Sector 9 OG pintail som förstabräda?

Wessy

Ny medlem
Jag tänka köpa en longboard nu till sommaren o crusa runt med. Det jag undrar är om Sector 9 OG pintail funkar som förstabräda?

funkar är klart den gör, men köp en riktig brda med bra komponenter direkt istället det är inte så att du byter brädan varje år direkt. Och eftersom man ska ha den ett tag skulle jag iallafall köpt en ordentlig direkt. Köpte min första longboard förra sommarn och jag kan säga att det typp är ett av mina bästa köp någonsin. Jag köpte en bräda på kahalani och valde själv tillsammans med brödernas hjälp bräda, hjul, truckar och kullager som skulle passa mig och mina önskemål.

Med en sector nine bräda får absolut inte samma kvalitet, riktigt kassa truckar, slöa kulager och små hjul. Troligtvis kommer du vilja byta åtminstone hjul och kullager direkt.

Mitt tips är att du satsar på en lite dyrare bräda för det är verkligen värt det!

JonathanO sa:
Med en sector nine bräda får absolut inte samma kvalitet, riktigt kassa truckar, slöa kulager och små hjul. Troligtvis kommer du vilja byta åtminstone hjul och kullager direkt.
Sector 9 brädan är precis som man kan gissa - brädan, inte truckarna, inte kullagren och inte hjulen.. så att rata en bräda för truckarna känns ju lite småfånigt..
Men om vi nu ändå ska göra det så köpte en Sector9 Samoa pintail (complete) förra året med Mission 1 truckar, och de vanliga greseballs/nineballs kullager/hjulen.. funkar finfint! Har kört på den i över ett år o kan verkligen inte klaga..
Den funkar iofs inte bra för att slide'a eller göra trick med men det var inte heller därför jag köpte den heller...

Ja tycker man kan köpa sig en okej billig bräda (typ 1500 spänn) som förstabräda för att sen komma på va man vill ha för andrabräda (typ slide, trick (kicktail), cruize etc.)... finns ju ingen bräda som är bra på allt så man måste ju ändå specificera sig nån gång om man vill ha nån som e riktigt bra på det man vill syssla med..

blizzy sa:
JonathanO sa:
Sector 9 brädan är precis som man kan gissa - brädan, inte truckarna, inte kullagren och inte hjulen.. så att rata en bräda för truckarna känns ju lite småfånigt..
happ varöfr ör det fånigt att rata en bräda pga. truckarn. Om du säger det verkar du inte veta att truckarna är ju en (som alla andra) väldigt viktig komponent, dåliga tryckar = stela och tråkiga turns utan möjlig ´het att t ex pumpa ordentligt. Dåliga truckar tål t ex inte heller fart lika bra utan börjar bli instabila vid lägre hastigheter. Känslan när du kör brädan ligger otroligt mycket i truckarna.

varsågod

=P .. blev lite fel i skrivet där.. menade såklart "så att rata en bräda för märket känns ju lite småfånigt"... annars blir det lite knasigt..

och självklart är truckarna viktiga.. förutom längden på brädan är det ju det enda stora som skiljer longboards från skateboards..

Men i vilket fall..
Snackar vi Sector 9's brädor (decks) så sitter det ju inga truckar, så att säga att sector 9 har "riktigt kassa truckar" passar ju inte riktigt in... o syftar du nu på completes från t.ex. longboard.se med Gullwing Mission 1 truckar så är det en riktigt bra o skön truck för både cruize, slide och downhill..

Jag tycker iofs att gullwing-truckarna är helt ok. Men det beror ju helt på ändamålet, ska du åka runt på den lokala cykelvägen så duger den ju verkligen. Så lyssna inte på folk som drar förhastade fördomsfulla slutsatser :)

JonathanO sa:

Mitt tips är att du satsar på en lite dyrare bräda för det är verkligen värt det!
Iofs så följer det med randal-truckar på vissa brädor... Och dom ska ju va bra sägs det. Jag har dock aldrig riktigt fastnat för dom.

Ta och läs lite på www.longboard.se wessy, vet inte om det står något om just din modell, men det bör stå något om liknande.

nille sa:
Jag tycker iofs att gullwing-truckarna är helt ok. Men det beror ju helt på ändamålet, ska du åka runt på den lokala cykelvägen så duger den ju verkligen. Så lyssna inte på folk som drar förhastade fördomsfulla slutsatser :)

JonathanO sa:

Iofs så följer det med randal-truckar på vissa brädor... Och dom ska ju va bra sägs det. Jag har dock aldrig riktigt fastnat för dom.

Ta och läs lite på www.longboard.se wessy, vet inte om det står något om just din modell, men det bör stå något om liknande.
Sector nines standard truck är gullwing vill du sedan ha en randall får du betala extra

Sector 9's standardtruck må vara Gullwing Mission 1.. men köper man bara decket är det ju bara att välja vilka som.. eller inga om man bara vill ha brädan på väggen...
Hur som helst, tycker Gullwing's Mission 1 är nice o duger till allt utom sjukt snabb downhill, men för mig är det mer huvet än truckarna som hindrar...

Såg visst det nu. Dock satt det randaltruckar på min första sector9.

Tillbaka
Topp