völkl är perfekt plana från fabrik? Om dom är plana redan innan är det ju inga problem och då hade den här tråden aldrig uppstått. Man kan säkert ha tur och få ett bra par, men tro mig, mina Mantra 191 06/07 var INTE ENS NÄRA plana från fabrik och dom är fortfarande inte helt hundra, trots en omfattande slipning. Det kändes tydligt i åkningen OCH syntes ännu tydligare vid kontroll med stålsickel. Nu är det tillräckligt bra för att man inte ska känna några defekter i åkningen, och man kan aldrig räkna med att ett par bredlagg blir lika bra preparerade som ett par racingskidor. Jag slipade i en mycket rutinerad butik i Åreområdet och de konstaterade samma sak och var förvånade över hur oplan skidan var. Det finns som jag ser det tre alternativ: 1. Du/butiken har haft tur och fått plana skidor, eller så har jag, Hasse och de som valde ut skidor till skidteststurnen från Völkl haft otur och fått dåliga exemplar. 2. Skidorna är fortfarande inte plana, trots att du säger att dom är det. Inget ont om dig specifikt, men jag skulle helt gissningsvis efter egna erfarenheter kunna dra till med att minst 90% av all personal inom handeln som sysslar med skidåkning har en skrämmande dålig koll om du jämför med de mest kunniga på det här forumet. 3. Du/ni har en slip som planar en skida med så tydligt skåligt/konvext belag på en enda slip, dvs att den tar lite för mycket. Jag måste faktiskt tvivla lätt på vad du säger och jag tror att alternativ två är det mest sannolika. Faktum är att ytterst få skidor i det aktuella breddsegmentet är så plana så att man med kraft kan hävda "det är klart att dom är". Jag har tex haft sju par Salomon AK Rocket Lab de senaste tre säsongerna och bara ett par har varit bra från fabrik. Det är klart att man TROR att dom är det, men om man kollar så är väldigt många bredlagg inte helt perfekta. Det gäller i synnerhet i bak- och framände. Har du verkligen kontrollerat att tex den sista decimetern längst fram inte är skålig? Kolla kanten noga efter en (ytterst lätt) planslip. Ser du fortfarande den diagonalgående orginalstruktur i kantstålet som Völkl har på sina skidor så har slipen inte tagit perfekt hela vägen fram. Kolla igen och återkom. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Se hit ni som har Mantra och Gotama.
Tillbaka
Topp