Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Shift vs Tecton
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="steglund" data-source="post: 1276374" data-attributes="member: 155837"><p>Visst finns det anledning att vara nojig över knäskador med klassisk pin-tå. Det ÄR en större risk med pin, det går inte att förutse om och när det inträffar något och en eventuell skada leder till en lång och tråkig rehabilitering. I mitt fall blev jag skadad vid en skit-incident där jag inte ens föll. Med en vanlig alpinbindning hade bindningen kanske rent av bara flexat lite och sedan hoppat tillbaka och därefter hade jag inte funderat mer på den saken. Å andra sidan är inte heller en alpinbindning någon garanti mot ledbandsskador. Det handlar om tillfälligheter och otur, men vis av erfarenheten skulle jag aldrig rekommendera en renodlad tech-bindning till intensiv liftburen åkning.</p><p></p><p>Det finns för övrigt ytterligare en tech-bindning med lateral utlösning i tån. Eller fanns. Den verkar inte finnas kvar i produktion längre. Skitrab TR2. Men den räknas knappt, eftersom den bara var kompatibel med ett fåtal pjäxor på marknaden. Bortsett från den detaljen, kändes den som en väldigt "smutt" konstruktion.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="steglund, post: 1276374, member: 155837"] Visst finns det anledning att vara nojig över knäskador med klassisk pin-tå. Det ÄR en större risk med pin, det går inte att förutse om och när det inträffar något och en eventuell skada leder till en lång och tråkig rehabilitering. I mitt fall blev jag skadad vid en skit-incident där jag inte ens föll. Med en vanlig alpinbindning hade bindningen kanske rent av bara flexat lite och sedan hoppat tillbaka och därefter hade jag inte funderat mer på den saken. Å andra sidan är inte heller en alpinbindning någon garanti mot ledbandsskador. Det handlar om tillfälligheter och otur, men vis av erfarenheten skulle jag aldrig rekommendera en renodlad tech-bindning till intensiv liftburen åkning. Det finns för övrigt ytterligare en tech-bindning med lateral utlösning i tån. Eller fanns. Den verkar inte finnas kvar i produktion längre. Skitrab TR2. Men den räknas knappt, eftersom den bara var kompatibel med ett fåtal pjäxor på marknaden. Bortsett från den detaljen, kändes den som en väldigt "smutt" konstruktion. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Shift vs Tecton
Tillbaka
Topp