Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alta är en väldigt liten ort med mycket folk pga närheten till Salt Lake. Snowboardåkarna fick tidigt dåligt rykte för att de skrapade av snön från berget på en kvart samt åkte tvärs över backen istället för nedåt. Det är ett kommersiellt beslut eftersom de anser att de får fler gäster på detta sätt. Snowboard kan man åka i grannområdet Snowbird.Vattendroppe sa:Jag har åkt snowboard en halvdag under hela mitt liv (en erfarenhet som ledde till många blåmärken och lite huvudvärk), men jag är beredd att åka till Alta bara för att lära mig på plats där :D
Jag tycker det är väldigt skrämmande att den här typen av trångsynthet fortfarande finns så pass öppet i ett land som (generellt sett) anses vara så utvecklat. De har fan inte kommit långt i vissa avseenden.
Ja. Vad är din poäng?snorkel sa:Alta är en väldigt liten ort med mycket folk pga närheten till Salt Lake. Snowboardåkarna fick tidigt dåligt rykte för att de skrapade av snön från berget på en kvart samt åkte tvärs över backen istället för nedåt. Det är ett kommersiellt beslut eftersom de anser att de får fler gäster på detta sätt. Snowboard kan man åka i grannområdet Snowbird.
+1Vattendroppe sa:Ja. Vad är din poäng?snorkel sa:blablablaaa
Dom verkar välkomna på sommaren med splitboard om inte annat, men borde fan gå att mörka, de flesta verkade ju ha allmänt dålig koll på livet i stort så det är väl bara att hävda att det är det senaste inom skidor.Joole sa:Hmm undrar om man kan fake'a in en spiltboard? :0
Annars va
" i hate The "sorry dude""
-"oh sorry dude" jävligt skoj!
Hmm... Intressant tanke. Borde man inte kunna hävda att en splitboard är en telemarkuppsättning? Min tanke är att de, rimligtvis, inte kan förbjuda dig att beträda marken, endast nyttja liftarna. Alltså borde man kunna åka lift med brädan splittad (det är ju telemarkskidor!) och sedan åka snowboard ner :3CustomX sa:Dom verkar välkomna på sommaren med splitboard om inte annat, men borde fan gå att mörka, de flesta verkade ju ha allmänt dålig koll på livet i stort så det är väl bara att hävda att det är det senaste inom skidor.
japp, såg ju dessutom en kille med Telemark så det borde ju vara safe, drog precis ett långt mail till dom, avvaktar svar.Vattendroppe sa:Hmm... Intressant tanke. Borde man inte kunna hävda att en splitboard är en telemarkuppsättning? Min tanke är att de, rimligtvis, inte kan förbjuda dig att beträda marken, endast nyttja liftarna. Alltså borde man kunna åka lift med brädan splittad (det är ju telemarkskidor!) och sedan åka snowboard ner :3CustomX sa:Dom verkar välkomna på sommaren med splitboard om inte annat, men borde fan gå att mörka, de flesta verkade ju ha allmänt dålig koll på livet i stort så det är väl bara att hävda att det är det senaste inom skidor.
Poängen är väl att äganderätten fungerar i USA, din backe, dina regler. Har t.o.m åkt bräda själv så jag har inget personligt emot haschpulkeåkare.Vattendroppe sa:Ja. Vad är din poäng?snorkel sa:Alta är en väldigt liten ort med mycket folk pga närheten till Salt Lake. Snowboardåkarna fick tidigt dåligt rykte för att de skrapade av snön från berget på en kvart samt åkte tvärs över backen istället för nedåt. Det är ett kommersiellt beslut eftersom de anser att de får fler gäster på detta sätt. Snowboard kan man åka i grannområdet Snowbird.
Ja. Vad har det med mitt inlägg att göra? Jag förstår fortfarande inte var du vill komma...snorkel sa:Poängen är väl att äganderätten fungerar i USA, din backe, dina regler. Har t.o.m åkt bräda själv så jag har inget personligt emot haschpulkeåkare.
Du anser att anledningen till att Alta portat snowboard är trångsynthet. Jag påpekar att ägarna tagit ett kommersiellt beslut på kommersiella grunder. De tror, felaktigt eller ej, att de tjänar på detta beslut. De måste naturligtvis få bestämma i sin egen backe, folk kan ju inte få åka på vadsomhelst, någonstans måste gränsen dras.Vattendroppe sa:Ja. Vad har det med mitt inlägg att göra? Jag förstår fortfarande inte var du vill komma...snorkel sa:Poängen är väl att äganderätten fungerar i USA, din backe, dina regler. Har t.o.m åkt bräda själv så jag har inget personligt emot haschpulkeåkare.
För ganska många år sedan, när Transworld Snowboarding fortfarande var en bra tidning, gjorde en kille som då kalllade sig "The Cameleon", om jag inte minns fel, en reportageserie från ett gäng orter som på den tiden förbjöd snowboard. Han tog sig upp med en splitboard som skidor på fötterna och åkte sedan ner med brädan som snowboard tills han blev tagen av Ski Patrol. En av orterna var Alta. Ett av de bästa reportagen som någonsin gjorts i en snowboardtidning.Joole sa:Hmm undrar om man kan fake'a in en spiltboard? :0
Nej, jag anser att människorna som "intervjuvas" i filmen är trångsynta och skrämmande.snorkel sa:Du anser att anledningen till att Alta portat snowboard är trångsynthet. Jag påpekar att ägarna tagit ett kommersiellt beslut på kommersiella grunder. De tror, felaktigt eller ej, att de tjänar på detta beslut. De måste naturligtvis få bestämma i sin egen backe, folk kan ju inte få åka på vadsomhelst, någonstans måste gränsen dras.
Det är väl minst lika fördomsfullt att inte acceptera att människor gör på ett annorlunda sätt. Förresten så är amerikaner dumma, det vet ju alla. :D
Varför måste man dra gränsen någonstans? kolla på videon så förstår du också varför just Alta är intressant i detta ämne. Finns ytterligare 2 stycken anläggningar. Som helt ofattbart fortfarande förbjuder snowboard.snorkel sa:De måste naturligtvis få bestämma i sin egen backe, folk kan ju inte få åka på vadsomhelst, någonstans måste gränsen dras.
Det är väl minst lika fördomsfullt att inte acceptera att människor gör på ett annorlunda sätt. Förresten så är amerikaner dumma, det vet ju alla. :D
I´m game!!JoPet sa:Kungen af Alta 2013 någon? :P
Först vill jag bara säga att jag åker både snowboard och skidor samt att jag ställer mig verkligen inte på Altas sida.Vattendroppe sa:Ja. Vad är din poäng?snorkel sa:Alta är en väldigt liten ort med mycket folk pga närheten till Salt Lake. Snowboardåkarna fick tidigt dåligt rykte för att de skrapade av snön från berget på en kvart samt åkte tvärs över backen istället för nedåt. Det är ett kommersiellt beslut eftersom de anser att de får fler gäster på detta sätt. Snowboard kan man åka i grannområdet Snowbird.
Så om du har en backe så är det OK om alla kommer med hillkarts http://www.arehillcart.se/sida5.html eller snöskotrar eller vadsomhelst? Någon måste bestämma vad som är OK och det är rimligen de som driver anläggningen. I Alta har de uppenbarligen tillräckligt med "fördomsfulla" skidåkare för att det skall löna sig. De kanske betalar extra för att snön skall räcka längre. Bra för dem. Live and let live.CustomX sa:Varför måste man dra gränsen någonstans? kolla på videon så förstår du också varför just Alta är intressant i detta ämne. Finns ytterligare 2 stycken anläggningar. Som helt ofattbart fortfarande förbjuder snowboard.snorkel sa:De måste naturligtvis få bestämma i sin egen backe, folk kan ju inte få åka på vadsomhelst, någonstans måste gränsen dras.
+1 Verkligen en headsup!Snow_flake sa:Ja tycker skidåkarna helt enkelt borde ta detta som ett tecken på att dom måste minsta på soffsittandet och träna mer om nu snowboardåkarna hinner åka upp offpisten.
Eftersom du resonerar som en treåring, så är svaret Ja, självklart är alla välkomna.snorkel sa:Så om du har en backe så är det OK om alla kommer med hillkarts http://www.arehillcart.se/sida5.html eller snöskotrar eller vadsomhelst? Någon måste bestämma vad som är OK och det är rimligen de som driver anläggningen. I Alta har de uppenbarligen tillräckligt med "fördomsfulla" skidåkare för att det skall löna sig. De kanske betalar extra för att snön skall räcka längre. Bra för dem. Live and let live.CustomX sa:Varför måste man dra gränsen någonstans? kolla på videon så förstår du också varför just Alta är intressant i detta ämne. Finns ytterligare 2 stycken anläggningar. Som helt ofattbart fortfarande förbjuder snowboard.snorkel sa:De måste naturligtvis få bestämma i sin egen backe, folk kan ju inte få åka på vadsomhelst, någonstans måste gränsen dras.
Vem är det resonerar som en treåring? You lost!CustomX sa:Eftersom du resonerar som en treåring, så är svaret Ja, självklart är alla välkomna.snorkel sa:Så om du har en backe så är det OK om alla kommer med hillkarts http://www.arehillcart.se/sida5.html eller snöskotrar eller vadsomhelst? Någon måste bestämma vad som är OK och det är rimligen de som driver anläggningen. I Alta har de uppenbarligen tillräckligt med "fördomsfulla" skidåkare för att det skall löna sig. De kanske betalar extra för att snön skall räcka längre. Bra för dem. Live and let live.CustomX sa:Varför måste man dra gränsen någonstans? kolla på videon så förstår du också varför just Alta är intressant i detta ämne. Finns ytterligare 2 stycken anläggningar. Som helt ofattbart fortfarande förbjuder snowboard.
Fokus nu Felix!felix sa:Vem är det resonerar som en treåring? You lost!CustomX sa:Eftersom du resonerar som en treåring, så är svaret Ja, självklart är alla välkomna.snorkel sa:Så om du har en backe så är det OK om alla kommer med hillkarts http://www.arehillcart.se/sida5.html eller snöskotrar eller vadsomhelst? Någon måste bestämma vad som är OK och det är rimligen de som driver anläggningen. I Alta har de uppenbarligen tillräckligt med "fördomsfulla" skidåkare för att det skall löna sig. De kanske betalar extra för att snön skall räcka längre. Bra för dem. Live and let live.
Du tror alltså att dom väljer att gå med förlust bara för att dom inte diggar snowboardåkare? Det här förbudet verkar tilltala en köpstark grupp människor som gillar känslan av att dom får ta del av något som är exklusivt, något som dom kan göra men inte alla andra. Det här är något alta tjänar stålar på och så länge dom gör det kommer dom att fortsätta.CustomX sa:Fick precis svar från Alta, där dom hänvisar till just ett "buisness decision". Kan inte i min vildaste kapitalistiska tanke tänka mig att det vore bättre. Det är helt klart, vilket också visas i filmen, ren diskriminering och ett gäng förlorade stackare med fördomar upp över öronen. Tragiskt..