Serfaus, Ischgl eller Z am Ziller

EddyBaggio

Aktiv medlem
Då vårt första boende blev avbokat så fick vi revidera resplanen något för grabbgängets skidresa.
Vi kommer flyga ner till München 14/3 och sen ta oss ner mot Österrike.
Men nu hade jag gärna tagit emot lite tips och erfarenheter från denna enorma kompetens som forumet besitter ;)
Finns ju såklart fler alternativ än dom som vi väljer mellan men nu har vi bestämt oss för att något av dessa tre får det bli :)

Ni som varit där på ett eller flera av dom ställena berätta gärna vad ni tyckte :)

Vi är 5 pojkar i 35 års åldern som åker pist och gillar att spendera eftermiddagen i backen med en god dryck och god stämning :)

SFL? Serfaus-Fiss-Ladis? :oops:

SFL (hmm...) och Ischgl är ju två av landets absolut dyraste skidorter, verkligen "premium" nuförtiden, så om ni har råd att bo där så borde det tredje alternativet väl bli Mayrhofen som ligger bättre till än Zell am Ziller i samma dal.

Det hela är en smaksak. Mycket bra skidåkning överallt. Men Zillertal har eget öl, mycket gott. ;) Och Mayrhofen är en riktig Tyrolerstad med fint publiv.

Med tanke på sent datum så kanske ändå inte Zillertal, vars skidområden ligger något lägre än de andra. Det kommer garanterat vara barmark i dalen i Zillertal. Fast å andra sidan finns där fin åkning på glaciären Hintertux... Föreslår att ni gör en treårsplan och betar av alla orterna.

Jag gillar själv kanske skidåkningen i Ischgl mest. Stort system med stor variation. SFL (hmmm..) har ett system där dalarna liksom ligger parallellt uppradade, man får ta sig igenom nästa samma liftar/backar varje gång för att komma fram och tillbaka. Men riktigt bra backar, mycket är rött eller svart. Ischgl är kanske litet mer spännande och varierat. Zillertal har fördelen av att ha flera olika liftsystem inom räckhåll (och inkluderat i liftkortet) som vart och ett för sig skulle duga för en veckas åkning. Kul att åka runt (tycker jag) och ni har ju hyrbil.

Senast ändrad:
SFL? Serfaus-Fiss-Ladis? :oops:

SFL (hmm...) och Ischgl är ju två av landets absolut dyraste skidorter, verkligen "premium" nuförtiden, så om ni har råd att bo där så borde det tredje alternativet väl bli Mayrhofen som ligger bättre till än Zell am Ziller i samma dal.

Det hela är en smaksak. Mycket bra skidåkning överallt. Men Zillertal har eget öl, mycket gott. ;)

Med tanke på sent datum så kanske ändå inte Zillertal, vars skidområden ligger något lägre än de andra. Det kommer garanterat vara barmark i dalen i Zillertal. Fast å andra sidan finns där fin åkning på glaciären Hintertux... Föreslår att ni gör en treårsplan och betar av alla orterna.

Enl rykten går det under namnet SFL bland vissa ;) säkert samma typ som kallar St Anton för Stanton ;)

Ja den treårsplanen låter ju inbjudande :)

Enl rykten går det under namnet SFL bland vissa ;) säkert samma typ som kallar St Anton för Stanton ;)

Ja den treårsplanen låter ju inbjudande :)

Gissar att SFL är ett skånskt uttryck... Själv hade jag aldrig träffat någon som varit där innan jag flyttade till Skåne. Typisk ort att bila till från Skåne, särskilt bland de mer välbeställda. Mer okänd för de som bor i de spridda fäbodarna på tundran norr om Båstad! ;)

Gissar att SFL är ett skånskt uttryck... Själv hade jag aldrig träffat någon som varit där innan jag flyttade till Skåne. Typisk ort att bila till från Skåne, särskilt bland de mer välbeställda. Mer okänd för de som bor i de spridda fäbodarna på tundran norr om Båstad! ;)

”välbeställda” 😂😂 ja då kanske vi, ett gäng bönder från den mellanskånska myllan, ska hålla oss därifrån ;)

”välbeställda” 😂😂 ja då kanske vi, ett gäng bönder från den mellanskånska myllan, ska hålla oss därifrån ;)

Ja kanske ni passar bättre bland pubarna i Mayrhofen! Man kan bo billigt på gamla Gasthof Zillertal nere vid floden, numera kallat "Chillertal", där min bonus-son en gång huserade i de något sparsmakade rummen för arbetande gäster... Se bilder nedan.

Tips: Om man arbetar extra i baren så kan man få gratis logi och det är det lätt att själv tömma en liten slatt då och då. ;) Kallas "slatt-fest" på svenska (men säg inte det ordet till en engelsman, han får då något dimmigt drömmande i blicken....)

1761924099576.webp

1761924163222.webp

Ja kanske ni passar bättre bland pubarna i Mayrhofen! Man kan bo billigt på gamla Gasthof Zillertal nere vid floden, numera kallat "Chillertal", där min bonus-son en gång huserade i de något sparsmakade rummen för arbetande gäster... Se bilder nedan.

Tips: Om man arbetar extra i baren så kan man få gratis logi och det är det lätt att själv tömma en liten slatt då och då. ;) Kallas "slatt-fest" på svenska (men säg inte det ordet till en engelsman, han får då något dimmigt drömmande i blicken....)

Visa bilaga 41240
Visa bilaga 41241
Haha tack för tipset, kommer göra det vidare med glädje ;)

"gillar att spendera eftermiddagen i backen med en god dryck och god stämning"
<=>
Ischgl.

(En lunchöl på Smugglers Inn i Samnaun är inte fel heller...).

Senast ändrad:
Zillertal och Hochfügen hade jag valt för brännarpister. Ischgl för bra skidåkning och afterski. Serfaus för... att det är glassigt... -blev besviken på skidåkningen när jag var där, men det kanske var för att jag inte hittade rätt... 🤔

Zillertal och Hochfügen hade jag valt för brännarpister. Ischgl för bra skidåkning och afterski. Serfaus för... att det är glassigt... -blev besviken på skidåkningen när jag var där, men det kanske var för att jag inte hittade rätt... 🤔
Vad i skidåkningen där gillade du inte?

Kan lägga till att det kändes som ett typiskt familjeställe.

Ja av de tre är det nog mer drag i kvällslivet i Zillertal och Ischgl (som ju t.o.m var Europeiskt epi-centrum för starten på Covid-pandemin…), se nedan stället där man skickade glasen och därmed viruset laget runt vintern 2020…

1762035572382.webp

Serfaus är nog mer Schweinhaxe och rödvin med ”Heisse Liebe” till efterrätt på en varm hotellrestaurang. Inte helt fel iofs.

Ischgl har ju dessutom trevliga grannbyar som ingår i samma liftkort, och som lätt nås med hyrbil, Kappl, Galtür och See! Särskilt Kappl har en plats i fler hjärtan än mitt. Trevligt litet system.

Tillbaka
Topp