serre chevalier, priser, prylar?

Oskar_S

Medlem
Tjenare!

Åker snart ett par tre veckor till serre för första gången och undrar lite om det är någon som vet hur det ligger till med priser på diverse utrustning såsom ryggskydd, hjälm, skidkläder och klätterutrustning i området? är det kanske ngn rea nu efter julafton därnere?

Jag antar att utbudet är bra, jag vet inte riktigt hur kronan står sig och om dom bara vill göra pengar på oss turister så lite tips är mer än välkommet, kanske det finns några mindre affärer som inte alla känner till med lite bättre priser och inte ligger utanför dalstationen typ?

Om det är någon som vet några feta affärer, barer, diskotek som måste besökas, skriv gärna ett inlägg!

hang loose! //oskar

Priserna på skidor brukar vara något lägre i Frankrike än här hemma, kolla http://www.cham3s.com/defaultGB.htm som referens. Gissar att detsamma gäller klätterutrustning, har för mig att det finns en butik i Briancon som heter Alpimat som har bra sortiment. Hjälm och ryggskydd hade jag köpt här hemma, min uppfattning är att fransmännen inte riktigt annamat vårt säkerhets tänkande. Detsamma gäller skidkläder, urvalet på funktionella Gore tex kläder brukar vara bättre här hemma, fast på den punkten är jag lite mer osäker. Räkna inte med någon rea, inte förrän i början av april i alla fall.

När jag var där tyckte jag att en liten butik i Chantemerle som heter typ "Snow..."-nånting var bäst, liten men bra och trevlig personal dessutom. Ligger precis vid liften längst ner vid Luc-backen. Och så var t.du.sport i Villeneuve ok, hyfsat sortiment. Kläder fanns det dock bara i Briancon, som nämns ovan. NAgående priser kan det gå att hitta äldre prylar riktigt billigt, men annars är det ungefär som hemma. I april sänks priserna rejält på en del av det som finns kvar.

Räkna inte med att utbudet av klätterprylar är bra. Skulle nog inte räkna med att utbudet på hjälmar och ryggskydd är bra heller.
Kan ha hänt en del i Serre sen jag var där iofs.
Tänk på att frankrike är ett u-land ibland :)

I gamla byn, nära Vielle Ferm Langleys pang, finns en välsorterad butik. Men Briancon har några butiker med mycket klätter o randoprylar. Club Alpine Francaise är ju stora i Briancon så utbudet av litet extremare och riktiga grejer är bra. Har dom inte hemma tar dom hem.

tackar för alla svar!
låter som det finnes en hel del bra affärer att besöka, hoppas ni alla får en bra vinter! vi ses därute/ oskar

Fanns en bra affär som hette Lucky Looc också! sålde camelback å massa prylar!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp