Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Shift vs Tecton
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="steglund" data-source="post: 1200910" data-attributes="member: 155837"><p>Det går inte att komma ifrån - Shift ÄR en säkrare bindning än Tecton, generellt sett. Och Tecton saknar inte heller brister.</p><p>Att säkerheten är olämplig att kompromissa med har jag bittert fått erfara, när jag valde att behålla Kingpin-bindningar på ett par skidor som jag köpte begagnade.</p><p>Bindningen löste inte ut i en situation där Shift troligen hade gjort det och knäet fick ta smällen, med två trasiga ledband som följd.</p><p>Nu är Tecton bättre än Kingpin säkerhetsmässigt, men inte lika bra som Shift.</p><p>Poängen är att det KAN hända och du vet inte när. Du kan köra i tio år utan allvarliga incidenter, men om det händer blir konsekvenserna väldigt tråkiga.</p><p>Ingen bindning ger någon garanti för att undvika skador, men sannolikheten är lägre att bli skadad med den mer pålitliga utlösningsfunktionen från en traditionell alpinbindning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="steglund, post: 1200910, member: 155837"] Det går inte att komma ifrån - Shift ÄR en säkrare bindning än Tecton, generellt sett. Och Tecton saknar inte heller brister. Att säkerheten är olämplig att kompromissa med har jag bittert fått erfara, när jag valde att behålla Kingpin-bindningar på ett par skidor som jag köpte begagnade. Bindningen löste inte ut i en situation där Shift troligen hade gjort det och knäet fick ta smällen, med två trasiga ledband som följd. Nu är Tecton bättre än Kingpin säkerhetsmässigt, men inte lika bra som Shift. Poängen är att det KAN hända och du vet inte när. Du kan köra i tio år utan allvarliga incidenter, men om det händer blir konsekvenserna väldigt tråkiga. Ingen bindning ger någon garanti för att undvika skador, men sannolikheten är lägre att bli skadad med den mer pålitliga utlösningsfunktionen från en traditionell alpinbindning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Shift vs Tecton
Tillbaka
Topp