Vad har man i timman som skidlärare då? Antar att det beror på vilken grad man har. Passa rikingars barn =låg lön. Lära rikingar att svänga= lite mer. Lära samma rikingar att åka offpist=ändå lite mer? Sen kommer det väl med en del dricks i detta, men det kan man inte räkna till lönen.
Ja du, det beror precis på som du säger hur mycket utbildning/erfarenhet man har av yrket sedan tidigare. Man tjänar generellt sett bättre som skidlärare i Whistler än på de andra jobben som IW tillhandahåller. Lönen i Kanada är ofta minimilöner, och de ligger runt 8-9 CAD, vilket är sjukt dåligt. Jag har SLAOs tre första steg, och hade två säsonger i ryggen när jag jobbade första säsongen i Whis, då tjänade jag 14,7 CAD i timmen. I år, inräknad förra årets säsong i Whistler tjänade jag 16,4 CAD, så lönen går upp raskt om man är återkommande personal.
Du för ett bra resonemang om lönen, men det stämmer inte riktigt när det gäller var man tjänar mest. Naturligtvis beror detta på hur mycket erfarenhet man har så vi kör några olika scenarion.
1. Ingen erfarenhet alls/Du skaffar steg 1 på plats. Då kommer du naturligtvis inte få jobb bland off-pist skolorna, utan får börja med minis(3 och 4 åringar). Man får extra påslag på grundlönen eftersom att det är ett mer "krävande" jobb, alltså byta blöjor och torka rumpor.
2. Om man från början var i min situation så tjänar man ganska mycket samma i lön var man än jobbar. Grundlönen är samma oavsett i vilken POD(avdelning) man jobbar i. Jobbar man KIDS har man extra, och igen jobbar man minis ytterligare 0,75 CAD i timmen extra.
3. Har man jobbat i Whistler många år/Har mycket erfarenhet så hamnar man ofta i privatskidskolan. Grundlönen är densamma som om du hade jobbat i grupp med samma erfarenhet(barn eller vuxna, exklusive påslag.).
Summar summarum. Man tjänar mer i LÖN om du jobbar med barn, högre lön och en betald lunchtimma varje dag(du tar med kidsen till ett hus och ger dem käk!) och tjänar i vissa fall ganska bra dricks. Men ska du tjäna riktiga pengar så är det som överallt annars, privatskidskola som gäller eftersom dricksen är så sjukt mycket bättre där än vad de är när du kör grupp!
Hoppas det bringade klarhet!
Jag ifrågasätter inte möjligheterna att spendera hela liftkortets värde i byn däremot ifrågasätter jag IW och är inte särskilt sugen på att spendera mer pengar hos dem än nödvändigt!
Att de äger lliftsystemet är illa nog i sig om du frågar mig (och enligt mig ganska många locals, inklusive en del av de större profilerna).
Jag ber om ursäkt för missförståndet, förstod inte att du hade något emot IW som sådant, utan trodde mer att det var iden med credits i deras butiker du ifrågasatte, my bad! Sorry!
// Sebbe