Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Se hit ni som har Mantra och Gotama.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 252621" data-attributes="member: 12152"><p>Völkl använder lite olika belag beroende på vilka skidor det är. Butiksracelagg, övriga dyra pistmodellerna OCH Mantra (som enda friåkningsskida) har Electra 3000. Det är 1,2mm tjockt i original har jag för mig. Jag har hört siffran 1,5mm någonstans också... jag är osäker där, men tjockare än så är det iaf inte. Electra är ett high molecular weight base, vad det nu heter på svenska. Det innebär ett högpresterande belag som är mjukare och som absorberar mer vax.</p><p></p><p>Mellanprisskidor och neråt i pist- och allroundsegmentet har ett enklare och hårdare belag som heter Okulen 3000. Det har samma tjocklek som Electra 3000. Okulen ger sämre glid, speciellt i höga eller låga temperaturer och en tydligt sämre vaxabsorbtion. </p><p></p><p>Gotama, Karma och alla andra friåkningsskidor UTOM Mantra har ett belag som kallas "Double thickness Okulen 3000". Det är alltså följaktligen ungefär 2,5mm tjockt.</p><p></p><p>(se Völkl´s butiksmanual)</p><p></p><p>Med Mantran får man alltså ett bättre belag rent prestandamässigt än om man väljer tex Gotaman, men samtidigt får man en sämre motståndskraft mot stenar. Man kan ju bara stilla undra varför Völkl inte drar dit dubbelt Electra-belag istället på Mantran för att få både bra prestanda och bra hållbarhet, men det kanske har ekonomiska grunder. Jag hade iaf gärna betalat en hundring extra för dubbel belagtjocklek. Mer lär det inte handla om med tanke på hur stora volymer dom köper in.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 252621, member: 12152"] Völkl använder lite olika belag beroende på vilka skidor det är. Butiksracelagg, övriga dyra pistmodellerna OCH Mantra (som enda friåkningsskida) har Electra 3000. Det är 1,2mm tjockt i original har jag för mig. Jag har hört siffran 1,5mm någonstans också... jag är osäker där, men tjockare än så är det iaf inte. Electra är ett high molecular weight base, vad det nu heter på svenska. Det innebär ett högpresterande belag som är mjukare och som absorberar mer vax. Mellanprisskidor och neråt i pist- och allroundsegmentet har ett enklare och hårdare belag som heter Okulen 3000. Det har samma tjocklek som Electra 3000. Okulen ger sämre glid, speciellt i höga eller låga temperaturer och en tydligt sämre vaxabsorbtion. Gotama, Karma och alla andra friåkningsskidor UTOM Mantra har ett belag som kallas "Double thickness Okulen 3000". Det är alltså följaktligen ungefär 2,5mm tjockt. (se Völkl´s butiksmanual) Med Mantran får man alltså ett bättre belag rent prestandamässigt än om man väljer tex Gotaman, men samtidigt får man en sämre motståndskraft mot stenar. Man kan ju bara stilla undra varför Völkl inte drar dit dubbelt Electra-belag istället på Mantran för att få både bra prestanda och bra hållbarhet, men det kanske har ekonomiska grunder. Jag hade iaf gärna betalat en hundring extra för dubbel belagtjocklek. Mer lär det inte handla om med tanke på hur stora volymer dom köper in. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Se hit ni som har Mantra och Gotama.
Tillbaka
Topp